Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Powerdrive 1:1, min override löser inte ut!!!

• Cabrinha Powerdrive 1:1, min override löser inte ut!!!

Publicerad av perl på 3 maj, 2009 vid 17:01

Jag shoppade en SB3:a 8 m2 2008 beggad med en powerdrive 1:1 bom. Har bara hunnit köra i relativ lättvind på snö, så jag har inte testat ”override” funktionen. Håller på packa grejjerna för Egyptenresa och tog mig en extra koll på overriden, och upptäckte då att den sitter som berget. Jag har tagit bort ”tension” ringen (utan den skall release load vara ca 10 kg, men jag har dragit allt jag vågar utan att få lös den, drar jag mer är jag rädd att skada depower slangen som själva ”override sleeven” är fastskruvad i).

Är det någon som haft liknande problem, eller bara har tips på lösning så droppa ett mail till per.lindgren@ltu.se, eller svara på forumet.

Tackar för tips.

/Per

gurra_g svarade 15 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • blackadder

Medlem
    3 maj, 2009 vid 17:13

Det låter konstigt. Antagligen har tension-ringen suttit hårt innan. Testa att lirka lite mellan overridebollen och grejen som sitter på ”depower slangen”. Det kanske är salt och skit emellan som gjort att den sitter fast.

Om du inte får loss den kan du kolla om du kommer åt insexskruvarna till plastgrejen på ”depower slangen” och släppa på dom så att du kan flytta hela overridekulan upp så långt det går. Du missar overridefunktionen då, men kan släppa ut kraften när du själv vill. Jag har alltid kört utan overdrivefunktionen, men det är en smaksak om man vill använda den. Nackdelen med att inte använda overdrive kan vara att kiten blir kraftlös när du släpper/tappar bommen.

Går inte detta heller får du byta ut ”depower slangen”.

Lycka till!

• perl

Medlem
    3 maj, 2009 vid 18:18

Tackar för tipset:)

Problemet är nu fixat, jag bände ut klorna som löper i spåret mha 4 smala skruvmejslar, då gick det att få loss overriden från sleeven. Pga förslitning hade spåret blivit djupare och brantare så att klorna inte öppnar vid last. Tog en nagelfil och slipade ned kanten runt om, och vips så funkar overriden igen.

/Per

• gurra_g

Medlem
    3 maj, 2009 vid 18:27

Det värkar ju vara ett väldigt bra system… kanske ska vara röd text här..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cabrinha Powerdrive 1:1, min override löser inte ut!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.