Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Codec till filmer

• Codec till filmer

Publicerad av ollefax på 9 november, 2005 vid 16:20

har gjort en film på ca 5 min, ganska hög upplösning. Men när jag skulle spara den med de inbyggda codecsen så vart den 400mb… lite stort för att någon ska ladda ner skulle jag tro.

Vilket codec kan ni rekomendera och vilket (gratis) program kan jag använda för att convertera?

(har Xvid installerat men den vill inte komma upp i Adobe premiere när jag ska välja encoder)

goretex svarade 16 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • skanepaul

Medlem
    9 november, 2005 vid 18:38

Öppna annars filmen i windows movie maker och spara den igen bara, så ska man kunna välja storlek på den där. Blir .wmv

• ollefax

Medlem
    9 november, 2005 vid 20:49

tror jag provade det men det vart så usel kvalietet då, eller så vart den gigantisk

• skanepaul

Medlem
    9 november, 2005 vid 21:01

brukar bli helt ok

• samhansson

Medlem
    10 november, 2005 vid 07:13

Nej spara/komprimera aldrig 2ggr (samma gäller med bilder). Från råformat – välj adobe media encoder – välj nått lämpligt av dom befintliga alternativen. Testa å se vilket som du tycker är bäst.

• skanepaul

Medlem
    10 november, 2005 vid 07:42

Har faktiskt funkat väldigt bra för mig med just Movie maker, om jag vill få ner filmen runt 60 meg.

Min senaste film låg på runt en gig, använde Indeo ligos codec och fick ner den till 261 mb och sedan movie maker enbart för att få till en steffo edition. Kan inte säga att jag ser nån större skillnad på dem två. Men det är säkert inte optimalt, men hädanefter ska jag köra adobe media encoder om det funkar bättre.

• lady_1

Medlem
    29 april, 2008 vid 08:06

Hej snälla svara på det här för jag behöver hjälp jag vill göra en parodi på avatar och då skulle jag lägga in den i wmw men när jag ksulle importera den så stog det nått om att jag behövde codec jag gick in på alternativ och klicka in hämta codec automatiskt men snälla kan nån förklara jag vet inget om vad codec är och jag vill ha hjälp med hur man laddar ner det gratis och sen kan lägga in det i wmw för filen jag lägger in är en avi. filsnälla svara! need help.

• emil_h

Medlem
    2 maj, 2008 vid 16:37

Har du Adobe Premiere så klicka på Adobe media encoder , så får du upp fler alternativ. Ett ganska bra val är svcd.

• goretex

Medlem
    2 maj, 2008 vid 19:03

Undrar lite vilken version av Premiere du har?
    Ja har redigerat en hel del videos i Adobe Premiere…
    Jag brukar rendera ut hela videon till okomprimerat *avi format.
    Export -> Movie -> Settings -> under “General” ska “File type” stå på “Microsoft AVI” -> under “Video” ska “Compressor” stå på “None”

Därefter komprimerar jag filen med Auto GK eller Auto Gordian Knot som det heter http://www.autogk.me.uk . En gratis programvara.

Med hjälp av det programmet kan du väldigt lätt göra högkvalitativa video-filer i DivX och XviD och resultatet blir perfekt!

Vill jag göra filen till SVCD eller DVD så är ju som sagt Premieres inbyggda media encoder väldigt bra. Glöm inte att aktivera “Pre encoding tasks” för att aktivera “Deinterlace”, där kan du välja “Lower” på De-interlacing Field order.
    Aktiverar man inte deinterlace så får man ränder över bilden.
    Glöm inte heller att kolla att du har under “video” inställt på PAL.
    Och som nämnts tidigare finns där så man kan göra wmv videos också med en rad olika inställningar.

Är det nåt mer så hjälper jag gärna till… finns fler inställningar men jag tror de mesta är förinställt annars.

Här är ett exempel på en partyvideo som jag gjorde för ett par år sedan som är 7 minuter och på 155Mb
    Högerklicka och välj spara mål som.

[edit] Stava. Inser samtidigt att tråden startades för 3 år sen 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Codec till filmer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.