Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

• sourra

Medlem
    3 januari, 2008 vid 15:30

Säg till när du ska sälja till grepp till mig Nicke =)

• qq-57

Medlem
    4 januari, 2008 vid 01:10

@gh0st 436517 wrote:

Hurry back man!! =)

Gotta make sure I can pass the handle before I come back to my homespot 😉

• skotten

Medlem
    5 januari, 2008 vid 00:26

hheehe duuuude!, Sweeeeet!

Happy new year man, woo its freezing here, dont be in a hurry just now, otherwise we just end up sitting looking at each other across a table through the bottom of a glass.

Boston huh? they say its the windy city and all that, must be awesome. Let us know when you are coming back, how long you will be here and we can all help ya with work and a place to crash.

Big love over the pond man, miss ya heaps.

Skotten

• qq-57

Medlem
    5 januari, 2008 vid 02:02

Hehe yeah man, its freezing here too, so I count more severe hangovers than hours on the water right now.
    Boston is def a windy spot, and they have some supersweet spots here…gonna post some pics when spring rolls in for sure!!
    And yeah, if one of u guys should fly in here, I have a place to stay fo sheez!

rock on guys!!

• tim-eriksson

Medlem
    31 januari, 2008 vid 21:43

Vi gräver fram den här tråden igen:

Min far är sugen på att införskaffa en digital system kamera, trött på att ha halvtaskiga kompakt kameror. Går ju inte att få bra bilder i ”action” sporter.

kameran kommer användas av mig, far och mor. Dvs till helt blandade saker. Mor kommer använda den framför allt till att fotografera hästhoppning, far till att fotografera segeflyg och jag till surf. + att det kommer bli en hel del snowboardåkning med den i ryggsäcken.

Då jag tvivlar på att de resterade två användarna inte kommer bry sig om inställningar så mycket så är prio nr 1 att den knäpper bra kort i auto läge ! Sen så måste vi ha en lite bättre glugg för att komma lite närmare…

Vad ska vi köpa ! Kamerahus + optik.
    Ingen i familjen är några proffs fotografer, än, så att springa och köpa värsting optik är onödigt..

Så billigt som möjlig, most bang for the bucks. Vad ska inhandlas. Nytt eller beg. ?

Vi har möjlighet att köpa från Usa.

Tack på förhand.

• toby

Medlem
    31 januari, 2008 vid 22:45

@Tim.Eriksson 441968 wrote:

Vi gräver fram den här tråden igen:

Min far är sugen på att införskaffa en digital system kamera, trött på att ha halvtaskiga kompakt kameror. Går ju inte att få bra bilder i ”action” sporter.

kameran kommer användas av mig, far och mor. Dvs till helt blandade saker. Mor kommer använda den framför allt till att fotografera hästhoppning, far till att fotografera segeflyg och jag till surf. + att det kommer bli en hel del snowboardåkning med den i ryggsäcken.

Då jag tvivlar på att de resterade två användarna inte kommer bry sig om inställningar så mycket så är prio nr 1 att den knäpper bra kort i auto läge ! Sen så måste vi ha en lite bättre glugg för att komma lite närmare…

Vad ska vi köpa ! Kamerahus + optik.
    Ingen i familjen är några proffs fotografer, än, så att springa och köpa värsting optik är onödigt..

Så billigt som möjlig, most bang for the bucks. Vad ska inhandlas. Nytt eller beg. ?

Vi har möjlighet att köpa från Usa.

Tack på förhand.

Bästa ”sport” actionkameran på marknaden i någorlunda prisnivå måste vara Nikon’s nya D300, den tar grymma bilder, är bra tätad å tålig. 8 bilder/sek (med batterypack). 15 tusen spänn i sverige, 8-tusen i usa för kamerahuset.

• gadget

Medlem
    31 januari, 2008 vid 22:46

Se om du kan hitta en likadan som denna Tony!

http://www.tradera.com/Digitalkamera_kamera_for_barn_Little_Tikes_Ny_-auktion-54790834

Känns som en lättanvänd kamera med fetingprestanda!

• sourra

Medlem
    1 februari, 2008 vid 11:21

Som det har sagts tidigare är det viktigaste att du har bra optik. De kameror som säljs idag av Nikon och Canon är bra skit allihopa. Se till att du får bra sekvenstagning. Dock är 8 fps sjukt mycket overkill. 3-4 bilder/s räcker gott med tanke på att kameran ska hinna lagra hela serien.

• tim-eriksson

Medlem
    1 februari, 2008 vid 11:36

15 000 är fortfarande mycket pengar… Går det inte att trycka in något under 10 k från usa eller får man så grymt mycket bättre saker om man pungar ut med 5 k till?

Sen att optiken är det viktiga har jag förstått, men optik kostar också pengar och måste tas in i beräkningen.

• sourra

Medlem
    1 februari, 2008 vid 11:45

Jag kan inte Nikons produkter vidare väl så jag kan bara tala för Canon. Jag hade nog slagit till på en 40D om jag var i dina skor. Den kan dynga iväg 6.5 bilder/s (vilket jag tycker är onödigt högt) upp till 17 bilder i RAW eller 75 i Jpeg.

Ta t.ex. det här kitet så har ni en bra start som klarar av kite, modellplan och heestar.
    http://www.bhphotovideo.com/c/product/518570-REG/Canon_1901B017_EOS_40D_SLR_Digital.html

• tim-eriksson

Medlem
    1 februari, 2008 vid 12:01
    sourra;442067 wrote:
    Jag kan inte Nikons produkter vidare väl så jag kan bara tala för Canon. Jag hade nog slagit till på en 40D om jag var i dina skor. Den kan dynga iväg 6.5 bilder/s (vilket jag tycker är onödigt högt) upp till 17 bilder i RAW eller 75 i Jpeg.

Ta t.ex. det här kitet så har ni en bra start som klarar av kite, modellplan och heestar.
    http://www.bhphotovideo.com/c/product/518570-REG/Canon_1901B017_EOS_40D_SLR_Digital.html

Nja, modell stora flygplan 😉 . Kommer ta bilder på lååångt avstånd så vi får skaffa en större glugg senare tror jag. Men tror vi börjar med något som du rekommenderade!

Ska ta och slå en pling till far nu, om ingen har något vässentligt att invända så blir det paketet som sourra tipsade om. Lagomprisklass! nio 9000 kr är rimligt !

Tack.

• svenne

Medlem
    1 februari, 2008 vid 12:14

Seriöst, om du inte tänker utveckla ditt fotande till den högre skolan, köp en 450 när den kommer och bränn pengarna på objektiv istället. 40D är grym, men någon måtta på overkill-fascismen får det vara.

• sourra

Medlem
    1 februari, 2008 vid 14:34

450D kommer ha sjukt dålig raw-buffert.

• skanepaul

Medlem
    1 februari, 2008 vid 15:11

Gör som jag, köp en Canon 400D på Elgiganten för 5490:- (billigast i sverige just nu med kitglugg), sedan köper du till ett begagnat Canon EF 70-300 IS USM (bildstabilisator och snabb AF) för ca 4000:- så har du fetbra grejer!

• sourra

Medlem
    1 februari, 2008 vid 15:31

I sanning!

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.