Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Canon EF 70-200 4.0L ??

• ola-h

Medlem
    21 november, 2007 vid 23:47

@Ola_P 429852 wrote:

Jepp, det är jag med 300/f4L IS och 1.4x extendern. Kan kanske ordna en fullstor sample på 300 med extender om du är intresserad.

Jag är rätt imponerad av min 70-200 med EF 1.4x, men ta och kolla in bilden nedan som är mitt 300 med 1.4:an, “full öppning” (=f/4). Helt OK även i 100%, tycker jag…

http://ncm.gu.se/media/ola/_Z0D3739.jpg (2.2mb, ladda ned och kolla i 100%).

• sourra

Medlem
    21 november, 2007 vid 23:58

Gott! Det var utan IS om jag förstod saken rätt? Har Ola P lust att slänga upp en bild av IS-300:an med 1.4x också? Det vore ypperligt.

• tim-eriksson

Medlem
    22 november, 2007 vid 00:45

Okej… tack för lite information..

Hurpass bra kommer jag klara mig med en kompaktkamera med 12Xzoom? canon. 2600 kr är ju rimligt!

Om jag ska slå på stort och skaffa en bra digital systemkamera, vilken jag köpa och med vilket tele objektiv. Länka gärna till produkterna och priser.

Jag är student så jag har inte hur mycket pengar som helst (!)… Prio nr 1 nu är våtdräkt och ny bräda, sen kamera…

Å sen har jag igentlligen inte tid att surfa… Studera industriell ekonomi på Lith nu. Dock så surfar jag såfort det blåser, går inte att koncentrera sig i plgget då ju 😀

• sourra

Medlem
    22 november, 2007 vid 01:03

Ptja, om du har möjlighet att köpa från Usa kan det här vara en bra kombo:

EOS400D
    Tamron 70-300

Då har du ett fota-surf-kit för en högst överkomlig slant. Gluggen är inte top-of-the line men duger mycket väl tills det att du känner att det är värt att slanta upp åtskilliga tusingar på en grymmare telezoom. Canon har också en enkel 70-300-glugg men jag hittade den inte. Hade en sådan tidigare och var rätt nöjd med den.

• lars_k

Medlem
    22 november, 2007 vid 06:23

“Problemet” med en kompaktkamera är att den har ett annat autofokussystem (använder sensorn) som gör att det blir en fördröjning från det att du trycker till dess att bilden tas. Kan bli riktigt retsamt. Denna fördröjning varierar dock mellan olika kameror. En system tar bilden i princip utan fördröjning.
    Dessutom, vid sekvenstagning “försvinner” objektet ur sökaren och du får fota blint. Detta gäller nog inte alla kompakter men är värt att kolla upp. Har den tex optisk sökare bör detta inte vara ett problem.
    Positivt med en kompakt är att du kan filma lite korta snuttar. Det går inte med systemkameror (inte de billiga iaf…).
    Jag valde också mellan en kompakt och system. Det blev system, billigt beggat.

• ola_p

Medlem
    22 november, 2007 vid 07:45

300/F4L IS + 1.4x Extender II @ f8, 1/200 ISO 200: http://olapersson.se/filer/ljungskilesurf-005-4868.jpg rätt nära närgränsen (1.5meter) och handhållet, 0,8mb. Dra ner och kolla i 100%.

300/F4L IS + 1.4x Extender II @ f7.1, 1/500 ISO 100: http://olapersson.se/filer/ljungskilesurf-029-4899.jpg

RAWfilerna en aning skärpta i lightroom.

• ola-h

Medlem
    22 november, 2007 vid 23:02

@sourra 429980 wrote:

Gott! Det var utan IS om jag förstod saken rätt? Har Ola P lust att slänga upp en bild av IS-300:an med 1.4x också? Det vore ypperligt.

