Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Crossbow, nya VS äldre

• pihlblad

Medlem
    29 juli, 2008 vid 20:43

Crossbow ettan var ju den första bow draken och den bästa då den kom!
    Grymt bra tryck om man vill hoppa och bra depower!

• skanepaul

Medlem
    29 juli, 2008 vid 21:00

Crossbow 1:an är piss. Den enda av Crossbows:en jag testat dock och svor att aldrig mer göra det… 🙂

• nic

Medlem
    30 juli, 2008 vid 07:23
    pihlblad;485684 wrote:
    Crossbow ettan var ju den första bow draken och den bästa då den kom!
    Grymt bra tryck om man vill hoppa och bra depower!

Crossbow-ettan släpptes med prioritet att vara först (innan Naish som kom in som tät tvåa). Men ingen av dessa var färdiga med alltför tungt bomtryck (framförallt) å båda inverterar lätt för nybörjare. Det finns bättre kitar från den tiden där ute, där focus inte var att vara först.

nic

• skotten

Medlem
    30 juli, 2008 vid 07:47

nick (ghost) inverted an ozone last week….

• bedda

Medlem
    30 juli, 2008 vid 12:33

Köpte själv en crossbow förra året. 2007 års modell.
    Den tog min kitening till en helt annan nivå. Jag är jättenöjd med den.

Tidigare hade jag 3 st C-kites. En Cabrina 17m2, en Naish X3 12m2 och en Best 8m2.

Det jag gillar bäst med Crossbow är främst att den är en Bowkite.
    Den är mer stabil i luften och man kan reglera kraften i draken mycket bättre än på någon C-kite.

En 12a kan jag köra med i vindar mellan 7 meter per sekund upp till 12-15 mps. Så den har ett väldigt brett vindregister. Detta tack vare att man kan trycka ut bommen och på sätt få maximal depower. Om vinden är byig kan det vara läge att rigga draken med slacka baklinor alternativt trimma mittenlinorna enkelt.

En annan fördel med Cabrina är att mittenlinan som går igenom bommen är plastad på deras bom. Detta är en stor fördel eftersom den då inte slits på samma sätt som andra bommar. Jag hade nyligen en incident med en BEST 8m2 C-kite där jag kollade mitten linan innan jag gick ut, men i extremt kraftig vind och mycket långt ut från land så slets mittenlinan ned till ca 2mm och jag hade tur som lyckades ta mig in till land utan att mittenlinan gick av.

Jag är jättenöjd med min Crossbow och tycker 4,5 tusen är hyfsat. Betalade själv ca 7500 förra våren.

Men kolla även upp att köpa via nätet splitter nya BEST Waroo som är den kite som ca 30% av alla åkare kör med här nere i Holland. Du kan köpa slitter nya för mellan 2 000 – 4 000 via nätsiter i USA. De skriver att de har fri frakt. Om du behöver tulla eller inte vet jag inte….

Good luck
    F

• happymagnus

Medlem
    30 juli, 2008 vid 15:11

Köpte en Crossbow 12 av första modellen och var sjukt nöjd. Bomtrycket är inte värre än att min tjej kunde köra den i 20 knop. Jag har kört den mellan 12 och 24 knop och tycker inte att den drog så överdjävligt. Flyger fint, stort vindregister och framförallt bra tryck. Bättre tryck än Switchblade II tycker jag. Litet långsam möjligtvis jämfört med nyare kites. Svaga punkter är främst struttarnas infästning och bridlelinorna.

Prisläget på första generationen 12:or ligger kring 4000 så är den i kanonskick är inte 4500 överpris. Sålde min 12:a i våras för typ 4000, sålde en 9:a nu för 3500. Byter till Naish Helix nu.
    🙂

• blackadder

Medlem
    30 juli, 2008 vid 15:59

Ojojojoj… Hur faen orkar ni i denne värmen?

• christian12345

Medlem
    30 juli, 2008 vid 16:54

Ska pappa förklara lite för er nu 🙂

FreddaGädda;484860 wrote:
    [..]Hur står den sig mot nyare, och är den verkligen värd 4500 spänn?[..]

