Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Challenger Aero+ 09
-
Challenger Aero+ 09
Publicerad av jester på 14 november, 2008 vid 23:05AB har ju gått bra med prototyperna till Aero+ 09. Såg att hemsidan nu uppdaterats med korrekta specifikationer: http://www.challengersails.com/09/index.php?option=com_content&view=article&id=96&Itemid=172&lang=en
Ser ut o bli lite längre master och kortare bommar gentemot 08. Och framförallt kommer det nu en 7.0. Härligt! 6.4, 7.0 och 7.7 kommer beställas..
jester svarade 15 år, 7 månader sedan 16 Medlemmar · 43 Svar -
43 Svar
-
BUDDA;516082 wrote:dom ser fina ut..
Vänmtar på Fasters standard-kommentar… 🙂
-
Jester;516086 wrote:Vänmtar på Fasters standard-kommentar… 🙂
jag avböjer mig en kommentar 🙂
-
Kommer beställa några 3DL. Troligen endast de stora storlekarna för Formula för att spara en del vikt.
Men det e porrigt med gjutna segel…
De kostar ju lite mer än “vanliga” segel, men e sugen på att beställa dem i de mindre storlekarna också.Allt beror på min riskkapitalist…;) -
Hur är det med hållbarheten med 3DL? Lite sugen är man ju, men priset är dubbelt så högt…
-
Har alltid undrat över fördelen med 3DL.
Hade det varit så bra hade väll alla i värdstoppen haft det på speed tävlingarna!? -
Tidigare var det för dyrt o tillverka, men kostnaden för formarna verka ha gått ner.. Så detta kanske är starten på en ny trend?
-
Som jag fattat det så formgjuter man seglet istället för att sy ihop paneler. Mao en 3D form istället för delar i 2D som blir 3D så att säga… Problemet är att dessa formar är dyrbara, men det verkar som om dom fått ner kostnaderna till hanterbar nivå. Denna teknik att tillverka segel är “vanlig” i kappseglingsvärlden..
-
@Jester 516942 wrote:
Bilder på Aero+ 3DSystem:
Ser riktigt läckert ut! – En helt annan, lite off topic, fråga från en Exocet rider till en annan: Vilken av Warp SL 09 brädorna tror du, som testat lite olika storlekar, kan tänkas gå bäst ihop med 7,0 (RS alt. Aero) 90kg!
-
Fox: Kör du mest på lite stökiga vatten, så är det Warp SL61 (94 liter) som bör fungera bäst. Jag kommer nog alternera lite mellan WS 62(föregångare till 61) och Warp SL56 med just 7.0, men då har jag tillgång till hyfsat platt vatten, och framförallt är det långgrunt.. 🙂 (TT)
JAg upplever som om den lite större brädan går lite mer ovanför choppigt vatten. Min snabbaste session 08 satte jag på ljust min WS62..
-
@Fox 516978 wrote:
Ser riktigt läckert ut! – En helt annan, lite off topic, fråga från en Exocet rider till en annan: Vilken av Warp SL 09 brädorna tror du, som testat lite olika storlekar, kan tänkas gå bäst ihop med 7,0 (RS alt. Aero) 90kg!
Trevligt Foxy fox!
Ser ut som du är på väg in i speedcirkusen. Köp en line direkt av de där gjutna, ser ju grymma ut…
Vi får sparra vid vågbrytarn i vår, tampas om Runnrekordet 🙂 -
@Jester 516994 wrote:
Fox: Kör du mest på lite stökiga vatten, så är det Warp SL61 (94 liter) som bör fungera bäst. Jag kommer nog alternera lite mellan WS 62(föregångare till 61) och Warp SL56 med just 7.0, men då har jag tillgång till hyfsat platt vatten, och framförallt är det långgrunt.. 🙂 (TT)
JAg upplever som om den lite större brädan går lite mer ovanför choppigt vatten. Min snabbaste session 08 satte jag på ljust min WS62..
OK, tack för tipsen. – Jo en sak till: vilken chocofena har du kört på till 7.0?
Vad tror du förresten om 66:an som alternativ till 61:an?
-
@appel 517050 wrote:
Trevligt Foxy fox!
Ser ut som du är på väg in i speedcirkusen. Köp en line direkt av de där gjutna, ser ju grymma ut…
Vi får sparra vid vågbrytarn i vår, tampas om Runnrekordet 🙂Ha Ha, vi får väl se. Måste i all fall testa ett “återfall” med småprylar nu när man har egen strandtomt i rätt ände av sjön!
Logga in för att svara.