Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Camber hoppade av
-
glader;480544 wrote:Tusen tack för alla svar och erfarenheter!
Nej, jag använder samma bom för alla mina segel. Körde 7.8 senast och flyttade inte för fotograferingen. Ungefär 5 cm längre fram för 6.5an på bilden. Det känns dock lite lustigt att när jag byter mellan dessa segel så kortar jag bommen 34 cm. Ändå flyttar jag som sagt bara linorna 5 cm. Är det ungefär så även om man har segel i samma linje eller sklijer det mycket mellan t.ex. NP och Naish?
Malmkvist: Jag har bommen på 194 här och inget slack i uthalstamp. Att ha 10 cm över låter väldigt extremt (men det tycker jag ju om nedhalet också så jag skall uppenbarligen inte lita speciellt mycket på vad som känns rimligt). Är det fler som kör med slack på det sättet?
Alla verkar vara överens om att seglet inte skall riggas enligt den första sekvensen. Ändå är det exakt de rekommenderade måtten. Varför skriver de fel på segelsäcken? Vet alla utom segeldesignern själv hur seglet skall riggas?
Mitt tips är att du testar olika uthalsinställningar med en avläsning på gps:en efter varje ändring.. Att segla med så slack uthalstamp är inte optimalt för halvind och kryss utan är enbart till för att ge dig en kraftfull motor på slören..
Läs vad Holland Martin gjorde med sitt 5.1 Mauisails på sin avarage toppnotering..
Jag hade precis den uthalsinställningen då seglet ligger på bommen till hängselelinorna senast på TT och igår på Blidö och tycker det funkar perfekt..Att seglets rekommenderade mått inte stämmer kan bero på flera saker, bla att seglet töjer sig efter några seglingar, seglena från fabrik kan variera aningen, men även att race/slalom seglena i små storlekar är sydda i första hand för slalom och därmed tänkta att seglas längsmed en given linje = mellan två bojar, vilket innebär ett segel med aningen mindre nedhal och mindre negativt uthal..
-
Knatte
Guest6 juli, 2008 at 20:54Vad ni kör med negativt uthal alltså…:smile: Skall man göra så för att fixa upp farten ordentligt.. Det känns ju som man skulle kunna hitta några knop till där då…
-
Knatte;480562 wrote:Vad ni kör med negativt uthal alltså…:smile: Skall man göra så för att fixa upp farten ordentligt.. Det känns ju som man skulle kunna hitta några knop till där då…
mmmm, det skrivs mycket om negativt uthal och massor av nedhal på speedforum runt om på nätet. Tänk dock på att många av våra svenska spots inte direkt har de bästa förhållandena och att många av tipsen just är för näst intill perfekta förhållanden. Visst kör jag med negativt uthal och visst har jag mycket nedhal, men absolut inte alltid och sällan lika mycket som proffsen säger.
Men det är bara att koppla på sin GPS och köra ut och testa, trimma om och testa igen – timmar på vattnet ni vet 😉 -
Knatte
Guest6 juli, 2008 at 21:28@tobhed 480569 wrote:
mmmm, det skrivs mycket om negativt uthal och massor av nedhal på speedforum runt om på nätet. Tänk dock på att många av våra svenska spots inte direkt har de bästa förhållandena och att många av tipsen just är för näst intill perfekta förhållanden. Visst kör jag med negativt uthal och visst har jag mycket nedhal, men absolut inte alltid och sällan lika mycket som proffsen säger.
Men det är bara att koppla på sin GPS och köra ut och testa, trimma om och testa igen – timmar på vattnet ni vet 😉Jo, jag vet att dessa tips antagligen bara funkar på bra förhållanden i typ i TT och inte i choppiga Björlanda. Självklart kan man bara testa av detta på vattnet som du säger.
Hoppas det snart kan vara dags att surfa igen 🙂 -
En viss känd NP-seglare kör med nån cm *positivt* uthal. Så gör även jag nu för tiden. Som vanligt skall man lyssna på vad alla experter säger, men i slutändan är det i 99 fall av 100 det trimm som man själv upplever som mest komfortabel oftast är snabbast. Naturligtvis kan nån cm nedhal, eller nån cm mindre uthal leda till att det känns mer komfortabelt, varför det då kommer gå snabbare..
Och glöm inte! Göra bara små förändringar, och endast en förändring samtidigt!
-
Jester;480579 wrote:En viss känd NP-seglare kör med nån cm *positivt* uthal. Så gör även jag nu för tiden.
Det är verkligen skillnad på hur segel är sydda. På mitt RS6 har jag också positivt uthal och definitivt inget problem med bottendrag på det sätt jag har (eller kanske haft med nya tips om lattspänning etc?) med mitt Stealth. Har riggat mina tre segel (RS6 7.8, Stealth 6.5 och Gun Mega XS 5.2) jämte varandra och det är en otrolig skillnad hur mycket buk de har i utgångsläget på land, RS & Mega XS ganska lika och Stealth mycket plattare. Om jag minns rätt av korten på dina segel Jester hade de ju också en mycket djup buk redan på land. Det känns mer logiskt att ett segel är sytt med mycket buk och seglas med visst uthal för stabilitet än sytt platt och seglas med negativt uthal, men det är väl ofantligt många parametrar i segeldesign och inte så enkelt.