Nej. JonasM har rätt, max 3k. Om du vill ha budget så tycker jag att du ska kolla på c-kites i stället; du kan få det fetaste av det fetaste från 05 eller 06 för de pengarna. Det allra bästa är såklart om du kan lägga ett par tusen mer och få nästan ny bow-drake, men så är det ju alltid.

bedda;485832 wrote:
    [..]En annan fördel med Cabrina är att mittenlinan som går igenom bommen är plastad på deras bom. [..]

Inte nödvändigtvis en fördel. Man kan t ex inte sheeta den när man svänger pga just detta. Dessutom är det många som har sina vanliga oskyddade depowerlinor i lång tid utan att de slits.

nic;485760 wrote:
    Crossbow-ettan släpptes med prioritet att vara först (innan Naish som kom in som tät tvåa). [..]

De första x-bow i Skandinavien kom sommaren 05 och var odugliga, tror att det var något slags demo. Senare släppte Takoon sin Nova som inte var lika oduglig, men nästan. Samtidigt släpptes en uppdaterad x-bow som var lika bra som novan och det var den här, tredje bow-draken på marknaden, som alla kom att tala om och som Fredda här vill köpa. Naish vet jag inte vad de gjorde, men några bow-drakar tror inte att de gjorde här. De kom väl med sin SLE och Shockwave senare i 2006 om jag inte missminner mig.

FreddaGädda;485050 wrote:
    Lustigt att det råder så delade åsikter.[..]

Ja, jag fattar inte vad folk jämför med jag heller, så du är inte ensam om att tycka att det är konstigt. Men lyssna som sagt på JonasM, 3k och inte mer.

• mcdplb

Medlem
    30 juli, 2008 vid 21:28
  • nic

Medlem
    30 juli, 2008 vid 22:02
    christian12345;485876 wrote:
    …Inte nödvändigtvis en fördel. Man kan t ex inte sheeta den när man svänger pga just detta. Dessutom är det många som har sina vanliga oskyddade depowerlinor i lång tid utan att de slits.

Det har inte med att CL-linan är plastad att göra utan hålet genom bommen är just bara ett hål istället för den oval som numera är standard på alla seriösa bommar tror/hoppas jag.
    Ozones som kom strax senare tex hade också plastad bom men med ovalt, skotvänligt hål genom bommen.

nic

PS: notera att Ozone gått ifrån plastad CL-lina till nytt material (vet inte vad det heter) som förmodligen kommer att bli standard snart eftersom det inte slits som dynema-varianten som tidigare varit standard.

• gh0st

Medlem
    31 juli, 2008 vid 06:48

@christian12345 485876 wrote:

Ja, jag fattar inte vad folk jämför med jag heller, så du är inte ensam om att tycka att det är konstigt. Men lyssna som sagt på JonasM, 3k och inte mer.

Jag skrev att jag tyckte att det var troligtvist den sämsta bow jag någonsin provat så jag jämför den med alla andra bows jag har provat 😉

Tyckte bomtrycket var alldeles för högt, och hade en ruskigt taskig respons. Går inte att jämföra med dagens bows som har utvecklats ljusår sedan dess.

• gh0st

Medlem
    31 juli, 2008 vid 06:51

@nic 485940 wrote:

PS: notera att Ozone gått ifrån plastad CL-lina till nytt material (vet inte vad det heter) som förmodligen kommer att bli standard snart eftersom det inte slits som dynema-varianten som tidigare varit standard.

Ja, jag lade märke till det när jag testade Ozonen. Såg väldigt intressant ut och det hade varit kul om den är slittålig och i så fall att det blir standard på fler kites.

• debkausf

Medlem
    31 juli, 2008 vid 07:39

Ha Ha! SÅ oeniga om det mesta!

• kvabbso

Medlem
    31 juli, 2008 vid 07:41

te å få hjälp

• bedda

Medlem
    1 augusti, 2008 vid 08:05

Är det någon av er som har moddat en Cabrinha 2:1 bar till 1:1 och kan lägga upp en bild.

Jag har nu 2 exakt likadana bars efter att igår kväll ha köpt ytterligare en Cabrinha bow.

Skulle vilja modda den ena baren till 1:1 men är givetvis tacksam om jag kan få se en bild på exakt hur den ska se ut.

Efter att ha senare ha provkört båda varianterna så kan jag försöka lägga ut mer info.

– Bedda

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Crossbow, nya VS äldre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.