Senaste nytt › Forums › Övriga › Andra brädsporter › carving eller ej?
-
Faan..
Var ute i kväll och åkte..
bara is..
fy faan va det gick undan…!
och det där om laviner..
tro mej.. det är jävligt äckligt stora krafter man leker med…
faan.. på fredag blir det sprit brudar och snowboard..
finns det nå bättre…?
snowboard brudar är ju faan det sexigaste som finns…!
för övrigt så har jag inte nåt emot dom fegisarna som måste ha två långa skidor och två kryckor till hjälp för att klara av balansen..
Men det är bra att ni tar det försiktigt gubbar… 😉 -
Låter härligt fast snowboard skall avnjutas i puder eller hur?
-
jo.. helt klart..
men man tager vad man haver…
blir ordentligt med puder åkning i vår..
grännsen och kittelfjäll… -
Tycker dety avviker lite från ämnet. Ville bara säga några snabba saker.
oskie: gå in på http://www.freeride.nu om du vill ha tips om skidor.
patrikol: no offense, du verkar vara en go kille, verkligen, men dissa inte skidor. Det spöar Snowboard vilken dag som helst, i alla kategorier. Snabbare, svårare att lära sig/behärksa, kan göra MÅNGA fler trick i hopp, kan skråa utan att behöva gnälla och knäppa av sig brädan, sitter inte i vägen i pisten (om man nu måste köra där), kan ta sig upp igen utan hjälp om de skulle trilla i puder plus mycket annat. Kanske anledningen till att du kallar det gubblagg är att du inte sett vad som hänt de senaste 5 åren på skidfronten med carving, jibb, fetlagg osv…
virre_bu: För det första KAN du inte åka snabbt med snowboard. Det du kalla snabbt kallar vi skidåkare att staka sig ner för backen. För det andra verkar du vara en tas.
Det var allt.
Kom på en sak till Patrikol. Vi har väldigt lika IP adresser. Bostream?
-
Håller med dig i stort skrev inlägget lite med glimten i ögat skulle se om någon nappade när jag väl slängt ut kroken och det var det ju! Men det allra viktigaste finns inte på skidor och det är “känslan” av att surfa ner för berget i djup pudersnö eller i halfpipen den känslan kan man aldrig få på skidor. Sen att man kan ha kul på skidor med och att det är säkert en helt annan känsla i dagens skidor det är det säkert. Snowboarden har inte i pisten att göra det är alldeles för tråkigt. Men nu skall jag inte ge mig ut på “Djupare Vatten” är trots allt en Skåning så det där med snö kan man mycket bättre norrut alltså inte Stockholm! alltid lika kul att köra ifrån stockholmare som står och skrattar åt den där skåningen!
Boards forever forever boards. Surf´s Up! in Skane! Bostream stämmer väntar på Scream men det händer ju ingenting! Har väntat minst 6 månader. -
Davids:
” Höganäs, Skåne ” blir det mycket åkande för dej vad gäller skidor?
Må hända att jag är “ung”.. men har då faan åkt mycket bräda..
Tro mej.. sen jag skaffade salomon så krossar jag dom flesta.. INKLUSIVE skidåkare..många fler trick, han hända. men fortfarande så har du ju boardoff och sånnt som du kan göra med brädan…
tror du själv att det tar längre tid att lära sej skidor än snowboard?
tro mej, det stämmer INTE!och det där om att snowboard åkare sitter ivägen, tro mej.
jag står på skidåkarnas sida i den frågan.men det är ju kul att nån fortfarande tycker om skidor.
hur fungerar det att hoppa med carving?vet att det kom jävligt ur ämnet nu..
men men..
sista frågan har ju lite att göra med ämet i alla fall.. 😛 -
Blir inte mycket åka av i Skåne, sant, men var 5 månader i Chamonix Alperna förra året och blir 4 nu så jag får mina skiddagar.
Att du skulle åka lika snabbt som en skidåkare kan du glömma, det är ommöjligt.
Att hoppa med “carving” är ingen skillnad. Carving “finns” inte att köpa idag, det är helt enkelt bara skidor, finns lixom inget annat.
-
Okey..
då kanske du är bra på skidor..
jag trode att du var en av dom där skåningarna som sett snö 3 gånger.. stått på skidorna en gång..
och sett en ren en gång..no offens..
jobbar du i alperna…?
faan..
om jag drar mej söderut så kommer jag att höra av mej så kollar vi vem som drar snabbast…
storleken på brädan och modellen av brädan gör stor betydelse när det gäller farten..
just nu har jag en salomon sequens 158 som lössnö/pistbräda…
den går foooooooooort… -
Jag skulle bli besviken på davids om han inte åker om dig…
Å jag åkte med en som åkt bräda en vecka, och hade inte nåra jätteproblem med 45°, så särskilt svårt kan d väl inte vara… -
handlar ju också om hur länge man har åkt bräda..
du har ju en jävulsk fördel med brädan i lössnön..
verkar då vara det..
dom som åker med mej och åker skidor far ju hela tiden bara igenom..
medans jag “surfar” ner hur fort och skönt som helst… 🙂 -
Fast jag är ju uppvuxen med snowboard…
Åkte skidor tills jag var 6-7 och då började jag åka snowboard… (åkt ca 20-60 gånger per år i 6 år, och innan dess kanske 20-40 gånger per år i 5 år…)
Provade snowboard när jag var yngre..
Men efter 2 år på snowboard så krossade jag mina polare som åkte skidor…..
Så klart att jag försvarar snowboarden till varjepris.. 😛
Ska dock prova skidor i år igen.. Efter en massa års uppehåll..
Vem vet.. jag kanske börjar åka skidor i stället.. 😛 -
det där med lössnö, det är lite materialfråga… Man ska ha ordentligt breda skidor till offpisten, men det funkar inte så bra på hårt underlag, därför är det inte så många som kör breda plank…
Jag e ganska mkt inne på att d blir hyggligt breda när jag ska shoppa så småningom…
Å hur det funkar med carving i parken, det e så att twintip skidor oftast är ngt rakare just för att underlätta landningar…
-
jag har akty skidor i 8 ar nu och det kan inte jamforas med snowboard, det ar sa himla mkt roligare med snowboard. ett tips skit i skidor for sen kommer du angra dig att du inte valde snowboard nar du kommit sa langt att du beharskar alla backar o de flesta hopp med skidor.
det ar min erfarenhet iaf. -
ja för du behärksar förmodligen alla hopp och åkt alla OP sträckor i världen
-
Om man är bra på .. “haschplanka”.. och kan göra dessa stooora liggande svängar eller gigantiska hoppen så är det respekt. Men många är fjortisbrudar som klär sig i `We` kläder och lägger sig på tvären för att “åka” ned för Väggen och sen skryter om det…. har någon hört om skidfjortisar?
Logga in för att svara.