Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Canon EF 70-200 4.0L ??

• Knatte

Gäst
    20 november, 2007 vid 16:30

@styret 429692 wrote:

1,4x då?

Jag skulle passa mig för mer än 1.4x konverter, då du tappar två bländarsteg + antagligen slöar ner objektivet för mycket:blush:
    Med 200 objektiv och 1.4 x konverter + 1.6x brännvidds förstoringen med aps-sensorn på 40D så har du ca 450 mm objkektiv.
    Vilket bör räcka:smile: länge…

• ola-h

Medlem
    21 november, 2007 vid 08:00

70-200/4 IS klarar EF 2x förvånansvärt bra, definitivt bra nog för att publicera bilder på webben eller för lite mindre kopior. http://www.olah.se/Windsurfing/Asa_070728/index.html är fotat med den kombinationen. Jag skulle säga att kvaliteten är minst lika bra som många lite enklare 300-zoomar.

Som sagt dock, det krävs en del ljus för att f/8 skall räcka. Om det väl är så mycket ljus funkar AF helt OK (mittensensensorn på en 1D-serie).

Men detta är ändå mest en bonus med detta objektiv och om man regelbundet behöver 400mm så skall man nog leta efter en annan lösning. Versionen utan IS är dock inte riktigt lika vass med 2x, men den hanterar 1.4x riktigt bra.

• sourra

Medlem
    21 november, 2007 vid 10:30

@adde 429672 wrote:

Nope, objektiven har världsgaranti, tyvärr har husen bara kontinentgaranti annars hade det nog blivit ett 40D hus också.

Du har så rätt, så rätt Martin. Här är det hela, svart på vitt:

Bäste kund,

Absolut världsgaranti på objektiven.

Närmaste verkstad kan hittas på Internetadressen:
    http://www.canon.se/Support/Support_forhem_mindre_kontor/serviceverkstader.asp?ComponentID=255185&SourcePageID=244218#1
    När du sänder in produkten skall du bifoga en kopia på kvitto/köpehandling samt en kort skriftlig problembeskrivning.

Med Vänlig hälsning
    Canon Support Centre

• sourra

Medlem
    21 november, 2007 vid 10:42

@Ola H. 429805 wrote:

70-200/4 IS klarar EF 2x förvånansvärt bra

Kör du med fullformatskamera där?

• adde

Medlem
    21 november, 2007 vid 10:50

@sourra 429821 wrote:

Det är bara 1 och 3 Serien som klarar AF med bländare 8 och då bara med mittensensorn.

http://www.bhphotovideo.com/FrameWork/charts/canon2xExtender.html

• ola_p

Medlem
    21 november, 2007 vid 11:26

@sourra 429821 wrote:

Ola har en 1Dmk1, så inte riktigt fullformat. Alltså 1.3x crop. 1D kamerorna pallar ju autofokusen även vid f8.

• sourra

Medlem
    21 november, 2007 vid 12:03

Jävlar, nu är suget efter en sån glugg + 1.4x stoort. Ola, hur funkar 300/4L med 1.4x? Bra?

• ola_p

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:11

@sourra 429830 wrote:

Jävlar, nu är suget efter en sån glugg + 1.4x stoort. Ola, hur funkar 300/4L med 1.4x? Bra?

Antar att du syftar på mig och inte Ola H. (eftersom det är jag som har F4an).

Det funkar helt ok, lite skärpeförlust givetvis, men undviker man att gå på större bländare än f7.1 är det helt ok, f8 ger rätt bra resultat. Blir ljuset sämre än så så är det inte förrän man närmar sig ISO 1000 som det är lönt att öppna upp mer.

EDIT: Förtydligar… F4L IS är det ju jag har. F4L lär vara en aning skarpare, och hantera en Extender en aning bättre

• sourra

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:17

Jag blir så otydlig när jag blir upphetsad över prylar. Vad jag menade var att jag har en 300/4L IS och funderar på en 70-200/4L + 1.4x. Då kan man ju använda extendern på båda gluggarna men frågan är hur bra det blir med 300/4L IS + 1.4x. Sen minns jag att det var en Ola som talade om 1.4x + 300/4L av något slag. Är vi på samma blad igen? =)

• ola-h

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:46

Mina exempelbilder ovan var tagna på med en EOS 1DmkII, dvs 1.3x cropfactor. Fullformat eller har rent principiellt inget att göra med AF prestanda som jag tyckte någon skrev.

Jag hade en 300/4L ej IS) förut och den var mycket bra med extender. Som Ola P skriver så är nog den allmänna åsikten att IS versionen inte riktigt tar extendern lika bra. Fast i praktiken överväger troligen ofta fördelen med IS.

70-200/4IS är en väldigt smidig, bra och mångsidig glugg, men för just vattensport är det inte så ofta man använder den om man har en bra 300:a redan. Speciellt inte om man har en bra och smidig 300 (=4L). Så om du skall köpa en extender så är det främst för att nå lite längre med 300:at. 70-200+1.4 har ju inga direkta fördelar framför ett “naket” 300/4 IS förutom om man reser och inte vill konka på båda objektiven.

• tim-eriksson

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:46
    Knatte;429619 wrote:
    Helt ok kamera detta:laugh: :laugh:
    Men för vindsurfing så kommer det bli en kompromiss jämnför med en renodlad systemkamera. Men denna Canonen är topptestad och bland det bästa du kan köpa bland avancerade kompaktkameror eller vad man kan kalla dessa:cool2:

Tackar. Då får hem en sådan för 2600 kr och det känns prisvärt! Om jag ska upp på systemkameror blir det lite dyrare..

Några andra tips med en budget på max 4000 kr för en kamera som fungera bra att fota vindsurfing och hästar med 🙂 Mor kommer få låna den till hästtävlingar också. Vill inte köpa beg. om jag inte får med garanti så räknar inte med det.

• ola_p

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:51

Jepp, det är jag med 300/f4L IS och 1.4x extendern. Kan kanske ordna en fullstor sample på 300 med extender om du är intresserad.

• ola_p

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:53

@Tim.Eriksson 429851 wrote:

Tackar. Då får hem en sådan för 2600 kr och det känns prisvärt! Om jag ska upp på systemkameror blir det lite dyrare..

Några andra tips med en budget på max 4000 kr för en kamera som fungera bra att fota vindsurfing och hästar med 🙂 Mor kommer få låna den till hästtävlingar också. Vill inte köpa beg. om jag inte får med garanti så räknar inte med det.

Om hästarna är inomhus så blir det nog ett problem med brus på högre ISO… Alternativet är väl en systemkamera och snabb optik, men det blir ju inte riktigt inom 4000kr budgeten.

• sourra

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:54

Hell yeah, det skulle smaka!

• ola_p

Medlem
    21 november, 2007 vid 14:54

Skall försöka komma ihåg att ordna det när jag har tid… Påminn mig om det behövs… (Med ett PM eller nått)

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Canon EF 70-200 4.0L ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.