Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Carbon dream

  • Carbon dream

    Posted by vindsokaren on 26 februari, 2015 at 19:38

    Här kommer lite byggbilder på min nya kolbräda.
    Börja med att tankarna gick kring om vikten kan göra något på prestandan på isbrädor
    Kan den bli startsnabb mm.
    Började med divinylcell 15mm man kan lättare men denna va lätt att shapa.

    s3%20mini%20464_zpsvp95fxs2.jpg

    vindsokaren replied 9 years, 8 months ago 4 Members · 20 Replies
  • 20 Replies
  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 19:46

    Brädan är ju baserad på longboard truckar så jag la in förstärkningar vid truckfästen och mastfotsfästet.
    Hade lite 2mm kolplattor sen tidigare RC projekt så lamminerade in dom och fyrkantskolrör som förstyvningar.
    s3%20mini%20465_zpspiuwc1yk.jpg
    20140921_194843_zps593fdc42.jpg
    IMG_20141126_225709_zpsuxivaml9.jpg

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 20:16

    Dags att lägga på lite glasväv 2lager 160grams blev bra för segheten och blir lite slagtåligare än kolet.Runt kanterna var det 50mm överlapp så att väven låg kvar och gjorde en sida i taget på brädan
    Väven ligger bara med självtyngd.

    IMG_20141126_215700_zpsqosbmuxq.jpg
    IMG_20141127_220839_zps792a94d6.jpg

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 20:30

    provade styvheten på brädan med två lager glasväv alldeles för mjuk svikt beror lite och på att det inte är vacumlaminerat men hoppades att en grepp/mittlist bestående av två fyrkantskolrör skulle styva upp lite.(2st 10x10mm)
    Testar med ett lager i taget för få lagom styvhet.

    IMG_20141127_222717_zpsnkzz62he.jpg
    IMG_20141129_213135_zps5268d20d.jpg
    IMG_20141128_142637_zpsed6qtzfm.jpg

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 20:45

    Mattade ner ytan för nästa lager blev två lager kol på undersidan sen ett lager på ovansidan
    Dags också att borra hål för greppinnar i 6mm. I kol såklart!
    Puh! tror det vart 180st som sticker upp 7mm.
    Provade med epoxi men det ville gärna rinna in i kärnan så ett vanligt epoxilim var bättre alt.
    Kunde kanske lagt i microballonger också.

    IMG_20141130_200952_zpsbe16ce58.jpg
    IMG_20141221_155448_zps51657347.jpg
    IMG_20141223_012400_zps2i1g2rfp.jpg

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 20:58

    Jaha då var det dags för truckbreddarna och truckfästerna-
    också byggd med divinylcell 15mm som kärna.
    För att kunna skruva medar och truckfästen så valde jag hela 2mm kolplattor på hela undersidan och
    anliggade ytor för medarna.Dyra plattor men ett måste för att klara smällar underifrån och för att inte truckbreddarna ska kunna svikta.
    IMG_20141123_201307_zpsgh7ipjy0.jpg
    IMG_20141128_143645_zpsss0qepoz.jpg
    IMG_20141206_115753_zps1ietcqpp.jpg
    IMG_20141206_115726_zpsw1yunk9g.jpg

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 21:05

    Truckbreddarna får två lager glasväv och ett lager kol-
    Truckfästerna är gjorda från ett fyrkantsrör 20x20mm

    IMG_20141209_231013_zpslf5bijvw.jpg
    IMG_20141223_012332_zpsaea51be4.jpg

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 21:11

    Jaha hade inte så mer bilder på truckkonstruktionen men en del pyssel med fixa urttag för 4st M6 muttrar på varje sida för medarna.
    sen ville jag få paralelliteten mellan medarna bra så fick sätta upp truckbreddarna i en stor fräsmaskin.
    Nå hur vart den då?..

