Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Camber (?)
-
Camber (?)
Publicerad av nordgren på 19 augusti, 2003 vid 14:47Hallå jag funderar på när man tjänar mest på att ha camber, är det på stora eller små segel?
Själv har jag ett cambersegel nu (NP V8 5,5) och funderar på om man ska välja camber eller vanligt segel när jag ska köpa ett större, typ 7,5 eller 8,0.
Jag kör freeride och gillar att speeda, 130 liters bräda.
Upplever inte direkt att cambersen är problem vid vattenstart men om det blir ett stort segel kanske det blir jobbigare?
Hum, jaja vad tror ni?mexi_ svarade 21 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Tjena!
Kör själv med ett Simmer Zerofive-03 8,0 utan cambers. Funkar tokbra som freeride segel. Det bästa är att det är 460 mast rekommenderad!!
Honken -
om du gillar “speed” så tveka inte att skaffa cambersegel
det är stor skillnad på “speeden” i ett freeridesegel utan cambers jämfört med ett full cambrat racesegel
håll i hatten
/raketen
-
själv har jag ett 7.1med och ett 6.1utan cambers. då jag själv tycker om att träna på lite tricks i lättvind så blir 7.1:an nästan aldrig använd då det är mycket lättare att snurra med 6.1:an även om man inte får samma stöd. så om du funderar på att snurra avråder jag dig staarkt att skaffa med cambers. men du ska nog också försöka undvika camberlösa “racesegel” då de inte alls har samma drag som de stora med.
/Ian
*mina tips brukar gå åt h-e så lyssna mer på någon annan =) -
Svar till:
*mina tips brukar gå åt h-e så lyssna mer på någon annan =)
[/ QUOTE ]
Nu skall du inte vara så självkritisk Ian! Det där tyckte jag var ett bra tips…
/malun
-
Jag har ett 6,5 NP v8 med 2 camber och ett North Warp 8,5 med 4 camber. Jag kan alltid hålla dessa längre än motsvarande utan camber. Cambern gör seglet mer formstabilt även när du är överriggad. Ett exempel var i somras på Gotland när jag körde 8,5 och flera andra 5.0. Nu väger jag iof 90 pannor så det hjälper väl till lite…..
Det man tappar med cambern är att seglet blir lite klumpigare och tyngre. Det blir mer race än manövrar. Däremot tycker jag att vattenstarterna fungerar bra, man får vara lite kvick bara så att inte hela seglet vattenfylls.. -
Jo precis, fast det jag hade tänkt var mer om man tjänar mest på att ha camber på större eller mindre segel.
Jag misstänker att man tjänar mest på större segel… det var mest därför jag frågade.
Just därför att man får bättre bottendrag bland annat, jag seglade här om dagen med min 5,5 v8 och en polare med ett 7,2 och vi åkte ungefär lika snabbt i dåliga vindar, vi väger lika mycket och har grovt mätt ungefär lika stora brädor (han 145 l jag 135 l) Sen pluys att det är mer formstabilt även i starka vindar och man klarar överriggning och allt det bättre.
Men som sagt, tjänar man mest på cams i stora eller små segel? -
Har just skaffat mig ett 7.6 segel med cambers. Hade länge tänkt ha utan, men tänkte att på största seglet kan man likagärna ha det, för då är det väl ändå raca som gäller. Men nästa segel, som kanske blir 6.0 ska va utan !
-
skaffa cambrat segel ifall du vill speeda
det är inte direkt cambern som gör seglen snabbare
utan är även gjorda för att lyfta brädan ur
vattnet så man kan köra med nästan bara fenan i vattnet.
Tydlig skillnad mot andra segel.
Ju högre du seglar mot vinden och ju lägre
vindregister och större segel ju
större utslag får cambern,
blåser det 30m/s så är det mest
piloten som sätter begränsningen oavsett segel. -
ok, var lite snabb i svaret, jag har som sagt camber i 8,5 och 6,5. Mina övriga segel är utan camber (5,5 5,0 4,5).
Jag håller 6,5 tills dess att jag kan köra med 5,5 och då vill jag har mer manöver än race, dvs utan cambers. Det är väl kanske en smaksak och lite beroende på vad man vill, det är ju så mycket roligare att köra 5,0 och leka lite än bara race fram och tillbaka.
Logga in för att svara.