Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Cabrinha labrat eller icon?
-
Cabrinha labrat eller icon?
Publicerad av curry på 2 november, 2003 vid 22:36funderar på att investera i antingen en Labrat 150 eller en Icon 140.
Vilken är bäst? vilken tror ni passar en nybörjare som väger 75kg bäst?//jeppurh
kalabra svarade 21 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Kör på en LabRat 140 eller 150. Den är lättast att köra om du är nybörjare. Icon är mer en ren trickbräda som kanske inte lämpar sig så bra när man börjar få drag i grejerna.
-
Efter att ha testat Labrat o Icon brädorna kom jag fram till att Icon 140 var den som passade mig bäst.
Icon 130 var för liten (79kg) för att ha som enda bräda till en 16m2 och Icon 150 var för klumpig. Jag upplevde skillnaden mellan Labrat o Icon som att Labrat var segare, den har mer kurva och blir därför lite långsammare att få igång.
Fördelen med den är att den har steg och kurvan gör den mer förlåtande när man trickar. Jag tycker att du skall satsa på Icon, vara beredd på att den kan stå på nosen men i gengäld tror jag att du får en bräda du kommer att utvecklas på och bli grymt nöjd med. Den är snabb, har bra klipp i svängarna och bra pop när man hoppar.Det bästa av allt vore att ha en Icon 140 med steg….
-
vad menar du med steg?
icon är väl en wakestylebräda?
-
Steg är en urfasning i nos och tail som gör att brädan ”vill” upp ur vattnet tex när det är choppigt. Tar bort en del av tendensen att brädan ”näbbar” fast i en våg. Den blir mer förlåtande. Stegen påverkar också planingsegenskaperna, i lättvind så kan ett steg göra underverk då det gäller att komma igång. Här är dock kurvan på brädan också viktig och Labrat har ganska mycket kurva och det gör den enligt mig segare än Icon som har ett bättre släpp.
Bräddesign är en hel vetenskap och man skall komma ihåg att en 140 bräda med steg motsvarar en 130 bräda i våtyta.
Logga in för att svara.