Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cambers eller inte del 2

• Cambers eller inte del 2

Publicerad av anonym-anvandare på 25 oktober, 2002 vid 08:20

Jag ska spinna vidare eftersom det verkar vara så många goa tips på konfen….. smile.gif

Jag är erbjuden att köpa ett 8.5 Naish Noa4 2000 (nocam)och funderar om det är rätt utifrån mina förhållanden. confused.gif

Jag har redan ett 8.5 Simmer cr2 99(cam)som jag, som är lite sådär halvgrön i branschen, tycker varit knepigt att vattenstarta med och lite halvtung att manövrera…..mycket pga att jag kört en lite liten bräda till seglet..kanske? (105liter till 70kg kille)…och tung mast….och dessutom i väldigt byiga vindar uppe i norra sverige.

Nu kommer jag att köra en 140 liters bräda för att få åka mer och plana i lätta vindar….i norrland så blåser det inte så offta och när det blåser så byar det rejält.

Nu kommer frågorna:
    Jag undrar on det är rätt av mig att köpa ett nocam när det är så pass byiga vindar……jag vill ha ett segel som är lite lättare att manövrera än det jag kört i sommar …..

Gubbarna här uppe säger att det inte går köra camberfritt här uppe pga byarna och att det blir tyngre att kryssa med ett nocam……själv vill jag som sagt vattenstarta och manövrera lättare mer än nå topspeed (kommer dit sen) laugh.gif

Ska jag slå till på Noa4an o ny mast eller vad tror ni??????

Tack på förhand/ En som just byggt en issurfer

anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 08:30

Med tanke på hur fomen kommer att vara på ett nocamsegel i byiga vindar så skulle jag inte köra med det, en camsegel däremot håller ju alltid perfekt vingform så det är vad jag skulle satsa på, men jag är ju iofs gamal avdankad tävlingsseglare så jag går stenhårt på perfekt trim….

• anonym-anvandare

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 08:37

Köp en bra mast och håll i race-prylarna. Vattenstarta kommer du inte att behöva göra så ofta med lite träning! Cams är svinbra! Jag skall aldrig mer segla ett segel utan cams, förutom i STORA vågor! En bra lätt mast och lite slit på gymet kommer att förbättra hanterbarheten i riggen! Lär dig trimma dina prylar och du kommer att vara snabbare och plana tidigare än alla andra utan cams!
    Kör hårt!
    /Wille

• oscar

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 08:43

Jag skulle satsa på nocam seglet i den storleken, med BRA mast. Köp även ett justerbart uthal så får du ut ännu mer av seglet. Sailworks Retro levereras t ex med detta som standard. Rigga rätt är alltid grunden för att få ett segel att fungera. Tror inte du kommer lida på kryssen, du kommer väl inte ligga och tokkryssa ändå så att du behöver de där extra graderna och speeden för att komma först till toppmärket, eller?

Undrar om några av gubbarna testat ett modernt nocam??

• anonym-anvandare

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 09:29

man behöver inte särskillt lång betänketid för att ge dig följande råd efter att ha sett vad du önskar göra på vattnet.
    Köp Naish seglet om du inte tänkt att använda det på en formula båt. Vad jag förstår vill du lära dig att vattenstarta och det görs enklast och mest friktionsfritt med ett No Cam segel. När vi ändå är inne på friktion så är inte steget långt till slitage och det är något man i större utsträckning erhåller med ett camber segel.Tippset är alltså No Cam, men valet är fritt och ditt.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 10:51

