Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › Canon EF 70-200 4.0L ??
-
Knatte
Gäst20 november, 2007 vid 05:58@Lars_K 429585 wrote:
Soligor och Kenko är exakt samma konverter, som jag fattat det.
Jag använder en Soligor PRO x1.4 till mitt gamla 80-200/2.8 med gott resultat, dock Nikon… Men konvertern är “osynlig” för kameran, dvs rätt brännvidd etc kommer ej med i EXIF. Köper du ett nytt, fint Canon-objektiv är det väl en Canon EF-konverter som gäller, eller? 😉Om det kommer med i Exif eller inte är väl ointressant eller?? Har aldrig använt dessa data hitills :smirk:
Visst är Canon orginal grymmare, även prislappen är ju grymm:mad2: -
Ja, en EF är väl 2-3 ggr dyrare än Soligor. Jag tror du blir nöjd med en Soligor. Den får bra recensioner också. Jag har testat med och utan extender och kan inte se någon direkt kvalitetsförlust. Framför allt inte något nedbländat som även Ola sa. Exif-datan bryr jag mej heller inte om.
-
Alla förra årets marockobilder är fotade med Jonatans S3 IS, http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=2946&cat=501&limit=recent
Som referens kan du ta att nästan alla i år (finns på kulingvarning.nu) är plåtade med min 30D.dpreview är rätt bra på att recensera kameror… Ta en kik.
http://www.dpreview.com/reviews/canons5is/Största nackdelen tycks vara den extremt slöa serietagningen. 0.9fps med continious focus…
-
Fick hem en 70-200/4L från BH precis. sjukt billigt. Tyvärr var det skräp på linsen (ser ut som det kondens på insidan), brände av rätt mkt kort och kan inte se några problem med blotta ögat (på min 11″ laptop 🙂 ). Men det blir till att testa canons garanti på direkten.
-
verkar vara ett rätt bra köp.
eller för dom pengarna är det ett jävligt bra köp.
läste inte igenom allt, nån som vet nått om hur pass snabb focusmotorn är? det spelar ju mycket in när mans ka plåta ws. finns ju inget mer irreterande om focusen inte hinner med. när alla bilder kommer ut hur fina som helst på alla andra sttdet enda är väl som ola säjer, sekvenstagning gör ju ingen lycklig, (även om den väl är 1,5 fps om man stänger av liveview, vem använder det när man plåtar ws iallafall?) men skiter man i den, man lär sej ju tajma hoppen snabbt så är det nog en schysst hobbykamera. jag planerar själv att börja skjuta mindre sekvenser och lära mej spara minneskort genom att plocka ut det intressanta istället.
vad jag inte förstår är varför dom inte slänger in rawformat i den med. men det är en petitess…
Men se till att skaffa ett stativ till med. kommer nog vara ganska omöjligt att hålla den stabilt på frihand med mycket zoom, på en systemkamera kan man ju utnyttja vikten i objektivet.
det räcker med ett enbensstativ från clas olsson. -
@adde 429638 wrote:
Fick hem en 70-200/4L från BH precis. sjukt billigt. Tyvärr var det skräp på linsen (ser ut som det kondens på insidan), brände av rätt mkt kort och kan inte se några problem med blotta ögat (på min 11″ laptop 🙂 ). Men det blir till att testa canons garanti på direkten.
Adde, hur funkar det när du köpt objektivet från förenta staterna? Måste du skicka det overseas?
-
@adde 429672 wrote:
Nope, objektiven har världsgaranti, tyvärr har husen bara kontinentgaranti annars hade det nog blivit ett 40D hus också.
Hmm, jag har för mig att jag läste att “Världen” i deras världsgaranti vara samma värld som i “World series of Baseball”. Fan, då kanske man ska slå till på en 70-200 ändå. Är det alltså f4.0 man ska även fast den inte lämpar sig för att köra 2x med en 400D?
-
hur funkar det? vad är det som strular om man kör 2x med 400d? är det AF som trillar bort eller vad?
försöker febrilt få kontakt med min polare som är overseas just nu.
-
Yes, men om man kör en fullformatskamera funkar det eftersom man då får en maximal bländaröppning som inte överstiger f8. På 400D är det “cropen” som ställer till det. Det lär visserligen gå att få till genom att lura kameran men det är jag inte så intresserad av.
-
1,4 funkar eftersom bländaren då blir 5.6 vilket är vad AF klarar.
-
Kvalitetsförlusten med en 2x extender är rätt trist… Och eftersom man behöver blända ner ytterliggare så blir det ju en klart långsam kombination, som behöver en kombination av riktigt soligt och lite högre ISO om man skall frysa rörelser.
Ola H. har dock testat detta med en 1Dmk2, med rätt hyffsat resultat. Men det kräver som sagt var en hel del ljust. Inget som jag skulle vilja ha som enda alternativ en höstdag (420/5.6 är långsamt så det räcker)…
Logga in för att svara.