Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › Canon EF 70-200 4.0L ??
-
@Ola H. 429850 wrote:
70-200+1.4 har ju inga direkta fördelar framför ett “naket” 300/4 IS förutom om man reser och inte vill konka på båda objektiven.
Planen var att gå på ett 70-200/4L utan IS eftersom man får det för ca 3500 om man har en polare som är i staterna. Av någon anledning envisas kitestollarna med att köra nära land och göra sina påhitt och då är det rätt gött med zoom. Men du har nog helt rätt i att det är på 300 som 1.4x har mest att göra. Vilken extender ska man köra, canon eller annat fabrikat?
-
Knatte
Gäst21 november, 2007 vid 18:30@Tim.Eriksson 429851 wrote:
Tackar. Då får hem en sådan för 2600 kr och det känns prisvärt! Om jag ska upp på systemkameror blir det lite dyrare..
Några andra tips med en budget på max 4000 kr för en kamera som fungera bra att fota vindsurfing och hästar med 🙂 Mor kommer få låna den till hästtävlingar också. Vill inte köpa beg. om jag inte får med garanti så räknar inte med det.
Skulle du inte nästan kunna köpa en Canon 400D med kitgluggen för omkring 4000 pix i usa?? Sedan måste du ju ändå köpa till en telezomm för vindsurfingen, men har en helt annan teknisk grund att foto/stå på:smile:
-
Knatte
Gäst21 november, 2007 vid 18:33Har precis hämtat ut två paket på posten nu:smile: Ett EOS 40 D-paket och en 70-200 F4.0L glugg.
Jäklars vilken känsla och kvalitet dessa prylarn hade:smile: 🙂
Visst vi pratar priser som inte är kul att behöva berätta om, men vilken skillnad mot 350D och vanliga 100-300 mm USM gluggen jag hade innan. Uj, uj,uj:grin: -
@Knatte 429896 wrote:
Skulle du inte nästan kunna köpa en Canon 400D med kitgluggen för omkring 4000 pix i usa?? Sedan måste du ju ändå köpa till en telezomm för vindsurfingen, men har en helt annan teknisk grund att foto/stå på:smile:
Då spräcker man ju budgeten rejält om man räknar på en telezoom. Och att plåta surf med en 18-55 är inget jag skulle vilja göra. Kitgluggen är inte direkt snabb, så skall man även plåta inomhus bör man budgetera för typ en 50/1.8 också… Det är en grymt mycket bättre kamera, men då bör man också ha ambitionen att fylla på med mer optik. (Vilket är man inte får plats med i en budget på 4kkr)
Kul med 40D och 70-200at, en riktigt trevlig kombination det.
Jag blir ruggigt sugen av allt det här snacket om 70-200… Men det går inte riktigt med min studentekonomi. -
Det går bra att kombinera med studier och surf. Det är bara att dra ned på oväsentligheter som studentlitteratur och mat…
-
Knatte
Gäst21 november, 2007 vid 19:54@Ola_P 429911 wrote:
Då spräcker man ju budgeten rejält om man räknar på en telezoom. Och att plåta surf med en 18-55 är inget jag skulle vilja göra. Kitgluggen är inte direkt snabb, så skall man även plåta inomhus bör man budgetera för typ en 50/1.8 också… Det är en grymt mycket bättre kamera, men då bör man också ha ambitionen att fylla på med mer optik. (Vilket är man inte får plats med i en budget på 4kkr)
Kul med 40D och 70-200at, en riktigt trevlig kombination det.
Jag blir ruggigt sugen av allt det här snacket om 70-200… Men det går inte riktigt med min studentekonomi.Jo, visst spricker budgeten OM man räknar med ett riktig glugg. MEN du borde kunna köpa 400D kittet för omkring 400o pix i USA:
Man får ta allt i etapper om man vill ha en kamera som funkar för surf…
18-55 mm optiken duger ju knappt att pissa på ens:blush: -
Jag kan inte mycket om kameror och alla pryttlar runt omkring. Men vad jag har förstått betyder ett “is” någonstans i namnet att det är bildstabilisator? är det en fördel eller nackdel när man fotar surf?
-
Knatte
Gäst21 november, 2007 vid 20:10@gammelsurfen_ 429925 wrote:
Jag kan inte mycket om kameror och alla pryttlar runt omkring. Men vad jag har förstått betyder ett “is” någonstans i namnet att det är bildstabilisator? är det en fördel eller nackdel när man fotar surf?
Bara en fördel på alla sätt, utan att prislappen är en annan och dyrare:laugh:
-
@Knatte 429927 wrote:
Bara en fördel på alla sätt, utan att prislappen är en annan och dyrare:laugh:
Japp, å att batteriet räcker kortare.
-
Ang. 400D vs. kompakt: Om man vet att man inte KOMMER att ha pengar att lägga på ett tele så är det ju bortkastat. Men tror man att man framåt surfsäsongen kommer kunna fylla på i kamerakittet så…
Ang. IS: Man har oftast slutartid snabb nog för att skakoskärpan inte skall vara nått problem. Då har ISen ingen effekt på bildkvaliteten. Det är dock trevligt av många andra skäl…
Ang. surf och studier: Det beror på vad man pluggar. Jag har bara hunnit segla en gång i höst. Ekonomiskt funkar det väl att behålla surfprylarna (dock inte att köpa mycket mer prylar), problemet är tiden. Jag hinner inte ens läsa min kurslitteratur. Allt sker som grupparbete, så att dra ut är extremt svårt att planera. Även de flesta helger äts upp av skolarbete. Men jag timade iaf årets bästa dag när jag var hemma häromveckan å fick segla episkt(!) apelviken.
-
freestyle går helt okej att plåta med kitobjektivet. det är inte top-notch men det är sällan prylarna som gör bilderna…
en hel del freestylebilder i min resedagbok från SA förra året är tagna med det.
visst, det går inte att mäta mot tex 17-35 L. men vafan… Det är ju inte så att det inte går att plåta ws med det.resten är tagna med ett tamron 70-300 för 1600 spänn. och kvalitetsmässigt ute i ändläget finns det ju en del att önska (speciellt när man lånade nilles 100-300L då coh då) men i lite inzoomat läge så leverar det riktigt fina bilder.
prylhets har dödat många kreativa själar… -
@styret 429946 wrote:
prylhets har dödat många kreativa själar…
Helt sant. Därför är jag sugen på en kompaktkamera, helst med fast optik gärna vidvinklig… Som man bara kan stoppa med sig i fickan och samla på sig de där bilderna man gärna skulle tagit om man haft kameran med sig. Släpar man sin 30D med sig så blir man lätt för tekniskt petig…
Men det är rätt dyrt med sådana kameror. Så en hederlig 35mm kamera kanske kunde vara nått (eller mellanformatare, vilket ju är rätt coolt). Men jag har vare sig tid eller utrymme till att framkalla film för tillfället, så det får bli vid senare tillfälle.
Logga in för att svara.