Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Carbon Art beställning
-
Carbon Art beställning
Publicerad av petter på 26 september, 2007 vid 07:04lyckades inte att radera… ligger under säljes istället…
Oregistrerad svarade 17 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Oregistrerad
Gäst26 september, 2007 vid 21:11Hur kan det komma sig att CA ar billigare i Sverige an i NZ?
-
@Oregistrerad 418213 wrote:
Hur kan det komma sig att CA ar billigare i Sverige an i NZ?
Que? De e samma priser i euro som på CA:s hemsida…
-
@Oregistrerad 418213 wrote:
Hur kan det komma sig att CA ar billigare i Sverige an i NZ?
NZ priset inkluderar lokal distribution, ska snarare jämföras med door to door freight + tullavgifter än enbart brädpriset. Skulle man lägga internationell frakt och tullavgifter på det lokala priset skulle det inte finnas en global marknad för CA. Men visst har du rätt i att de har högre marginaler på att sälja brädor hemma i NZ men samtidigt är marknaden i NZ ganska begränsad…
-
Petter: Borde inte moms tillkomma på priset? Jag menar de gånger jag beställt saker som jag köpt utanför EU så har det ALLTID tillkommit moms+tull, i runda slängar ca 27.5% på totaltbeloppet (dvs beloppet inkl frakt). Eller har ni nått sätt att kringgå detta?
-
jo det kan nog stämma, det har dock varit speditionsbolaget som hanterat allt sånt och jag har löst ut paketet hos dem
-
Moms skall läggas på för all import utanför EU.
Eventuellt så innehåller NZ priset lokalt någon VAT/skatt som kan dras av först, känner dock inte till skattereglerna i NZ. Verkar ju illa om man skall behöva betala lokal VAT/skatt och sen svensk moms. Tårta på tårta liksom.Bicless
-
12.5% är VAT:en i New Zeeland. Dock så står det ju i klartext på sidan att taxes inte är inkluderade i priset…
Export Pricing OptionsCarbon Art will provide you with the best freight option and price available for your requirements.
Carbonart to door Delivery: Boards will be delivered to your door using pre arranged customs agent.
Carbonart to Airport Delivery: Boards will be delivered to your nearest international airport and you will have to arrange customs clearance yourself.
Sea Freight Delivery:Boards are delivered to your nearest port and you have to arrange customs clearance yourself. This method is only economical on multiple orders.
Carbonart includes insurance on all orders.
Taxes are excluded. -
adde;418367 wrote:Dock så står det ju på sidan att taxes är inkluderade i priset…
Taxes are excluded.Hmm… 😉
-
Senast fick vi betala ca 900 kr per bräda till det svenska speditionsbolaget för att lösa ut paketet men hur de clearar moms mot VAT etc vet jag inte och känns ganska skönt att slippa dra i dessa trådar 🙂
-
Petter: Skumt att du inte fått någon moms-faktura…Den brukar dyka upp så fint så (25% + 2.7% i tull för “windsurfingbrädor”, läggs på fakturabeloppet, så det gäller o se till att detta belopp är så lågt som möjligt, finns ju lite olika knep att tillgå dock inte alltid som dessa funkar…). Antingen så har du haft mega-tur eller så är det transport-bolaget som på nåt sätt “gjort bort sig”….För om man lägger på ca 27% på brädpriset (910+170) så blir det ca 1370Euro, eller ungefär 290 Euro mer än det pris du anger i din annons. Håller tummarna för dig att du slipper undan:-)
-
Petter: Akta dig så vi inte avslöjar vad du köper in de för:-)
-
Inte riktigt med på vart du vill komma, jag varken köper in eller säljer brädor utan alla beställningar går direkt till Carbon Art. Jag förmedlar bara de priser som vi fått betala och tänker själv beställa en bräda och ville därför få ner fraktpriset genom att administrera en gemensam beställning. Tycker det är konstigt att inte fler beställer brädor direkt från små tillverkare, jag tycker produkten är överlägsen och privatimport är inte så klurigt som man kan tro. Så länge speditionsfirman och Carbon Art sköter och administrerar alla avgifter så känner jag mig nöjd och betalar glatt de avgifter de vill ha.
-
Oregistrerad
Gäst1 oktober, 2007 vid 02:27Matte:
910euro = 1700 NZD
is NZ betalar vi 2900 NZD
skillnaden ar 1200 NZD for export..
det ar altsa 42 % mer i NZ!? Ganska saftigt..P.S CA ar en super brada, valdigt popular bland expert vagseglare i NZ.
Logga in för att svara.