-
Crossover eller Gun Sails Hammer, vilken är bäst? Jag vet ;-)
Det här ska du testa! Jonas på Stora Höga drog fram en anonym segelpåse från Gun Sails-stället. Innan jag fått ur mig alla bortförklaringar och fördomar om Gun Sails så hade han rullat ut ett läckert svart, designat och välsytt Hammer 4.5. Seglet som låg där kändes långt från vad jag förknippade med Gun Sails; tyskt loft långt från saltvatten, postorder, budgetalternativ och en del knepiga designlösningar genom åren. Frågan var hur ett 2007 års Hammer skulle stå sig mot mina älskade Crossover?
–Första intrycket–
När man rullar ut ett 2007 års Hammer från Gun Sails så blir man onekligen imponerad. Materialvalen och detaljkvalitén ser mycket bra ut. X-ply i stort sett alla våder, snygga sömmar och proffsiga skärningar. Jämfört med mina 2-3 år gamla Crossover så finns här mycket ögongodis: Rejäl mastfotsvaddering, plastförstärkt underlik, neoprenskydd kring variotoppsspännet, insytt 6:1 nedhalsblock, och givetvis gummisnodd för det hoprullade seglet. Varför har inte alla segel en sådan stropp??–Riggningen–
Efter några år med Crossover riggar jag dom på 30 sekunder med bakbundna händer mitt i natten. Att få upp Hammern tog 20 minuter… Mer än en gång undrar jag om jag gjort något fel, men inte. Jag börjar förstå att det finns segel och segel. Att segel som ser så lika ut kan vara så olika.
Mastfickan känns lite trängre att trä in masten i men det är inget problem snarare en vanesak. Jag läser luff 407 på säcken och måttar upp förlängaren på 10 cm + en 400 mast men hur jag än drar och sliter räcker min nedhalstamp inte mer än 2 varv… OK, ner med längaren till 0 och försök igen. Fortfarande svårt att trä hela tampen men till slut det går det. Fram med riggpinnen och ta hem. Det är ett litet skådespel som spelas upp framför mig. Masten antar oanade former, aldrig har jag böjt en Powerex som nu. Det insydda blocket får jobba hårt. Jag fortsätter dra tills akterkliket släpper en bubbla till trimmärket. Under tiden jag dragit hem mer än 70 cm tamp, har seglet totalt bytt skepnad, och nu ligger det ett platt och potent foil framför mig. Skillnaden på mastkurvan mellan Crossover och Hammer är galet stor. Jag börjar fundera på om det är bra eller dåligt att segla med masten så kraftigt förböjd…blir det en långsammare eller snabbare rekyl efter en vindby… nu en vecka senare funderar jag fortfarande, ingen aning…
Hur som helst så förstår jag inte luffmåttet på 407, 397 hade känts mer korrekt. Bommåttet på 163 känns dock rätt.
När allt är klart så ser det i alla fall bra ut. Sida vid sida ser man att det är två segel av olika karaktär. Crossover med mer inbyggd buk i viloläge, Hammer betydligt planare och med 5-6 cm längre bom. (se bild)–Ut genom brotten–
Att vingla ut genom brotten på byig sideshore med ett Crossover i händerna är en konst, en svår konst. Den djupa buken och stora släppet i toppen gör att man antingen har full kraft eller ingen kraft. Det känns som att tämja en italiensk sportbilskoppling i morgonköerna till jobbet. Ryckigt, av eller på, av eller på. Med Hammer har man ett betydligt mjukare drag, lite mer känsla av automatlåda, en mjukare växling som gör att man slipper de förödmjukande doppen på väg ut.–Under gång–
I stabil vind och mer i ”normalläge” så skiljer sig inte seglen speciellt mycket. Crossovern ger en känsla av att kraften är fokuserad i en viss punkt i seglet, framåtriktad långt fram i bukens apex. Hammerns kraft känns mer fördelad över ett större område och mer diffus. Den är heller inte lika stark och därför upplever jag att Hammern har några tiondelars mindre yta. Men å andra sidan finns kraften där mer kontinuerligt också mellan byarna.En liten detalj jag stör mig på är gummiplattan som sitter sydd på mastfickan ovanför bomuttaget. När man vid vattenstarten glider med handen längs masten river man sig lätt på gummimärkets vassa kant. Klantig konstruktion. Hade det varit mitt eget segel skulle jag sprättat bort märket direkt.
