Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Coremat-erfarenhet?

• Coremat-erfarenhet?

Publicerad av aspen på 17 maj, 2000 vid 07:46

Jag har stött på ett material som heter Coremat som är en slags väv fylld med mikroballonger som man använder för att på ett enkelt sätt bygga upp en sandwich-struktur utan användning av avancerade vakumpumpar och dylikt. Tanken är att man lägger ett lager väv på PU-skummet sedan på med ett Coremat-lager, vått-i-vått, och sen ytterligare väv tills man är nöjd. Voila, klart!
    Väven finns i flera tjocklekar upp till ca 4 mm.
    Tydligen så passar den bara för polyester och ej epoxi vilket låter lite tråkigt då man ej kan använda polystyren (styrofoam, styrolit) utan får hålla sig till olika PU-skum, Clarkfoam och dylikt.
    Frågan är nu om någon av er “därute” har någon “hands-on experience” av detta material och skulle kunna tänka sig delge sina erfarenheter.

Ha de

ola-h svarade 24 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    17 maj, 2000 vid 11:12

Jag softade till min race-bräda under fotstropparna och lurade länge på vad jag skulle göra. Så jag funderade och funderade och funderade och så kom jag på det. Nä’rå jag tog bort kasst skum, la i nytt och sen ett lager väv och därefter ett lager Coremat pluss två lager väv överst. Funkar utmärkt. Har tyvärr ingar uppgifter om vikt/styrkeförhållande. Man får jobba lite för att väta genom mattan kan jag ju meddela…
    //L

• aspen

Medlem
    17 maj, 2000 vid 11:27

Kort fråga,
    Blir laminatet genomskinligt eller döljer det eventuella skavanker som hamnar under??

• anonym-anvandare

Medlem
    17 maj, 2000 vid 12:19

Mitt laminat blev lika vitt som mattan var innan jag vätte den. Fast du, jag körde faktiskt med epoxy när jag tänker efter. Varför skulle inte det funka?

• aspen

Medlem
    17 maj, 2000 vid 12:31

När jag tittar på Coremats hemsida så pratar dom bara om polyester och att nån del av mattan är “styrene soluble”, därav min misstanke att polyester är det som gäller, men du tycks ha bevisat motsatsen 🙂

• ola-h

Medlem
    17 maj, 2000 vid 12:44

Kanske var det pga epoxin det blev vitt. Jag har för mig att coremat normalt blir rätt så genomskinligt. Det kan vara något annat skumt skum jag tänker på dock.

Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Coremat-erfarenhet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.