Störner;480424 wrote:Jag förstår att tackstrappen bukar till seglet men inte varför ökad lattspänning, när alla rynkor redan är utslätade, skulle ge extra buk. När rynkorna är borta finns det ju inget extra material att “bygga buk” med. Materialet i seglet är i princip oflexibelt.Resonemanget låter väldigt logiskt, men om man vänder på det: Om man spänner lattan 0.5cm till, vart skulle det ta vägen om inte till att skapa mer buk?
-
Mjo, men ett av dom berömda tipsen som Daniel bjöd på till Micke var just lite uthal på hans Stealth-segel…
-
Jester;480629 wrote:Mjo, men ett av dom berömda tipsen som Daniel bjöd på till Micke var just lite uthal på hans Stealth-segel…
Vet inte riktigt vad du menar, lite negativt eller lite positivt..???
Som jag nämde i ett tidigare svar är detta med mycket negativt uthal inte särkilt bra till mycket bukiga segel: Stealt 08, Neil Pryde racing, Challenger etc som ju är tillverkade för 100+ klumpar Finian, Albeu, Bringdal etc..
Negativt uthal passar mycket bra i lite plattare segel: Stealt 06-07, Mauisails, NP slalom etc..
Upplever att mycket neg uthal på mitt stealt gör att kraften ökar och kommer längre fram i seglet, samt får mer kraft ner i brädan och då kan jag segla med mastfoten lite längre bak.. Seglar men den inställningen på såväl TT som i 08-chop.. Skulle nästan vilja påstå att det fungerar allra bäst i chop då kraften gör att du studsar över vågorna bättre..
-
Jester;480629 wrote:Mjo, men ett av dom berömda tipsen som Daniel bjöd på till Micke var just lite uthal på hans Stealth-segel…
Det var som fan. Får väl prova testa med uthalet en del då eftersom det finns så olika skolor.
Nu var det väl i.o.f.s. så att det blåste riktigt mycket den dagen och det är som sagt i lättare vind jag inte riktigt blir vän med mitt segel.
-
Jag menade alltså aningens positivt uthal, och det var ett Stealth 07.
Grejen är att dom flesta helt enkelt inte har möjlighet att gå så djupt som krävs för att det negativa uthalet skall ge utdelning. Känns oftast som om byarna är för korta för att få till en riktigt bra vinkel mot vinden. Men som sagt, trivs man bättre med lite negativt uthal, så är det säkert snabbast.
En del kör ju men justerbart uthal. Kan ju vara ett ypperligt sätt att laborera på. Har själv provat, men kom på mig själv med att inte röra det efter första repan, typ.. 😀
-
Körde några timmar igår med den ökade lattspänningen och väldigt mycket nedhal. Kändes bra i vindbyarna, saknar dock fortfarande det riktiga bottendraget när vinden är måttligare (även om jag tycker att det blev betydligt bättre med ökad lattspänning). Körde på öppet hav och det var rätt stora vågor, men det kändes snabbt. Inga cambers som poppade av heller.
Camberrotationen dock katastrof. Körde korta bogar, kanske 500-600m och flera gånger tog det 400m innan sista ploppet hördes/kändes. Totalt sett hade jag nog varit snabbare camberlöst. Vad skall jag göra nu? Vet att det sitter några spacers i. Skall jag ta bort dessa? Eller skall jag släppa lite på lattspänningen? Vad är egentligen skillnaden i resultat mellan spacers och lattspänning?
-
glader;483712 wrote:Vad är egentligen skillnaden i resultat mellan spacers och lattspänning?
jo med spacer ökar du trycket på cambern , för med lattan kan du inte spänna cambern
-
Nu vet jag inte hur dina cambers ser ut inuti, men det kan vara värt att lirka fram dem i mastfickan och kolla så att inget har hoppat isär.
Du kan också prova att spraya lite silikonspray eller någon non-friction grej på anläggningsytan mot masten. -
har också provat min 7,6 vapor06 me mera lattspäning och det blev en markant skillnad i cambertrycket, klart sämre rotation men inte värre än jag kan leva med det om nu masten vill leva med det:)
det blev ett härligt distinkt ljud när dom flippar över tjatjin!sen om det blev ett bättre segel de vet efan
testa att ta bort spacers eller släpp lite på lattspäningen så rotationen blir hanterbar så blir det nog bättre
-
Allt ser helt och fint ut. Tagit bort spacers nu och hjälper det inte så skall jag spraya, hjälper inte det heller får jag väl släppa spänningen lite.
Log in to reply.