Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Cool or uncool?
-
Cool or uncool?
Publicerad av oscar på 21 november, 2005 vid 16:06http://www.exocet-original.com/products/kona.asp
Strålande sol, Boardshorts 25 grader och 3m/s, tjejen på akterdäck? Ser softa ut men kommer de att sälja?
jesper_b svarade 18 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
lär lätt försvinna till nästa år, man kan ju få lika bra prestanda genom att blocketvarianten a´ 80 tal för nån hundring
-
Korkat, franskt och cooooolt såklart, givet om man har strandtomt. Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att nån skulle köpa den iof men likväl coolt
-
Och här kan ni läsa mer om idéen bakom:
http://www.exocet-original.com/newspaper/05Nov21/longboards.asp
-
Verkar vara ungefär samma idé som den här Starbord Serenity Dvs att flirta med de breda massorna om tycker att dagens “plana till varje pris” är för extremt.
-
Knatte
Gäst21 november, 2005 vid 16:59Varför inte?? Jag seglade courseracer förr och du fick ju seglat när du ville..
Men stropparna sitt ju alldeles för långt fram
Du kan ju inte tvinga upp den på fenan, utan lite baktryck -
Då är det alltså minst två tillverkare som har börjat jaga nya jaktmarker. Verkar onekligen som de försöker skapa en ny trend.
Värdering:
Starboards Serenity är med sin kajakshape ägnad för den som vill ha en snabb “segelbåt” med bra höjdtagningsegenskaper för endast icke-planande dagar. Kan kanske passa sommarstugefolket rätt bra om man tänker efter. De tänker ju inte på att behöva transportera brädan vilket ju blir rätt bökigt med tanke på formatet.
Exocet Kona känns ju med tanke på form och grafik (som flörtar hårt med vågsurfkulturen) mer riktad åt de som vill vara cool på beachen när det inte blåser mycket. Till beachen ska den ju dock fraktas vilket talar emot detta…fast å andra sidan surfas det ju en hel del longboard så.. I övrigt kanske en sån är helt perfekt att rida småvågor backwinded “ass to sail” in style med..
-
100% coolt. snacka just me ian om hur tråki konfen blivit åsså kommer dehär upp. hade jag haft överflöd på pengar hade jag köpt den direkt och stannat i shitbay å pimpat varje sommar. få ner priset på ett sånt kit å de kommer slå stenhårt. pimplongboardstylen har kommit från vågorna till hemmabeachen. bring maui to shitbay. när tabou släpper sin version kommer den lätt stå i min bod.
-
på tal om det, vad tror ni det kostar att höja taket på en bod i fiskebäck med ettpar meter, nån händig människa?
-
Jag vill minnas att Jesper B under förra årets “stekheta afton” berättade nåt om att Jeff Henderson m.fl. Mauibor experimenterade med vindsurfingriggar på longboards, så idén verkar uppstå lite då och då. Fanatic Fly 290 som fanns för ett par år sen var också nåt sånt experiment.
På tal om det ja. Blir det stekhet afton i år med, måhända?
-
Det stod att läsa om detta i en surfblaska häromåret. Det såg riktigt soft ut! Poängen var att man kunde plocka vågor i ingen vind alls när alla andra satt på stranden och surade. Har för mig att han (jeff alltså) körde utan stroppar också.
-
mende e stört va de börjar göra longboards igen, skönt at denna i alla fall har juste grafik. nu kanske man inte får skratta åt priserna på pråmar på blocket längre?
-
Herregud! T o m jag som var nykter vindsurfingalkoholist mellan ’95 – ’03 vet ju att man redan tillverkat longbordsvindsurfingbrädor. Det var väl Fanatic eller F2 som testade konceptet under 90-talet.
-
Fanatic hade en Fly 290 1998… Försvann dock rätt snabbt ur sortimentet…
http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=772&jaar%5B7%5D=1998&merk%5B6%5D=1 -
Starboards serenity har sitt ursprung i en div 2 bräda (ni vet de där rundbottnade som fanns för typ 15 år sedan). Ni som har ett riktigt bra minne kommer t.om ihåg att det fanns ett märke som hette Davidsson och det är just en sådan bräda som har stått som mall för serenityn
Logga in för att svara.