Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Carpe Diem?
-
Lars M
Håller helt klart med, går inte att jämföra på det sättet riktigt då det är helt olika budgets. Men då jag som sagt inte känner mig rik nog att lägga pengar på kitefilmer så skulle jag ladda ner istället. Så antingen skulle jag ladda ner å kunna ge honom beröm på stranden för en grym film eller så skulle jag inte se den. Tycker jag sen den e så bra att jag vill ge honom pengar för att kunna fortsätta göra bra filmer så klart jag skulle köpa den.
-
Lars_M wrote:(Ursäkta på förhand för mit sådär-svenska)
Det e inte exakt samma sak som att ladda ner från en multiplatinum millionär sångere eller oscarvinnande millionär filmselskab – dom har får endå flera pengar och stora bilar end en liten kitefilmskabare(Alsbirk har en el-scooter til jämnförelse). Så det er inte samma sak als!!!
Va, detta var ju helt sjukt upplagt ju. Vad fan, så det är ok att ”stjäla” från nån som lägger ner ett par tio-tals miljoner dollar i ett projekt men det är inte ok att ”stjäla” från nån som egentligen hade velat ge ut filmen gratis?
Ska storleken på en människas budget avgöra om det är ok att stjäla från en person?förlåt Lars_M, det är inte argumentet i sig eller ens vilken åsikt man har gällande nedladdning som stör mig utan det är bara så mycket dubbelmoral i din post att jag spyr.:mad2:
SamHansson wrote:men du har råd med kite å dator pjåterO du har aldrig laddat ner en låt eller film från nätet eller?
-
gh0st wrote:Vad fan, så det är ok att ”stjäla” från nån som lägger ner ett par tio-tals miljoner dollar i ett projekt men det är inte ok att ”stjäla” från nån som egentligen hade velat ge ut filmen gratis?
Du slog huvet på spiken. Från barnsben lär vi oss precis detta genom Rodin Hood och liknande. ”Ta från de rika och ge till de fattiga!”. Alsbirk är inte rik.
-
Det är just den ”ta från dom rika o ge till dom fattiga”-mentaliten jag spyr på. Om nån jobbar arslet av sig, vissa egna företagare jobbar i stort sätt i hela sitt vakna liv från morgon tills dom somnar i flera år i rad och kanske lyckas att skrapa ihop pengar och når en status som andra kanske kallar ”rik”. Denna person har kanske jobbat tre gånger hårdare och längre och har haft mer personligt ansvar än en ”medelsvensson”, gör detta faktum honom till en ”godkänd” person att stjäla ifrån?
hehe, snacka om att tråden har tagit en märklig vändning, tror inte original postaren tänkte sig detta 😉
-
Tj Nicke, hoppas du fortfarande har din mages innehål kvar 😉
Min pointe (som jag tydligen inte har skrivit ordentligt frem) är inte om det är ok att ladda ner generelt. Tvärtom, det er en annan diskussion. Det var inte häller menat som en rik/fattig diskussion.
MEN om du laddar ner från en person som har flera millioner kr., är det inte samme sak som at bryta in i hans hus och stjäla fron honom. Så det är inte menat som om det skulle vära ok.
Det är ment på det sätt at han inte kommar märka nån stor ekonomisk skillnad mellan at ha fått pengar från en 1.000.000 eller 1.000.001 sålda enheter. Alsbirk kommar dock märka stor ekonomisk skillnad mellem 300 och 400 sålda film. Hans målgrupp/potentielle köbere är inte särskillt stor till jämnförelse!
(det är samma tankegång som är bakom den progressive beskatning i Skandinavien, där dom med fler pengar betaler mer, därför at den relative skillnad mellan 1000 spänn mer in inkomst för en millionär och en student er relativt stor. Millionären kommer inte märka stor skillnad med 1000 kr mer i månaden, mens en person med låg inkomst vil märka en stor skillnad med 1000 kr mer i månaden).
Egentligen är det ingen logisk eller moralisk skillnad mellan att ladda ner från den ene eller den andra. Att man skulle stötta én person ekonomisk genom att köpa hans kitefilm, mens man laddar en annan persons musik ner utan att betala kan inte försvaras strikt logiskt eller moraliskt.
Det blir då andra mer subjektive skäl man får ta med i sina övervägelser om det er ok eller inte, t.ex dom tidigare nämnte. Om man vill ge stöd till en bra film eller musik skapare eller inte. Och om det får konsekvenser genom färre kvalitets kitefilm (eller musik) om man inte ger ett sånt ekonomisk stöd genom att köpa dvd’n eller cd’n.
