Kan det säkert bli, men såvitt jag förstått så är det inga jätteskillnader man uppnår genom att enbart modifiera styrelektroniken, i alla fall inte på motorer utan turbo. Iofs, man kanske kan uppnå nåt som märks när man tankar men knappast nåt som får motorn att kännas starkare eller “piggare”. För märkbara skillnader så behöver man oftast byta eller modifiera nån eller några massiva metalldelar i motorn och inte bara programmera om nån styrkrets.
Har man en turbomotor gäller det här som sagt inte hela vägen eftersom laddtrycket styrs av en ventil som oftast kontrolleras direkt av styrelektroniken, men i praktiken åker man antagligen på att byta till en kam med andra öppningstider än standardkammen, och kanske också andra kolvar som sänker grundkompressionen och håller för ökningen i effektiv kompression om man tänker sig en rejäl ökning av laddtrycket. Sen är klart att om man tänker sig att köra med 4-5 bars laddtryck som på 80-talets F1-bilar (moderna turbobilar har ofta under 1 bars tryck) så får man vara en rätt duktig förare, turbobilar med tokhögt laddtryck har aldrig varit de mest lättkörda bilarna…