Mitt exempel var 2.8 versionen med is + konverter och 1.4x

• styret

Medlem
    24 november, 2007 vid 10:35

12x oom säger tyvär inte så mycket. det är bara ett mått på skilnaderna i brännvidderna. det kan tex vara från 10-120mm. men nu motsvarar det ju 430mm ungefär, ett 300mm objektiv på en typ 400d ger 420mm.
    Det u beskriver att du vill ha den till tror jag den kommer klara av fint. Sen är det ju det där med af/avtrycket men jag TROR det är löst på den här modellen. att den trycker av direkt om man fokuserar innan du trycker av.

så om du vill komma undan billigt så tycker jag att du kommer klara dej med s5an.
    kolla något fotoforum (kanske finns ett speciellt canonforum tllomed) om det där med avtrycket. det är väl det avgörande här. du kommer nog bli mycket frustrerad efter ett tag av att missa bilder för att klameran tar några hundradelar på sej att trycka av. men ror som dsagt den här kameran borde funka bra.

• tim-eriksson

Medlem
    24 november, 2007 vid 11:01
    styret;430336 wrote:
    12x oom säger tyvär inte så mycket. det är bara ett mått på skilnaderna i brännvidderna. det kan tex vara från 10-120mm. men nu motsvarar det ju 430mm ungefär, ett 300mm objektiv på en typ 400d ger 420mm.
    Det u beskriver att du vill ha den till tror jag den kommer klara av fint. Sen är det ju det där med af/avtrycket men jag TROR det är löst på den här modellen. att den trycker av direkt om man fokuserar innan du trycker av.

så om du vill komma undan billigt så tycker jag att du kommer klara dej med s5an.
    kolla något fotoforum (kanske finns ett speciellt canonforum tllomed) om det där med avtrycket. det är väl det avgörande här. du kommer nog bli mycket frustrerad efter ett tag av att missa bilder för att klameran tar några hundradelar på sej att trycka av. men ror som dsagt den här kameran borde funka bra.

Då blir det en sådan! Pris/prestanda är rätt bra som jag förstår det.

Ska hålla korpgluggarna öppna efter beg. digitala systemkameraror fram till jul också.

• jps

Medlem
    25 november, 2007 vid 16:06

Någon som vet något om Fujifilms Finepix s5700 resp. s8000 FD? S5700 är ruggigt billig för att vara långzoomkompakt och s8000a ser riktigt fin ut. Den sistnämnda är dock lite dyrare.

• Knatte

Gäst
    29 november, 2007 vid 20:09

@Knatte 429718 wrote:

Jag skulle passa mig för mer än 1.4x konverter, då du tappar två bländarsteg + antagligen slöar ner objektivet för mycket:blush:
    Med 200 objektiv och 1.4 x konverter + 1.6x brännvidds förstoringen med aps-sensorn på 40D så har du ca 450 mm objkektiv.
    Vilket bör räcka:smile: länge…

Jag klickade ner en Soligor 1.4x konverter i varukorgen idag. Återkommer med synpunkter på detta efter lite fotograferande.
    Men både 40D och 70-200 objektivet känns härligt välbyggda måste jag säga:smile:

• sourra

Medlem
    29 november, 2007 vid 20:27

Jag har en Canon 1.4x + 70-200/4L på ingång nu. Kommer bli fint hoppas jag. Mitt 300/4L kommer bli spännande också

• Knatte

Gäst
    30 november, 2007 vid 05:58

@sourra 431545 wrote:

Jag har en Canon 1.4x + 70-200/4L på ingång nu. Kommer bli fint hoppas jag. Mitt 300/4L kommer bli spännande också

Aaah! Du verkar väl rustad inför fotograferandet :tongue:

• spray

Medlem
    22 februari, 2008 vid 23:32

Shit knatte och CO, vad säger era brudar när ni köper objektiv för nästan 10000kr? Min kärring var positiv till detta med kamera tills häromdagen när hon läste DNs test på kameran jag funderar på att köpa och fick se priserna… ooooops!

• Knatte

Gäst
    24 februari, 2008 vid 17:16

@Spray 446645 wrote:

Shit knatte och CO, vad säger era brudar när ni köper objektiv för nästan 10000kr? Min kärring var positiv till detta med kamera tills häromdagen när hon läste DNs test på kameran jag funderar på att köpa och fick se priserna… ooooops!

Finns ingen brud som kan klaga på priserna…. Men om det hade funnits, så hade det nog varit svårt att köpa vissa grejer:tongue:

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Canon EF 70-200 4.0L ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.