@Herr Pelegrin 741693 wrote:
Tampar – framåt eller bakåt, korta eller långa?
Bakåt. Ska kunna segla med endast främre handen på bommen. 🙂
Jag kör vario å varierar längden mest hela tiden. Lite längre på kryss å i lättare vind, å kortare på slör å i byarna, skulle jag tro.
@Herr Pelegrin 741693 wrote:
Bom – högt el lågt?
Så högt det går utan att det blir bökigt för att få “loss” i grejorna så att nosen på brädan går högt å fritt.
@Herr Pelegrin 741693 wrote:
Stroppar – långt ut eller in på brädan?
Långt ut så man kan trycka mot kanten på brädan är min melodi.
@Herr Pelegrin 741693 wrote:
I de värsta choppen – stå på för fullt eller parera försiktigt med benen?
Stå på! :cool2:
@Herr Pelegrin 741693 wrote:
Att inte krascha i våg på slör – styra utifrån vågor/vågdalar eller köra utifrån rak linje oavsett hur vattnet ser ut?
Ha blicken långt fram å välja väg, så långt det är möjligt.
@Herr Pelegrin 741693 wrote:
Bästa sättet att hålla planing – skota, falla av, fördela trycket på mastfoten, kliva ur stropparna eller…?
Falla av, skota ut lite lätt, hänga mer på bommen å kliva fram med bakfoten är nog vad jag gör. Ytterst sällan som jag flyttar fram båda fossingarna, skulle jag tro.
@Herr Pelegrin 741693 wrote:
Åkställning – “rakt” eller böjt främre ben, mycket eller litet tryck på fenan, sittande eller stående etc.?
När jag tänker efter så har jag nog olika åkställning beroende på om det är höjdtagning, halvvind eller slör.
@Herr Pelegrin 741693 wrote:
Övrigt?
Att ha en fena som är lagom stor så man får jobba lite med vaderna å får bra med lyft så grejorna går högt i vattnet, För liten är inte bra för då går nosen lägre å för stor så blir det lite lurigt med kontrollen, enligt min erfarenhet.
Det var några tankar…
Frid!