Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camber eller inte?

• Camber eller inte?

Publicerad av anonym-anvandare på 4 juni, 2004 vid 08:18

Sommar cruising med fart!

Har skaffat en 140 liters 73 cm bred widestyle/freeride och undrar vilken storlek på segel man ska ha för att trivas.
    Segling i 5-9 sekundmeter; ja en så där lagom skön sjöbris på sommaren.
    Väger: 70 kg.

Kandidater är 7,5-8,2 kvm.

Fråga 1; ska man ha camber eller camberlöst?
    Fråga 2; Planar man tidigare med ett 8,2 än ett 7,5, eller är det bara marginellt och onödigt tung rigg?

Tackar för tips!

anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • markram

Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:31

Kör på 8-8,5 camber, då planar du hyffsat tidigt, glider igenom vindhålen bra och ett hyffsat modernt cambersegel (från 2000 eller senare) klarar mycket vind.

• juan

Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:34

8,0 camberlöst skulle jag välja

• canoya

Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:41

Om du ska ha mer än ett segel så kör på det största som brädan kan bära som största segel. Borde fungera med åtminstone 9,0. Jag har inte testat stora segel utan camber men en del säger att man har bättre bottendrag i camberlösa freeridesegel. En fena på ca 50 cm gör också underverk för tidig planing och höjdtagning med stora segel.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 09:36

Tack för svaren,

Finns det inget tak för topphastighet när det gäller storlekar 8-uppåt?
    Är en 7,5:a snabbare rentutav, när vi pratar slalom?

• rasmus_w

Medlem
    4 juni, 2004 vid 13:51

Jag köper inte ett camberlöst lättvindssegel om jag har råd med ett med camber. Alla camberlösa segel blir visserligen inte helt plana utan vind, men alla får något grundare buk i vindhålen, just där man vill ha rejäl buk! Med ett cambersegel har man buk i seglet vare sig det blåser eller inte = mer bottendrag.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 juni, 2004 vid 19:19

kan säga så här- för formula gäller camber!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Camber eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.