Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › cheva caprice
-
cheva caprice
Publicerad av ollefax på 22 mars, 2004 vid 22:18Själv tycker jag att denna bil har en viss surffaktor. Den måste ju ha ett jäkla lastutrymme. Sen har den väll som andra amerikanare, ganska schysst åk komfort, de är ju en bil man åker, inte kör. Någon som har lite erfarenheter? är det samma motorer som van:arna, d.v.s. jäkligt slitstarka? De måste ju ändå dra mindre soppa p.g.a av vindmotstånd och ev. mindre vikt, mer än en volvo men mindre än en van kanske?
extreme svarade 20 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Sköna bilar! “Nästan” alla “amerikanare” kör med samma motor alternativ genom de olika modellerna. Dock måste man hålla sig inom sitt märke, Chevrolet, Dodge etc. Skulle akta mig för något av senare årsmodell då det kanske krävs att man har en fungerade katalysator t.e.x. Köp något från mitten av 80-talet. Cheva bensin V8:a är nog den billigaste motorn du kan äga om man ser till reservdels priserna. Det är en fördel om du kan mecka lite själv. Själv kör jag en modifierad Cheva Blazer -78 med lite -85 i sig. Är otroligt pålitlig fast drar ganska mycket soppa (1,5l/mil). Coolhetsfaktorn, lastutrymmet samt kommande reparationer väger upp bensinkostnaden. Kan lätt lasta 5 poolare+brädor samt 10 kites.
Lycka till!
/Johan
-
jänkar-kombi är så jävla fräckt.
fast man ska ju helst ha träpanel på sidorna. då är det den optimala bilen, iallfall i coolhetsfaktor
-
.. man kanske skall limma på en skiva plywood på sidan av Vanen….
-
tyvärr är “amerikanarna” ena riktiga soppa alkolister..
-
Visst gillar dom sopp, men skall man som “andrabil” till surf så kan det ju gå ändå.
Om någon går i köptankar, tänk som sagt på att GM konsernen inte bara använder i princip samma delar, utan att dom även lanserar nästan identiska bilar under olika märken. Oldsmobile Cutlass Cruiser är väl nästan exact samma som Capricen.. Har även för mig att de släppte en Caddilac i samma form nästan. Ramlade över det när jag själv jagade en Caprice. Tyvärr blev det ingen eftersom ekonomin bara tillåter 1 bil. Men men, en dag när jag blir löjligt rik så skall Capricen vara vardagsbil, Van surfbil och en trevlig liten Lotus Super 7 Sommar-helgs bil
-
farsan var skitpepp på att köpa en sån cadilac med träpaneler till mej som första bil.
han känner nån gubbe som har en sån och han psåtår att den inte dricker mer än volvon.MED TRÄPANELER!
-
Mend et är ju underbart…
Jag kan faktiskt tänka mig att den inte behöver dra mycket mer än en volvo… Volvo är ju inte direkt kända för att tillverka bensinsnåla bilar. MIn gamla 244 drog trots allt 1 liter milen. Och får man tag på en Caprice med 6:a eller 305:a så kan den nog oxå ligga där någonstans…
-
Har haft en Cheva caprice 88, alltså av den äldre karossen, V8 5.0L.
Underbar bil! Bensinförbrukningen är väldigt beroende av hur du kör. Kör defensivt så kan du komma ner till drygt litern per mil. Kan lasta hur mycket som helst, min hade någon typ av gasfjädring bak som man kunde pumpa upp med luftpump från bensinmacken (samma som till däcken), detta gör att hur mycket du lastar ser den aldrig trött ut med bakhäng.
Håller helt med tidigare inlägg, denna bil åker du! Ska man köra?, köp något annat!
/Johan
Logga in för att svara.