Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Camber- "snäppet" V8?
-
Camber- "snäppet" V8?
Publicerad av booman på 20 augusti, 2008 vid 09:30Har ett NP V8 9,0 -07. Riggar på en NP CK 55 (Integrated rig) lite äldre mast.
Köpte det beggat men det är väldigt lite använt.Har problem att få det sista “Snäppet” i camberrotationen att funka tillfredsställande. Lattorna slår över helt ok, men just “snäppet” i camberna är riktigt trögt.
Drar nedhal och övrigt trim enl spec, (testat både under och över spec) men får inte till det.
Är det bara att skaffa en bättre anpassad mast (NP X6) eller går det att justera med spacers? Ska jag i så fall öka eller minska spacers för lättare snäpp? Öka/minska lattspänning (Har inga rynkor längs lattorna, spända så att de precis försvinner).
Eller kan det bli bättre när seglet är “inkört”?
Mycket tacksam för input i frågan.
Mvh
//BooMan
jarp svarade 15 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Min gissning är att masten inte riktigt passar (antagligen lite för tjock). Du kan testa att släppa lite på lattspänningen. Kolla om det sitter några spacers på plats å ta bort dom i så fall. Kolla om du kan låna en X6 mast för att testrigga å se om det blir bättre.
Det finns ju en möjlighet att det blir bättre också när det blir mer inkört, men jag tror som sagt på masten.
-
Hur trögt är det? Vad väger du? Är man lätt kan det vara segt. Jag väger “bara” drygt 70kg och har flera gånger vattenstartat med mitt RS6 utan att cambers roterat över. Ofta måste jag gå igenom ett par chop med fullt tryck för att de skall snäppa över efter gipp. V8 bör väl vara lite medgörligare än RS iofs.
Rotationen blir bättre om du tar bort spacers. Om du inte har några nu tror jag du kan testa att sätta i på dem som roterar lättast för att bättre fördela trycket.
-
Det finns ett gammalt trick för att få cambers att rotera (när man redan är ute på vattnet och märker att det inte funkar) och det är att ta ett par pumptag medan man backvindar seglet. Att göra riktigt klockrena gippar med bra fart hjälper också.
Naturligtvis är det här inget alternativ till att trimmar seglet rätt med spacers o.s.v.
-
MacTs: Ja masttjockleken bidrar ju säkert…
Glader: Det är så trögt att jag verkligen får trycka till på Cambern och det är ju inte helt enkelt alla gånger… jag väger 90kg.
Ska väl också säga att jag ibland, faktiskt får över dem, när jag får till ett riktigt bra tryck vid lattrotationen, men det är sällsynt… Så jag ser det som ett ganska stort problem…
Ska testa era tips… Annars är det nog bara att bita i det sura äpplet o gå på en ny mast, men det får bli till nästa säsong…
tackar så mycket
P.S. Tar gärna emot flera tips/erfarenheter…:smile:
-
Knatte
Gäst20 augusti, 2008 vid 10:57Tror att din mast är lite för tjock helt enkelt… Har en NP CK75 mast (liknande din) och den passar inte så bra på vissa camber-segel. Bla funkade inte rotationen alls på vissa segel..
Så om inte att släppa på lattspänningen funkar, är det nog dags för nyare mast..
-
@Knatte 492379 wrote:
Tror att din mast är lite för tjock helt enkelt… Har en NP CK75 mast (liknande din) och den passar inte så bra på vissa camber-segel. Bla funkade inte rotationen alls på vissa segel..
Så om inte att släppa på lattspänningen funkar, är det nog dags för nyare mast..
Så det sista jag kan göra är att ta bort spacern:a? Har tagit bort på den översta cambern och har en medium på den nedre. Men det kan alltså hjälpa att ta bort även den?
Samt lätta något på lattspänningen? Gäller det alla lattor eller bara camberlattorna? (Dum fråga kanske, men jag tar alla “halmstrån” innan ny mast)
Får testa det…
Och tack igen för tips…
En X6 mast 490 kostar ju ny, nästan 5000:-! Skulle nån av fiberspar eller Reptilemasterna på Surfspot kunna funka?
-
@BooMan 492388 wrote:
Så det sista jag kan göra är att ta bort spacern:a? Har tagit bort på den översta cambern och har en medium på den nedre. Men det kan alltså hjälpa att ta bort även den?
Samt lätta något på lattspänningen? Gäller det alla lattor eller bara camberlattorna? (Dum fråga kanske, men jag tar alla “halmstrån” innan ny mast)
Får testa det…
Och tack igen för tips…
En X6 mast 490 kostar ju ny, nästan 5000:-! Skulle nån av fiberspar eller Reptilemasterna på Surfspot kunna funka?
Det ska räcka att släppa på lattorna som har cambers.
Jag körde V8 8,5 (05 el 06 kommer inte ihåg) på en Fiberspar reflex 5000. Det funkade inte bra. Böjkurvan blev helt fel. Blev otrolig skum buk i seglet, lixom jämn-djup buk från botten nästanända till toppen. Det började “vika sig” tidigt i inte alls så mycket vind. Köpte sen en X6 och det blev helt annorlunda. Bra buk i botten å platt å fint i toppen med bra släpp. Blev riktigt stor skillnad. Har ingen koll på Reptil-masterna. Annars sägs det att Challenger master ska funka bra i NP men har inte testat själv
-
Knatte
Gäst20 augusti, 2008 vid 16:11@BooMan 492388 wrote:
Får testa det…
Och tack igen för tips…
Kolla om det inte finns någon beggad X6 här om du inte får ordning på grejerna:tongue:
-
En 490 North Sting mast passar nog?=.. Provriggade ett V8 8.0 med min 490 och det såg okej ut enligt mig och andra. Provseglade dock aldrig
Fanns en på köp/sälj förut för 700 kr… -
Pröva att vaxa med vanligt bilvax utan polish på masten & insidan på cambrarna så roterar de lättare. Eventuellt kan du nog t.o.m. pröva med lite stearin på cambern.
Jag har ett bra torrt smörjmedel som heter McLube men det är dyrt & svårt att få tag på.
Frid.
/Richard
-
@Miracle 492493 wrote:
Pröva att vaxa med vanligt bilvax utan polish på masten & insidan på cambrarna så roterar de lättare. Eventuellt kan du nog t.o.m. pröva med lite stearin på cambern.
Jag har ett bra torrt smörmedel som heter McLube men det är dyrt & svårt att få tag på.
Frid.
/Richard
Tack för tipset, får prova det! “BTW” Brädan jag köpte av dig är kalas, och kusinen som fick den är kanonnöjd…
-
@Tim.Eriksson 492487 wrote:
En 490 North Sting mast passar nog?=.. Provriggade ett V8 8.0 med min 490 och det såg okej ut enligt mig och andra. Provseglade dock aldrig
Fanns en på köp/sälj förut för 700 kr…Menar du den här? : http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/19630/cat/13
Kan de va nåt? Kanske funkar tillsvidare och bättre än min CK55:a?
Har även testat en Fiberspar 3200QT och det var ingen skillnad, samma kolhalt som Norhtmasten…
Nån som vet om det är värt att prova…?
Logga in för att svara.