Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Cambers och cambers…
-
Cambers och cambers…
Posted by herr-pelegrin on 14 februari, 2016 at 18:35Jag har genom åren mest köpt begagnat, där det blivit ett och annat camber-segel. Rotationen skiljer sig väldigt mellan olika fabrikat men även mellan olika segel av samma fabrikat och olika storlekar!
5,5 NP EVO II – Ett fantastisk hållbart och bra segel med mjuk fin rotation på cambrarna, bara man ser till att ha rätt mkt nedhal. Det är kört mest på is och får då mycket stryk men det verkar inte kunna gå sönder.
GAASTRA VAPOR 7,6, 2009 – Härligt segel med fin camberrotation, som dock slets ut efter många timmar på vattnet.
GAASTRA VAPOR 6,7 2009 – Inte alls samma fina rotation som storebror.
TR 7 8,4 – Roterar bra och skönt segel, som jag kört en hel del.
TR 8 7,6 – Ett segel som inte gick att få ordning på hur man än ändrade nedhal och uthal. Trist segel som kändes tungt och hade dålig rotation. Det fick verkligen en chans men inget hjälpte.
Severne Turbo 2016 (Nytt) – Helt annorlunda att rigga, innan man lärt sig att inte släppa upp nedhalet lika mycket som man annars gör med andra camber-segel. Om man släpper för mycket så hoppar camparna ur vid riggning. Finessen är tydligen att bara släppa ut precis lagom, så går det enkelt att rigga. Seglet är kört på is några gånger och känns suveränt skönt. Bästa camber-rotationen hittills av de segel jag haft. I dag roterade cambrarna lätt redan i 3 m/s!
herr-pelegrin replied 8 years, 9 months ago 8 Members · 16 Replies -
16 Replies
-
@Herr Pelegrin 738239 wrote:
Jag har genom åren mest köpt begagnat, där det blivit ett och annat camber-segel. Rotationen skiljer sig väldigt mellan olika fabrikat men även mellan olika segel av samma fabrikat och olika storlekar!
5,5 NP EVO II – Ett fantastisk hållbart och bra segel med mjuk fin rotation på cambrarna, bara man ser till att ha rätt mkt nedhal. Det är kört mest på is och får då mycket stryk men det verkar inte kunna gå sönder.
GAASTRA VAPOR 7,6, 2009 – Härligt segel med fin camberrotation, som dock slets ut efter många timmar på vattnet.
GAASTRA VAPOR 6,7 2009 – Inte alls samma fina rotation som storebror.
TR 7 8,4 – Roterar bra och skönt segel, som jag kört en hel del.
TR 8 7,6 – Ett segel som inte gick att få ordning på hur man än ändrade nedhal och uthal. Trist segel som kändes tungt och hade dålig rotation. Det fick verkligen en chans men inget hjälpte.
Severne Turbo 2016 (Nytt) – Helt annorlunda att rigga, innan man lärt sig att inte släppa upp nedhalet lika mycket som man annars gör med andra camber-segel. Om man släpper för mycket så hoppar camparna ur vid riggning. Finessen är tydligen att bara släppa ut precis lagom, så går det enkelt att rigga. Seglet är kört på is några gånger och känns suveränt skönt. Bästa camber-rotationen hittills av de segel jag haft. I dag roterade cambrarna lätt redan i 3 m/s!
På mitt Turbo hoppar ena cambern ut då och då vilket är sjukt irriterande när man är ute på vattnet och inte får på den igen. Men jag kanske borde exprementera med spacers då man känner att den glappar mot masten. Tidigare ägaren körde dock med en större camber (som jag fick med seglet) och prövade med den och tycker att man lättare kommer upp i planing då och den hoppar ju inte ut men camberrotationen blir då riktigt dålig.
-
Oj då, det där lät ju inte kul! Det har inte hänt mig än men det har å andra sidan inte blivit många vändor än. Jag noterade att Turbons cambers hade “väldigt liten omkrets” i förhållande till andra cambers och antar det det påverkat förhållandet att de ploppar ur vid riggning om man inte har exakt rätt släpp på nedhalet.
-
@Herr Pelegrin 738252 wrote:
Oj då, det där lät ju inte kul! Det har inte hänt mig än men det har å andra sidan inte blivit många vändor än. Jag noterade att Turbons cambers hade “väldigt liten omkrets” i förhållande till andra cambers och antar det det påverkat förhållandet att de ploppar ur vid riggning om man inte har exakt rätt släpp på nedhalet.
Ska tillägga att seglet jag köpte hade varit inne på reklamation hos Surfspot så det är något som inte stämde där. Det var surfspot tillsammans med severne som rådde den tidigare ägaren att sätta in den större cambern. Men om man struntar i det tycker jag seglet är grymt skönt.
-
Jepp, det förstår jag som har haft samma känsla. Bara det att överhuvudtaget inte behöva ödsla en tanke på om cambern ska rotera eller ej är en skön känsla i sig. Det stod väldigt bra och gick lätt i 20-25 knop!
-
@Herr Pelegrin 738239 wrote:
Severne Turbo 2016 (Nytt) – Helt annorlunda att rigga, innan man lärt sig att inte släppa upp nedhalet lika mycket som man annars gör med andra camber-segel. Om man släpper för mycket så hoppar camparna ur vid riggning. Finessen är tydligen att bara släppa ut precis lagom, så går det enkelt att rigga.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på där, och jag har inte kört Turbo modellen själv, men Reflex (race seglen) riggar man enklast på följande sätt;
– i med masten och drag nedhal tills masten är lättåtkomlig vid bomuttaget
– på med bommen på masten (fäst inte uthalet ännu)
– på med alla cambers utan den nedersta om den är svår att få på i nuläget.