Och sen spelar det väl roll om man kännar personen som producerar, eller tycker han er sympatisk, och man därför gärna vill ge honom stöd för det skäl oxå.
Ja, det er väl ganske subjektivt och säkert oxå dubbeltmoralisk.
-
Jo, det är ju väldigt subjektivt, min poäng som jag heller inte riktigt lyckades med att få fram, var mest om att vi inte skulle klanka ner på Pjoter och Johan för att dom ville ladda ner filmen bara för att vissa folk känner personen som gjort filmen medans i andra trådar snackas det hejvilt om att ladda ner kitefilmer och där även länkar till BitTorrenter bifogas utan att någon som helst höjer rösten eller ens ögonbrynen.
-
gh0st wrote:Jo, det är ju väldigt subjektivt, min poäng som jag heller inte riktigt lyckades med att få fram, var mest om att vi inte skulle klanka ner på Pjoter och Johan för att dom ville ladda ner filmen bara för att vissa folk känner personen som gjort filmen medans i andra trådar snackas det hejvilt om att ladda ner kitefilmer och där även länkar till BitTorrenter bifogas utan att någon som helst höjer rösten eller ens ögonbrynen.
Sannt
Var inte menat som angreb mot Johan eller Pjoter. Mer som ett försvar för Alsbirk. Et ganska subjektivt försvar dock 😉
-
Lars_M wrote:Tj Nicke, hoppas du fortfarande har din mages innehål kvar 😉
MEN om du laddar ner från en person som har flera millioner kr., är det inte samme sak som at bryta in i hans hus och stjäla fron honom. Så det är inte menat som om det skulle vära ok.
Det är väl inte samma sak som att bryta sig in i Alsbirk’s hus heller??
Det är ment på det sätt at han inte kommar märka nån stor ekonomisk skillnad mellan at ha fått pengar från en 1.000.000 eller 1.000.001 sålda enheter. Alsbirk kommar dock märka stor ekonomisk skillnad mellem 300 och 400 sålda film. Hans målgrupp/potentielle köbere är inte särskillt stor till jämnförelse!
Vad har potientiella köpare med saken att göra? Personerna förlorar lika mycket pengar och den som har producerat 1.000.001 filmer har ju tagit en mycket större risk än vad Alsbirk har gjort med att producera 400 filmer, producenten som har tryckt upp 1.000.001 filmer kanske riskerar hela sitt kapital, kanske har ett 40-tal anställda som har sina familjer att försörja, det kan vara över hundra personer som är beroende av att han säljer sina filmer, gör dom sakerna att det är ok att stjäla från honom?
Är ok att stjäla 10000 kr från en människa om han är rik eller har investerat mycket, men det är inte ok att stjäla 10000kr från en student som inte är lika rik? Vem bestämmer när man har tillräckligt med pengar så det blir ok att stjäla ifrån? -
SkånePaul wrote:Sluta med dubbelmoralen nu killar…Hade jag hittat den nånstans så hade jag laddat ner den direkt utan att tveka, har laddat ner nån kitefilm köpt en annan, så sluta löjla er!
Jojo, men om man gillar den o betalar för den så får dom kanske råd att göra en bra film till. I slutändan får man förhoppningsvis tillbaka fast man betalar, som jag ser det.
Space Monkeys 2 är väl värd sina pengar. Dom gubbarna kan köra vågor dom!
-
e så enkelt vissa tycker det e moraliskt ok att ladda ner andra inte, förstår inte disskusionen, ni som vill ladda ner ladda ner, ni som vill köpa köp, ni lär inte ändra varandras åsikter här =)
-
jäklarns vilken diskussion de blev nu.
jag håller på iden att man betalar för det man vill betala för. men då ska man ju se den först å sen betala. så man inte betalar för nåt man tycker suger.
Och nicke, Du måste väl hålla med om att 5kr inte spelar stor roll för dig medans de gör en jävla skillnad får nån som håller på att tigga ihop till en kopp kaffe.
Hur mycket pengar man har har ofta inte så jävla mkt å göra med hur mkt man sliter. de handlar grymt mkt om förutsättningar och ren bonntur.
-
Detta är mycket nära till att urarta till disskussonen kapitalism vs. kommunism
-
pjoter, vad fyller en trailer för funktion i ditt liv?
Tar du hem mjölken på ICA och dricker upp den, och sen OM du gillade den går du då tillbaka och betalar för den?
Logga in för att svara.