Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Carbon Art beställning

• Oregistrerad

Gäst
    26 september, 2007 vid 21:11

Hur kan det komma sig att CA ar billigare i Sverige an i NZ?

• nlc

Medlem
    27 september, 2007 vid 00:14

@Oregistrerad 418213 wrote:

Que? De e samma priser i euro som på CA:s hemsida…

• petter

Medlem
    27 september, 2007 vid 07:33

@Oregistrerad 418213 wrote:

NZ priset inkluderar lokal distribution, ska snarare jämföras med door to door freight + tullavgifter än enbart brädpriset. Skulle man lägga internationell frakt och tullavgifter på det lokala priset skulle det inte finnas en global marknad för CA. Men visst har du rätt i att de har högre marginaler på att sälja brädor hemma i NZ men samtidigt är marknaden i NZ ganska begränsad…

• kinetic

Medlem
    27 september, 2007 vid 09:12

Petter: Borde inte moms tillkomma på priset? Jag menar de gånger jag beställt saker som jag köpt utanför EU så har det ALLTID tillkommit moms+tull, i runda slängar ca 27.5% på totaltbeloppet (dvs beloppet inkl frakt). Eller har ni nått sätt att kringgå detta?

• petter

Medlem
    27 september, 2007 vid 14:50

jo det kan nog stämma, det har dock varit speditionsbolaget som hanterat allt sånt och jag har löst ut paketet hos dem

• bicless

Medlem
    27 september, 2007 vid 14:58

Moms skall läggas på för all import utanför EU.
    Eventuellt så innehåller NZ priset lokalt någon VAT/skatt som kan dras av först, känner dock inte till skattereglerna i NZ. Verkar ju illa om man skall behöva betala lokal VAT/skatt och sen svensk moms. Tårta på tårta liksom.

Bicless

• adde

Medlem
    27 september, 2007 vid 15:09

12.5% är VAT:en i New Zeeland. Dock så står det ju i klartext på sidan att taxes inte är inkluderade i priset…

Export Pricing Options

Carbon Art will provide you with the best freight option and price available for your requirements.

Carbonart to door Delivery: Boards will be delivered to your door using pre arranged customs agent.

Carbonart to Airport Delivery: Boards will be delivered to your nearest international airport and you will have to arrange customs clearance yourself.

Sea Freight Delivery:Boards are delivered to your nearest port and you have to arrange customs clearance yourself. This method is only economical on multiple orders.

Carbonart includes insurance on all orders.
    Taxes are excluded
    .

• svenne

Medlem
    27 september, 2007 vid 15:46
    adde;418367 wrote:
    Dock så står det ju på sidan att taxes är inkluderade i priset…
    Taxes are excluded.

Hmm… 😉

• adde

Medlem
    27 september, 2007 vid 15:49

Haha, ja man ska tydligen inte skriva för fort…

• petter

Medlem
    27 september, 2007 vid 15:56

Senast fick vi betala ca 900 kr per bräda till det svenska speditionsbolaget för att lösa ut paketet men hur de clearar moms mot VAT etc vet jag inte och känns ganska skönt att slippa dra i dessa trådar 🙂

• kinetic

Medlem
    27 september, 2007 vid 15:56

Petter: Skumt att du inte fått någon moms-faktura…Den brukar dyka upp så fint så (25% + 2.7% i tull för “windsurfingbrädor”, läggs på fakturabeloppet, så det gäller o se till att detta belopp är så lågt som möjligt, finns ju lite olika knep att tillgå dock inte alltid som dessa funkar…). Antingen så har du haft mega-tur eller så är det transport-bolaget som på nåt sätt “gjort bort sig”….För om man lägger på ca 27% på brädpriset (910+170) så blir det ca 1370Euro, eller ungefär 290 Euro mer än det pris du anger i din annons. Håller tummarna för dig att du slipper undan:-)

• kinetic

Medlem
    27 september, 2007 vid 16:02

Petter: Akta dig så vi inte avslöjar vad du köper in de för:-)

• petter

Medlem
    27 september, 2007 vid 16:12

Inte riktigt med på vart du vill komma, jag varken köper in eller säljer brädor utan alla beställningar går direkt till Carbon Art. Jag förmedlar bara de priser som vi fått betala och tänker själv beställa en bräda och ville därför få ner fraktpriset genom att administrera en gemensam beställning. Tycker det är konstigt att inte fler beställer brädor direkt från små tillverkare, jag tycker produkten är överlägsen och privatimport är inte så klurigt som man kan tro. Så länge speditionsfirman och Carbon Art sköter och administrerar alla avgifter så känner jag mig nöjd och betalar glatt de avgifter de vill ha.

• Oregistrerad

Gäst
    1 oktober, 2007 vid 02:27

Matte:

910euro = 1700 NZD
    is NZ betalar vi 2900 NZD
    skillnaden ar 1200 NZD for export..
    det ar altsa 42 % mer i NZ!? Ganska saftigt..

P.S CA ar en super brada, valdigt popular bland expert vagseglare i NZ.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Carbon Art beställning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.