Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Carbon dream
-
Carbon dream
Publicerad av vindsokaren på 26 februari, 2015 vid 19:38Här kommer lite byggbilder på min nya kolbräda.
Börja med att tankarna gick kring om vikten kan göra något på prestandan på isbrädor
Kan den bli startsnabb mm.
Började med divinylcell 15mm man kan lättare men denna va lätt att shapa.vindsokaren svarade 9 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
-
-
-
Mattade ner ytan för nästa lager blev två lager kol på undersidan sen ett lager på ovansidan
Dags också att borra hål för greppinnar i 6mm. I kol såklart!
Puh! tror det vart 180st som sticker upp 7mm.
Provade med epoxi men det ville gärna rinna in i kärnan så ett vanligt epoxilim var bättre alt.
Kunde kanske lagt i microballonger också. -
Jaha då var det dags för truckbreddarna och truckfästerna-
också byggd med divinylcell 15mm som kärna.
För att kunna skruva medar och truckfästen så valde jag hela 2mm kolplattor på hela undersidan och
anliggade ytor för medarna.Dyra plattor men ett måste för att klara smällar underifrån och för att inte truckbreddarna ska kunna svikta.
-
-
Jaha hade inte så mer bilder på truckkonstruktionen men en del pyssel med fixa urttag för 4st M6 muttrar på varje sida för medarna.
sen ville jag få paralelliteten mellan medarna bra så fick sätta upp truckbreddarna i en stor fräsmaskin.
Nå hur vart den då?.. -
Brädan på bilderna har fått medar i 3mm titan all in!
Normalt så vill vill man ju inte att kolmatrial ska flexa men mina brädor har flex för bästa kontakt med isen kanske tur att det var lagom svikt. men under dom fem gångerna jag kört med den så flexet varit perfekt för min vikt och brädan har hållt för några krockar och vurpor-
Brädan fungerade perfekt för slalom svänger tight med Randall 50 graders truckar men till speed har jag andra brädor.
Trots att brädan är lättdriven så är den inte startsnabb(eller är det jag som är kass på starter)
Vikt med medar 6.6kg låter kanske mycket för en 150cm bräda men jämfört med mina andra brädor så är den löjligt lätt.
Om jag skulle bygga flera av den så skulle det till lammineringsformar m.m men det är såklart en hel del jobb ändå.
Nu gasade jag på för få den klar och tittade inte så mycket på byggkostnad mat. osv
Men bara förstärkningsplattorna gick på ca 2500kr.
Har aldrig gjort en surfbräda så tyckte isbräda var mer lagom att göra i kol.
-
@sailortrash 731189 wrote:
shit! avancerat bygge därmed….ser dyr ut också..
Jorå dyr men också ett test på byggmetod
Lärde mej mycket under byggets gång.
Lite kontraster:Jag körde tävling i Falun med kolbräda och en local körde fyrkantig planka med vinkeljärn som medar brädan var 20år gammal och stod sig bra. -
ok…well,
som sagt, jag är inte heller ngn great fan av “the latest the greatest”, men att skapa ngt är alltid kul, oavsett om man bygger om eller bygger nytt…mina föråldrade prylar funkar också sjukt bra tycker jag!
-
Nu har jag fått köra tävlingar,små segel, lättvind, hårdvind,mjuk is, hård is med kolbrädan.
Hård is:inte riktigt lika bra grepp som motsvarande träversionen.
Men har bra flex i kolbrädan också men har fasta medar på kolbrädan.
Lite vassare vinkel på medarna blev bättre.
Lätt vikt ingen fördel.
Mjuk is: Bra grepp glider lätt .fördel med lätt vikt iallafall i lättvind.
Lättvind:Går igång i fisvindar.svänger grymt.
Hårdvind:Truckarna hade en set upp för
Slalom så Ingen speedbräda men ok i 35knop.
Hårdvind i slalom så var det ingen fördel att ha lätt bräda inte ens i starten.Summa:grymt lättdriven i lättvind och i starter lätt och bära efter en lång surfdag.
Inga fördelar annars, kolbrädan låter som satan vid minsta knaggelis(resonans)
Lättvikt är ingen fördel vid långlopp heller.
Så nu kommer jag bygga mer med metall;-) -
Aj, aj Vindsökarn efter allt slit! Man hade önskat att det varit lite positivare tongångar! Månde med nästa säsong följa tunga stridsvagnar a la Västeråsbastiljonen?
Logga in för att svara.