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 21:19

    Färdig!!
    IMG_20141223_134132_zpsokimlf6n.jpg
    IMG_20141223_134044_zps6baa5e96.jpg
    IMG_20141223_134200_zpse5eea3a9.jpg
    IMG_20141223_134223_zpsvgjpyn4c.jpg
    IMG_20141223_134200_zpse5eea3a9.jpg

  • vindsokaren

    Member
    26 februari, 2015 at 21:38

    Brädan på bilderna har fått medar i 3mm titan all in!
    Normalt så vill vill man ju inte att kolmatrial ska flexa men mina brädor har flex för bästa kontakt med isen kanske tur att det var lagom svikt. men under dom fem gångerna jag kört med den så flexet varit perfekt för min vikt och brädan har hållt för några krockar och vurpor-
    Brädan fungerade perfekt för slalom svänger tight med Randall 50 graders truckar men till speed har jag andra brädor.
    Trots att brädan är lättdriven så är den inte startsnabb(eller är det jag som är kass på starter)
    Vikt med medar 6.6kg låter kanske mycket för en 150cm bräda men jämfört med mina andra brädor så är den löjligt lätt.
    Om jag skulle bygga flera av den så skulle det till lammineringsformar m.m men det är såklart en hel del jobb ändå.
    Nu gasade jag på för få den klar och tittade inte så mycket på byggkostnad mat. osv
    Men bara förstärkningsplattorna gick på ca 2500kr.
    Har aldrig gjort en surfbräda så tyckte isbräda var mer lagom att göra i kol.
    IMG_20141225_123148_zpszj3q4gaf.jpg

  • sailortrash

    Member
    27 februari, 2015 at 08:27

    shit! avancerat bygge därmed….ser dyr ut också..

  • vindsokaren

    Member
    27 februari, 2015 at 19:56

    @sailortrash 731189 wrote:

    shit! avancerat bygge därmed….ser dyr ut också..

    Jorå dyr men också ett test på byggmetod
    Lärde mej mycket under byggets gång.
    Lite kontraster:Jag körde tävling i Falun med kolbräda och en local körde fyrkantig planka med vinkeljärn som medar brädan var 20år gammal och stod sig bra.

  • sailortrash

    Member
    28 februari, 2015 at 09:49

    ok…well,

    som sagt, jag är inte heller ngn great fan av “the latest the greatest”, men att skapa ngt är alltid kul, oavsett om man bygger om eller bygger nytt…mina föråldrade prylar funkar också sjukt bra tycker jag!

  • sailortrash

    Member
    28 februari, 2015 at 09:49

    speciellt truckarna du byggde såg läckra ut

  • vindsokaren

    Member
    3 april, 2015 at 11:18

    Nu har jag fått köra tävlingar,små segel, lättvind, hårdvind,mjuk is, hård is med kolbrädan.
    Hård is:inte riktigt lika bra grepp som motsvarande träversionen.
    Men har bra flex i kolbrädan också men har fasta medar på kolbrädan.
    Lite vassare vinkel på medarna blev bättre.
    Lätt vikt ingen fördel.
    Mjuk is: Bra grepp glider lätt .fördel med lätt vikt iallafall i lättvind.
    Lättvind:Går igång i fisvindar.svänger grymt.
    Hårdvind:Truckarna hade en set upp för
    Slalom så Ingen speedbräda men ok i 35knop.
    Hårdvind i slalom så var det ingen fördel att ha lätt bräda inte ens i starten.

    Summa:grymt lättdriven i lättvind och i starter lätt och bära efter en lång surfdag.
    Inga fördelar annars, kolbrädan låter som satan vid minsta knaggelis(resonans)
    Lättvikt är ingen fördel vid långlopp heller.
    Så nu kommer jag bygga mer med metall;-)

  • herr-pelegrin

    Member
    5 april, 2015 at 18:45

    Aj, aj Vindsökarn efter allt slit! Man hade önskat att det varit lite positivare tongångar! Månde med nästa säsong följa tunga stridsvagnar a la Västeråsbastiljonen?

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Carbon dream

You must be logged in to create new discussions.