Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Camberar som inte roterar på NP RS EVO II
-
Camberar som inte roterar på NP RS EVO II
seve1000 replied 13 years, 4 months ago 13 Members · 33 Replies
-
Jodå Herr P, det lunkar på:). Habo är helt OK, men det har blivit i sämre i år pga att det är så ohyggligt med gräs…Habo e som bäst på S-V. Blåser det V-N är Höllviken bra, långgrunt som Habo, inte alls lika mycket gräs. Klagshamn funkar på V oxå, dock gott om stora stenar…Jag tror jag skall dra till Haga Park så fort tillfälle ges under hösten, givetvis kunde jag inte idag då jag bad mig ledig i måndags för surf, hade nog inte varit så uppskattat att be sig fri för surf 2 dagar samma vecka trots att semestern precis tagit slut. Syns vi inte innan så syns vi säkert när isarna lagt sig:)
-
Just det…Det är viktigt att trä tamparna rätt mellan segel/förlängare, korsar de varandra så kommer det bli bra mycket tyngre att dra ner, kanske t.o.m omöjligt? Gällande tampen så använder jag “Formuline”, en helt vit tamp som tål kring 700kg belastning. Denna tamp har annan flätning om jag minns rätt (16 plait istället för vanliga 12 plait) vilket gör att tampen håller sig rundare under belastning o blir inte “kantig” som “kevlar-tampen” jag hade innan. Kevlar-tampen höll för övrigt i ca 3-4 riggningar sen small den av….Formuline-tampen håller ledigt 2 säsonger, Surfspot säljer denna tamp! O till sist, snåla inte med sprayen på rullarna, en burk (500ml, ca 60kr) räcker gott o väl i 2 säsonger. Jag hade vev jag oxå innan men den “knyckla” tampen bra, var iofs en billigare vev typ “Tekknosport, ca 400kr), men Teflonsprayen gjorde veven helt överflödig:)
-
Tack för detaljerna om förhållanden i Skåneland! Till vintern får Du skaffa Dig en flytoverall så Du kommer lite längre ut. Jag lovar att se till att uppdatera Dig på isläget. I slutet var det lite vanskligt sista helgen när iskanten kom allt närmare och vakar öppande sig. Lycka till i Haga Park!
-
Jag fick med lite extratålig tamp sist från Surfspot och byter i helgen. Tack för tipsen!
-
Ja det får bli en flytoverall, man klarar sig lite längre då om man badar… Hoppas vi får en bra vinter:). Sen väntar jag bara på att “Trimmarn” skall ta sig ner till Haga Park o segla bland ankorna, jag tror vi kommer se bra tider/farter från honom…
-
kinetic;665155 wrote:Skippa veven, de “äter” tamp…Köp en burk Teflonspray på Biltema, spraya ordentligt vid blocket i seglet samt vid rullarna i förlängaren. Sen drar man på så mycket nedhal “man vill” utan problem.
Huh? Kör fortfarande mina orginaltampar på min NP MXT-längare. Inga problem med tampätning här inte.
-
Precis, NP MXT förlängare äter inga tampar, har perfekt utväxling för nedhal.
-
Nu var det ju inte mina förlängare som käkade tamp utan mer veven som “knycklade” sönder tampen rätt fort. Kör alltid med Teflonspray o har inga problem med vare sig att hala ner eller att tampen smäller av. Går utmärkt att dra på nedhal utan vev på mitt Formulasegel, fast där får man ta i rätt bra då det är ett segel med ordentlig mastkurva, på slalomseglen är det en “barnlek”. Kör med NP förlängare, UXT (är nöjd, bortsett från att kolförlängaren smällde av efter 5-6 riggnigar pga att fibrerna inte var genomvätta, som tur var smällde den av rätt långt upp så den funkar numera som en 25cm förlängare. Riktigt dåligt av NP att INTE byta ut förlängaren på garanti, då det bevisligen var ett solklart fall av produktionsmiss…). Har testat att hala nere med/utan Teflonspray vid rullarna, o det skiljer bra mycket i hur mycket man behöver ta i…
-
Då använder du fel vev, alternativt felanvänd… MXT är ljusår mycket bättre än UXT, den stora fördelen är att tampen går spikrakt hela tiden. Men trots att det är riktigt lätt att dra nedhal med MXT så använder jag vev, och det är pga 3 orsaker:
1. Man sparar ju ryggen
2. Man slipper sitta ner på marken (blött osv)
3. Man kan justera nedhalet väldigt exaktMXT är i mening den ohotat bästa förlängare som finns.
-
Mja…Veven var en “Tekkno” vev a ca 400kr som sedemera såldes iväg knappt använd för 100kr*haha*. O nej, den brukades korrekt. Tampen går “spikrakt” även på UXT om jag får säg, möjligen att rullarna kunde varit större, men som sagt de funkar för mig. Visst drar man fel så kan man väl göra sig illa i ryggen, tricket är mer att trycka i från med benen, sträckta armar, mest på Formula seglet då…Däremot kan jag hålla med om att man kan justera nedhalet mycket mer exakt med vev. I vart fall testa ni med o smörja med Biltemas Teflonspray så minskar friktionen ytterligare o det blir ännu lättare att veva ner
Edit: Skillnaden i nedhalskraft med/utan Teflonspray är mindre på segel som har rullar, på mina gamla GUN från -06 där det sitter “glidblock” så är skillnaden markant! Mitt Formulasegel som har rullar orkade jag inte dra ner ens i närheten av rek nedhal utan Teflonsprayen (saknades ca 3-4cm), med sprayen så gick det utmärkt:)
-
kinetic;665157 wrote:…Jag tror jag skall dra till Haga Park så fort tillfälle ges under hösten….
vågar vi hoppas på att herr kinetic då lärt sej titta bakåt innan han stannar mitt i banan? :laugh:
-
Jag stannade väl inte “mitt i banan”, eller jo kanske en gång för att fenan hade ett fint sjok med gräs*haha*, har ju liiite djupare fena än ni andra… Nä jag skall givetvis inte stanna “mitt i banan” med vilje. Å andra sidan tycker jag att man inte ska va såååå känslig, stod längst bort o traskade upp mot den sista av “bojarna” när nån fick ett utbrott för att “jag var i vägen”. Samme “någon” stod i min väg när jag hade en bra repa på G, inte fan flippa jag för det:), skit händer! Jag tycker att ni som är vana att segla där får ha lite överseende med att nya kanske inte känner till alla oskrivna regler…
-
MINA HERRAR
Jag tackar för alla goda tips som sammantaget hjälpte mig få ordning på EVO II! Jag gjorde följande:
1) Sprayade block o mast med billig telfonspray från Biltema;
2) Skötte nedhalet med nedhalsvev Unfiber från Surfspot för billig penning (fungerade utmärkt);
3) Tog bort lattskruvarna till de två övre camberlattorna och reducerade därmed lattornas längd med 5-10 mm.Testat på land i dagens brist på vind men det blev en oerhörd skillnad. Jag tror att det ska fungera även på vattnet. Som sagt: STOR TACK!
-
Hittade en sida som visar att man inte är ensam vad gäller problem Neil Prydes “roterande” cambrar. Här listas även en hel del andra brister. Man visar bl a vad som pajar och att det kan vara kostsamt att reparera. För mycket kvalitetsfel kan tyckas på så dyra segel.
-
Jo drömmen är ju om man bygger ett RS-racing precis som ett RS-slalom.
För man kan ju inte köpa ett RS-slalom om man vill ha ett tåligare segel tydligen. även fast det är billigare, tålagare och ungefär lika bra.
RS-slalom funkar ju bara för amatörer som Martin van MeursNP master går inte sönder mer än snittet.
Spruckna förlik är ett problem.
Att lattor och cambrar är byggda mm som racinggrejor på ett racingsegel hörs ju nästan på namnet. (men är ju lätta att byta ut)
10 brytna batten-tips??? då är det dax å nyktra till lite innan man riggar ner.
Log in to reply.