• cambers????

    Publicerad av muts på 7 april, 2003 vid 12:02

    Det är nu dags att köpa ett nytt segel men eftersom jag har så jävla dålig koll på utrustning (gamla bräddan var köpt av borchan).. så udrard jag den kanske lite korkade frågan:

    Vad fan är cambers????

    dr-masse svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • martink

    Medlem
    7 april, 2003 vid 12:09

    camber.jpg
    Liten kort förklaring… är ingen expert…
    Cambern sitter mellan lattan och masten. Den hjälper lattan att ge seglet sin buk.
    Finns oftast på racesegel.

  • adde

    Medlem
    7 april, 2003 vid 12:52

    Om man skall vara petig, vilket man inte ska vara men vilket jag är, så refererar ordet ‘camber’ till seglets och lattans buk. Den lilla omoderna plastprylen som trycker lattan mot masten för att introducera jämn böj kallas ‘camber inducer’.

    Men i dagligt tal så används ordet camber om själva plastklykan…

    /adde (snart ringer Fredrik Lindström och hotar mig med stryk)

  • markram

    Medlem
    7 april, 2003 vid 12:53

    Cambers gör ibland seglet mer omständigt att rigga, och det innebär ett segel med bred mastficka=det får plats en hel del vatten i denna, vilket inte alltid är positivt vid vattenstart.
    Camber-segel väger lite mer också.
    Men det finns FÖRDELAR!!!
    1. Bättre stabilitet och bredare vindregister:även om du är toköverriggad så består tryckpunkten på seglet och du kan fortsätta segla med kontroll!
    2. Bättre fart och höjdtagning, cambern gör det möjligt att skapa ett segel som jobbar mer optimalt vilket ger mer fart.

    själv sitter jag fast i “camber-träsket” ända sedan 1985 och tycker om det dessa segel ger och kan konstatera att deras breda vindregister (gäller ej mitt UP 5.0 slalom från 93,som jag snart skänker bort) gör att man inte känner att man har “fel segelstorlek” så fort vindstyrkan ändras och att de har en viss respons som inte finns i No-cam segel.

    Mitt tips är följande:
    Testa någon surfpolares camberrigg och jamför hur det känns med en no-cam rigg.

    Camber passar till Free-ride, speed, race, formula och slalom-brädor.
    No-cam pasar Wave, Freestyle, Freemove, och Freeride

    Det beror ju rätt mycket på om du skall köra i vågor och trixa eller dra järnet på lite plattare vatten, så att säga. cool.gif

  • dr-masse

    Medlem
    7 april, 2003 vid 14:34

    I en tidigare tråd skrev jag en gång nedanstående harang i typ samma ämne:

    Tråden finns i sin helhet på http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Board=konfen&Number=49699

    _____________

    Här kommer min lekmannaförklaring på vad cambers är, det finns andra som kan de tekniska och aerodynamiska aspekterna bättre.

    Cambern uppfanns av Gaastra som länge hade (och har) ett patent på lösningen. Genom att sy en bredare mastficka och i framkant på lattorna peta dit en plastklyka lyckades man skapa bättre stabilitet och aerodynamik för sina segel. Som så många andra gånger förr så blev detta påhitt hett som tusan och alla ville ha. Några av de mest uppenbara fördelarna var:

    – bättre höjdtagning
    – tidigare planing
    – bättre fart
    – stabilare segel

    Inte undra på att det blev poppis, men några nackdelar uppmärksammades snabbt

    – tyngre segel
    – bredare mastfickor som vattenfylldes
    – sämre manövrerbarhet
    – dyrare och krångligare att sy
    – svårare att rigga
    – slitage på cambers och master

    Cambers kom därför ganska snabbt att inskränka sig till mer avancerade segel och framförallt tävlingssegel. Men vi har sett den lite överallt, från rena vågsegel till versioner som kan sättas dit och plockas bort efter behov (Neil Pryde, Gaastra, ART mfl…).

    Cambern i sig har sett olika ut från tillverkare till tillverkare. Vissa kör med en plastgrej som är gjuten i ett stycke och som är halvcirkelformad i framkant, detta är väl den “klassiska” cambern. (bl a Gaastra)

    Några var snabba att sätta dit små “rullar” i framkant för smidigare rotation och ägnade mycket kraft åt att få fram snygga och avancerade versioner (t ex Neil Pryde). Andra har gjutit lite säregna cambers och noga påpekat detta för sin omvärld (bl a Simmer, Windwing)

    Andra körde med en variant som bestod av två plastbitar mellan vilka en bit nylon sattes dit. Nylonen låg mot masten, avstående mellan plastbitarna kunde varieras och anpassas till masttjocklek (North, Ezzy). Lite annan riggteknik kom på köpet.

    Som så många påpekat löper lattans framkant löst i cambern och påverkar camberns form beroende av vilken bog man seglar på samt vilket tryck man har i seglet. Cambern återfinns på två-till tre lattor på “friåkningssegel” och på 4-7 lattor på tävlingssegel (typ). Om ett segel har cambers så sitter den alltid i anslutning till seglets område runt bommen, det är här man kan få mest effekt av det. Här någonstans sitter ju även seglets buk (i sin djupaste form) samt tryckpunkt, varför det är extra intressant med stabilitet och aerodynamiska hjälpmedel här. Cambern håller ut segelduken runt mastfickan, vilket gör det möjligt att köra med bredare mastfickor och jobba med en tydligare “vingform” i seglets framkant. Som så ofta har ju även detta testats till gränsen, bland annat var allas vår Anders Bringdal länge en vän av ohyggligt breda mastfickor som fylldes med vatten, några havsabborar, lokala triatleter samt en norsk högsjötrålare vid eventuella krascher… (hyfsat knepiga segel att vattenstarta, med andra ord)

    så – från “ropen skalla, cambers åt alla” så låter det numera “ropen skalla, nocam åt alla!”. Sanningen ligger väl, som så många gånger förr, någonstans mittemellan… Min lilla spaning här är att jag inte skulle bli ett smack förvånad om vi får se cambern komma tillbaka även i mer friåkningsbetonade segel i ny, modern form…

    Personligen anser jag att i tävlings- och stora segel (över 8.5 – 9.0 kvadrat) är väl cambern i stort sett ohotad och ger seglet såpass stora fördelar i form av stabilitet och fart (totalt sett) att den nog lär fortleva. Att dagens cambersegel dessutom är lättriggade och skapligt manövrerbara tål att betänkas… 😉

    Vad gäller volym på bräda och segelstorlek så ligger det väl mycket i att rätt teknik kompenserar för en hel del. Dock, om man är av den tyngre klassen, så gäller det nästan alltid att om man väger mer så är det fördel att köra större grejer. Själv har jag en iofs duktig men rejält fet (hej Johan! 😉 kompis som ALLTID kör större grejor än mig (kör jag 5.4 så kör han 6.0, kör jag 8.5 så kör han tionoll…). Det finns en anledning till det, och det är inte bara “teknik”, hans är minst lika bra som min.

    Hoppas detta gav något, du får säkert mer info om cambers från någon annan som kan de tekniska aspekterna bättre!

    Surfa På!
    ___________________

    Det finns även en längre “filosofisk” diskussion kring det här med cambers här http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Board=konfen&Number=86927

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.