– fäst uthalet och ta hem lite grann (ungefär som för inställningen på en slör)
– släpp lite grann på nedhalet tills dess att nedersta cambern är lätt att få på masten (övriga cambers hoppar inte av här om man har lagom uthal).
– drag nedhalet och följ efter med bomfästet nedåt om det behövs.Reflex serien har en större, och framförallt “längre” camber jämför med de tidigare Severne race seglen (Code Red) och de roterar mycket bra. Man skall absolut inte behöva kompromissa med nedhalet för att seglet skall rotera osv.
Shimsen är till för att ta bort eventuellt glapp mellan masten och cambern, kollas lätt på land genom att trycka ned buken när seglet ligger ner, det bör alltid finnas ett litet spel, det skall inte vara helt stumt.
-
Förstår inte varför folk gör det så jobbigt för sig när camber-segel skall riggas. Jag trär i masten, drar nedhalet tills det är ca 10 cm kvar att dra (skiljer lite mellan olika segel, men man lär sig snabbt). Därefter tar man ena handen om masten i öppningen för bommen och trycker med andra handen på cambern på “baksidan” av masten, då ploppar cambern i. Jag brukar börja med cambern ovanför bomhålet, därefter överst och sen den under bomhålet, och sist den nedersta (här kan man behöva trycka ner på lattan med ena handen istället). När detta är klart är det bara att dra nedhalet och sist slänga på bommen.
Denna metod har fungerat på North Sails, Challenger Sails, Simmer och NP. Samtliga fullcambrat -
@Jester 738267 wrote:
Jag brukar börja med cambern ovanför bomhålet, därefter överst och sen den under bomhålet, och sist den nedersta (här kan man behöva trycka ner på lattan med ena handen istället).
Ja, den ordningen tar jag också men tycker att det blir ännu lättare om bommen är på i framändan (behöver inte klämmas fast). Nedersta cambern kan vara lite pysslig om man dragit för mycket i nedhalet.
Allt är ju väldigt lätt att rigga nu för tiden jämfört med förr, kommer ihåg Arrow WB seglen som krävde en hand på varje camber för att de inte skulle hoppa av…
-
@Herr Pelegrin 738239 wrote:
Severne Turbo 2016 (Nytt) – Helt annorlunda att rigga, innan man lärt sig att inte släppa upp nedhalet lika mycket som man annars gör med andra camber-segel. Om man släpper för mycket så hoppar camparna ur vid riggning. Finessen är tydligen att bara släppa ut precis lagom, så går det enkelt att rigga. Seglet är kört på is några gånger och känns suveränt skönt. Bästa camber-rotationen hittills av de segel jag haft. I dag roterade cambrarna lätt redan i 3 m/s!
Det gläder mig att läsa!
Jag har bl.a. två stycken Serverne Turbo 2016 på ingång i mars/april. 😀
Dock så har jag valt att köra RDM. Ska bli sjukt kul att testa dessa! =) -
Kör ni Turbon med CC mast, typ Simmer?
Lite lockad av det där seglet faktiskt. Gillar att man kan köra 8.1 kvadrat på 460 mast utan att förlänga bommen mer än 204 cm. Mindre förlängning ger ju stabilare känsla i bommen. -
Severne är anpassade för CC. 🙂
Via Tapatalk
/ Stefan Sundheden -
@Sundheden 738272 wrote:
Severne är anpassade för CC. 🙂
Via Tapatalk
/ Stefan SundhedenFörra året var de HT..man kan undra hur mkt CC det är egentligen. Klassiskt HT märke..
-
Severne ligger väl mellan ht och cc. Jag kör en severnemast så mitt problem med att Chambers hoppar av beror i alla fall inte på böjkurvan på masten.
-
Jag har testat både HT och CC i Severne wave, freeride och freerace segel och båda funkar fint. Jag känner även till en person som kört Tushingham FT master i sina Sevener Blade vågsegel och det funkar också finfint, inte ett veck, trots att det egentligen skal vara CC eller HT. Så just våg är inte så mastkänsliga och inte freeride heller enligt min erfarenhet.
Simmer har en del master som gränsar till FT. Skall man köra cambersegel är mastkurvan viktigare och man kan misstänka att de som är för mycket FT (eller Constant flex som de ibland kallas när det är mellan CC och FT) inte funkar optimalt på Severnes cambersegel. Men har inte testat den kombin. Man kan finjustera cambertrycket med spacers. Severne har också en uppsjö olika cambers i olika storlekar som man kan ändra cambertrycket med om det behövs. De har ju också RDM camber om man vill köra rdm i sina Overdrive, Turbo eller Unit. Vi har sånt liggande i butik. Unit har för övrigt RDM camber monterad från fabrik.
-
Nu har jag kört lite mer med Turbo och inte haft några problem vid riggning. Man släpper bara något mindre på nedhalet (ung. 10 cm som riggningsguiden förespråkar) än vad man kanske trott skulle behövas. Kvaliteten på seglet känns väldigt skön. Det är både lätt och gediget.
http://www.severnesails.com/sites/default/files/rigging-guides/Severne%20Cam%20Rigging%20Guide.pdf
Log in to reply.