När vinden ökar och jag närmar mig gränsen för seglens övre register så infinner sig en skillnad. Det diffusa kraftcentrum i Hammern vandrar bakåt i seglet för att till slut ge upp i och med att buken slår in, nästan som på 80-talsvis. Visst, det händer till slut i Crossovern också, men långt senare. På Crossovern börjar det med att akterlikets fladder överröstar vågorna och att det till sist blir svårt att kontrollera den fladdrande riggen. Men först därefter kan man uppleva inslag i buken. Helt klart släpper Crossovern ut överskottsvind bättre. Mastspänningen kanske spökar här…
–Yttre gippen–
Jag letar alltid efter en riktigt stor våg placera den yttre gippen på. I Lejet brukar det resa sig bra t.ex. utanför den stora stenen. I den sortens gipp eller duckis så handlar det mest om att falla av och acca ner för vågen och sen vågrida runt brädan till ny bog. I en sån manöver känns skillnaden direkt på ett powersegel och ett vågridningsegel. Visst, den längre bommen på Hammern är lite klumpigare att hantera och jag får inte samma kraft när jag faller ner på halvvind, men det är en härlig känsla att rida runt brädan utan att behöva tänka på seglet. Så fort jag släpper ut skothanden så neutraliserar sig seglet och kraften försvinner. Hela riggen följer snällt med genom svängen. Mjukt, skönt, kontrollerat. Ändå kommer det bästa till sist.
Efter att ha släppt över bommen och det är dags för nytt tag så är jag van vid att skota hem med yttersta försiktighet så att jag inte ska flyga över bommen av all framåtriktad kraft. Inte så med Hammer, det mjuka draget gör att jag lugnt kan koppla selen, flytta bak fötterna och skota hem utan att vara rädd att seglet rycks ur händerna på mig.
Jag fick inte möjlighet att plattvatten gippa båda seglen samtidigt men jag skulle gissa på att Crossovern har mer power att ge, om man behöver ingångsfart för att hålla planingen genom hela gippen.–Vågridningen–
Precis som jag anade i gippen så skulle Hammerns plana profil komma till sin rätt i vågridningen. Det är lättare att släppa av kraften. Den längre bommen till trots så är det också enklare att segla clew-first, och bäst av allt är när man ska vidare efter manövern. Kraftöverföringen är kontrollerad mjuk, inte brutalt ryckig som hos Crossovern. MEN visst märks den längre bommen i manövrarna och även om jag inte vägt seglen så känns Crossovern betydligt lättare.–Sammanfattning–
I min garderob hade Hammern placerat sig bäst i de mindre storlekarna, under 4.2. Där nere behövs X-ply:en bäst. Den mjukare kraften, och förmågan att släppa ur densamma uppskattas när det tutar i ordentligt. I de övre storlekarna föredrar jag det krispigare, lättare, och mer kraftfulla Crossover.På Hammerns plussida:
Det är ett välsytt segel i bra material. Grundpriset är lågt, drygt 3000:- för de mindre storlekarna, och så här års ännu billigare. Jämfört med andra loft är det nästan 1000:- mindre per segel. Andrahandsvärdet däremot, kan det vara sisådär med eftersom det ändå är relativt okänt märke.
Jag tycker Hammer funkar bäst som ett vågsegel för lättare seglare som inte behöver så mycket kraft. Den platta profilen kommer bäst till sin rätt i sideshore förhållanden. Vindregistret är brett men inte lika brett som Crossover.På Hammerns minussida:
Hos ett segel som kostar ¾ av vad andra märken gör borde man ha ¾ så stor förväntan på. Problemet är att det är svårt att inte ha 100% förväntan på surfprylar. Man vill ju ha 100% kul hela tiden. Hammer når inte riktigt upp till 100%. Detaljerna, materialen, det mest är riktigt bra, men ändå är det något litet som fattas. Kanske väger seglet något tungt? Jag kan inte sätta fingret på det. Kanske är seglet för allround, lite av en kompromiss i alla lägen? Jag får aldrig riktigt ut max ur riggen utom i själva vågridningen. Som helhet får jag ut ¾. Men nöjer man sig med det så gör man ett riktigt klipp med Gun Sails Hammer.Kommentarer:
-2008 års Simmer Styles segel har också allt ”ögongodis” som jag hittar på Hammern.
-En mer relevant jämförelse hade varit Crossover vs Wave MC eller Icon vs Hammer, men det gick inte att få till.
-Jag har försökt få fram exakt vilken mast som Hammern är sydd till, men inte lyckats. Testet är gjort med Powerex 400 RDM 90% kol.–Tillägg efter första publicering–
Svar på frågor och kommentarer som dykt upp:
-OM man läser på info-lappen på seglet står det vilka master som är rekommenderade… Expert Wave 400, Cross Wave RDM 400, Select Wave RDM 400. Alla av typ Gun Sails. Jag har dock ännu inte fått helt klart för mig hur dessa master skiljer sig från tex Powerex/Simmer. Återkommer om det. På gunsails.de skriver man att passande master är “Equal compatibility for standard or RDM mast”
-Förhållandena för testet var onshore i Lejet, 1-2 m vågor, ca 8 m/s ökande till ca 12.
-Storleken var 4.5 på båda seglen.
-Brädan, en RRD HardcoreWave XS 07.
-Info om mig som testade seglen: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50731/sinker
Logga in för att svara.