Hej Fredrik!
    Eftersom du redan har ett bra segel i samma storlek som det du tänker köpa så tycker jag att det finns annat du borde prioritera före Naish-seglet, tex ett hus vid havet, som jag vet du söker,så du inte blir en i raden av träskseglare som får en dålig utveckling för att de bosatt sig flera mil in i landet och ej kommer sig ut till den betydligt bättre havsseglingen.
    Köper du Naish-seglet så ger det fördelen av att du av egen erfarenhet lär dej skillnaden mellan racesegel och Naish-seglet och den kunskapen är ej att förakta.
    Jag kan säga att jag i sommar seglat många 6-timmars pass utan att trilla av brädan, trots att jag gjort massor av upwind 360`s, heli tack`s, backvind jibes osv.
    När du lärt dej vattenstarta kommer du att upptäcka att du snart lär dej hålla seglet i luften även när du ramlar baklänges i plurret, och med seglet i luften är ett cambersegel hur lätt som helst att vattenstarta.
    Du lär dej lättast att vattenstarta när du är lite överriggad och i det vindregistret är cams att föredra.
    Om du seglar ofta kommer du snart att upptäcka att man inte köper ett segel för att det är lätt att vattenstarta, det finns många andra viktigare aspekter att fokusera på vid segelköp.
    I mycket byig vind kan man rigga större med cams och slipper därför ligga och försöka vattenstarta utan drag i seglet, så jag håller inte kategoriskt med om att cambersegel är sämre vid vattenstart.
    När du lärt dej att ej droppa seglet i vattnet kommer du att inse att det är bättre att köpa tex ett 9,0 till din nya 140 litersbräda, istället för ett litet segel till i samma storlek.
    Under tävlingen vi körde för nå`n månad sedan, seglade Leif 9,0 i byar på 12 m/s tack vare cams och trots att han bara väger 63 kg. Segelvalet gjorde att Leif sällan stod still mellan byarna. Han är dessutom mycket duktig i freestyle eftersom han har prylar som ger många timmar på vattnet.
    För en stund sedan gav jag dej Fredrik en respons på ursprungstråden “cams eller inte?” läs gärna den också.
    Vi ses! -Uffe

• anonym-anvandare

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 11:26

Hej Ulf!
    Du har tyvärr fått allt rörande segeldesign om bakfoten. Det låter väldigt märkligt i att du åker runt i 6 h utan att trilla i och dessutom gör massa manövrar och ovanpå detta. Gör du dessutom det med ett cambrat segel så är det fruktansvärt imponerande. Fråga dig dessutom om Leif hade kul när han höll en 9,0 i tolv meter.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 11:31

Misstänker att även priset spelar en viss roll…
    Om vi utgår från att du tänker/kan/får möjlighet att skaffa ett cambersegel för samma pengar som Naish seglet så köp CAMBERSEGEL!!
    Därmed inte sagt att Naish är ett dåligt segel, men med de förutsättningar du givit hade jag personligen inte tvekat en sekund.

Lycka till !

• dr-masse

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 11:41

Jösses, du är på hugget…

Att segla nionoll i byar upp till 12 m/s på en tävling är väl inte sådär jättemärkvärdigt? Han hade säkert kul om han fick ett bra resultat… 🙂

Att Ulf kryssar runt i sex timmar och gör lite manövrar här och där är väl upp till honom och har väl rätt lite med hans kunskaper om segeldesign att göra? Om inte mitt minne sviker mig så brukar han, från andra inlägg, ha en delvis annan syn på sånt här.

I min värld är det inte speciellt mycket svårare att göra helis, bakvindsgippar och andra segelmanövrar med ett cammat segel, faktiskt. Lite bökigare, men fullt möjligt.

Har sett formulapojkarna göra både det ena och det andra med tolvhalvsegel.

Återgår nu till den ursprungliga tråden för att svara på ditt andra inlägg…

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 oktober, 2002 vid 14:17

Som sagt jag tänker inte gå i polemik med den anonyme fegisen som verkar ha vaknat på fel sida idag.
    Om han tagit sig tiden att läsa mina inlägg hade han kunnat se ( på skellefteå surfing hemsidan) att jag inte är helt oäven inom race och freestyle,-dessutom skulle det inte skada med lite respekt inför Leif (en av mina GC-kompisar)som är en duktig seglare.
    I början av april -03 blir det 2 veckor GC igen, skulle vara kul att träffa herr anonym där och segla tillsammans! -Jag kan berätta att enhands backvind jibes är hur lätta som helst med pro race 8,0 och 9,0.
    Har man inte själv provat ska man inte uttala sig som herr anonym gör, -det röjer bara hans okunnighet och förutfattade inställning.. Trevlig Helg! -Uffe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cambers eller inte del 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.