Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Camber hoppade av
-
Glader, du får nog leva med att cambern hoppar ur då o då. Vi i teamet som körde förra årets 6.5 or upplevde samma sak alla tre. Det jag kunde lägga märke till var att vissa dagar hoppade camber nr 2 ur andra dagar inte, vilket naturligtvis beror på riggningen, några mm här eller där skiljer det väl varje gång. Jag brukade trösta mig med att den är extremt lätt att poppa tillbaka, ibland gör den det av sig självt tom. En annan sak jag också la märke till är att om gippen blir smoth och fin med ett jämt tryck så poppar den inte heller ur, däremt om gippen blir en aning misslyckad och draget i riggen blir ryckigt så hoppar den av lättare. Kanske därför det inte upptäckts tidigare av testseglarna som väl aldrig missar en gipp!
Angående bottendraget i din 6.5a så kan du inte jämföra den med din RS6 som är en 7.8. Skillnaden är även stor till Stealthens 7.6 2007. I alla segellines oavsett fabrikat så är skillnaden STOR på bottendraget i mellan dessa storlekar. Typiskt för ett racesegel, framförallt i de mindre storlekarna är att de dör direkt när trycket är i underkant. En 6.5a ska seglas i mina ögon iaf först vid 13-14ms och däröver beronde på bräda förstås.
Det är absolut inget fel på din 6.5 2007, precis som malmqvist skriver så är det ett grymt snabbt segel, lätt i handen och en riktigt riktigt skönt segel med en tyvärr ibland urhoppande camber. -
Testat några gånger nu med nya riggningen – inga spacers, mycket lattspänning och nedhal – och det känns betydligt bättre. Bättre bottendrag, ok rotation och inga cambers som hoppar av.
Tack alla för tipsen!
Logga in för att svara.