Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Cumbucorapport
-
Mycket händer i paracuru med! Vi blev rånade på allt förra året!
-
har bott i paran i 2 vintrar och haft inbrott ,samt blivit rånad av polisen me… det hör liksom till när kitegringos samlas i klassar och utmärker sig gentemot localsen. Ett inbrott hos den ”vanliga” packningen en europa kitare har(digitalkamera/laptop/surfkläder/utrustnig) är ganska många årslöner för genomsnitts brasilianaren,specieelt i Ceara kommunen där det är fattigare än södern.
take care-..respect the locals
-
Hi Everyone.
The robbery happend yesterday. We live 12 guys and girls here. It´s like a fort.
HARD to get in. I put all my stuff of value together cause I had to change room.
At 7pm me and 3 friends went for dinner, we got back 8.30 and at 8 the thiefs had tied a rope
in a tree and climbed over the wall on the backside. People were laying here writing
emails of how melow it is here. Suddenly these two guys show up with guns and knifes.
They tie up like 6 of them in the kitchen. Then they are going for Doggie, and American in his
forties who seems to know how to handle him self. They told him to lay down on the floor.
He did´nt agree with that and smashed a chair at the guy, the guy then stabs him in the back.
Just a little scratch but still awaful =/
Well they took a couple of computers, and all my money creditcard passport kamera ipods telephone.
LAter when the police came, and read carefully this is horrible. They went in to the rooms
and checked and you know what they did??? They stole 2 more ipods and a camera from the
rooms. We realized that when they were gone, what was there to do?We talked to our neighbour pousada today, it lives an elite military crew there these days.
They were very excited to get a visit from these guys.Anyways so är deta ställe ett av de bästa. Människorna här är softa, skö stämning bra mat och kajt fest etc, förutom att det kan vara rätt dyrt omman inte passar sig.
Peace
-
@Vicky 409604 wrote:
Nu ar det svart som fan, var pusada vart just ranad av banditer med pistoler och knivar. Dom tog allt jag hade inklusive pass, dator, kamera, ipods, pengar a kort. Väskan med allt viktigt ;-(
Jävla bandit land, jag längtar efter Sverige.
Mina kites är det enda jag har kvar =/haha lyckas bli ranad efter 24h vad far jag for pris?
Ähh far sluka mina sorger med caprinhas imon pa high-life och börja diska imon kväll.
Peace
Bara att du vänjer dig! kommer med största sanolikhet hända fler gånger under er resa om ni är borta längre period. Läs ”how to react when u get robbed?” flygpladen som finns på flygplatsen!
Vi hade 3-4inbrott i huset samt ett i hyrbilen under ungefär en månad. Se om ni kan slå det 🙂
Trevlig resa!
-
@Vicky 409879 wrote:
Hi Everyone.
The robbery happend yesterday. We live 12 guys and girls here. It´s like a fort.
HARD to get in. I put all my stuff of value together cause I had to change room.
At 7pm me and 3 friends went for dinner, we got back 8.30 and at 8 the thiefs had tied a rope
in a tree and climbed over the wall on the backside. People were laying here writing
emails of how melow it is here. Suddenly these two guys show up with guns and knifes.
They tie up like 6 of them in the kitchen. Then they are going for Doggie, and American in his
forties who seems to know how to handle him self. They told him to lay down on the floor.
He did´nt agree with that and smashed a chair at the guy, the guy then stabs him in the back.
Just a little scratch but still awaful =/
Well they took a couple of computers, and all my money creditcard passport kamera ipods telephone.
LAter when the police came, and read carefully this is horrible. They went in to the rooms
and checked and you know what they did??? They stole 2 more ipods and a camera from the
rooms. We realized that when they were gone, what was there to do?We talked to our neighbour pousada today, it lives an elite military crew there these days.
They were very excited to get a visit from these guys.Anyways so är deta ställe ett av de bästa. Människorna här är softa, skö stämning bra mat och kajt fest etc, förutom att det kan vara rätt dyrt omman inte passar sig.
Peace
Hahaha, jasså polisen är onice. Dom va då jevligt shysta mot oss!
Men seriöst… ”He did´nt agree with that and smashed a chair at the guy, the guy then stabs him in the back.” Hur dum får man bli liksom….
-
Hej Vicky!
Jag snackade med den pousadan jag ska bo på idag och hörde att det var hos en kille som jag träffade sist jag var där… Bor du hos Mario? Eller gjorde de flera rån samma kväll?
Hoppas allt löser sig för dig nu iaf…
/Magnus W -
@Eddie 408644 wrote:
Egentligen ar jag ratt sur.
Varfor har ingen berattat om hur javla bra det ar har…?
Hade egentligen tankt att dra vidare till Paracuru och Jeri, men har svart att slita mig.
Det sags att i Paracuru sa kan man inte bo pa beachen… darfor maste man ha bil?
Men det gar inte att koa med en 2wd till Jeri…?
Hur gor man da?
Hyr en bil for att kora till Paracuru, tillbaka hit for att lamna den och sedan vidare t Jeri?
Puss & Kram!Ärligt Eddie, alla blir fan rånade i Brazil, lås in dig i häktet!
-
Dom har gjort liknanade ran i andra pousador, en i manaden om jag fick det rätt.
Mario har köpt nya larm idag. Ähh allt är verkligen toppen här i övrigt.
Hörde att det hände här pga att Mario inte ville betala för beskydd av polisen, kan därför denna pousadan är 40% billigare än där Eddie bor.
Men det är rykten som sprids av andra pousador.Eddie ni har inte ens väggar, bara at tralla in och ta vad man vill.
Detta är fort knox except trädet som lutar in över, lol.Ajja drar in till fortaleya imon och grejar nytt pass.
-
@Vicky 409915 wrote:
Dom har gjort liknanade ran i andra pousador, en i manaden om jag fick det rätt.
Mario har köpt nya larm idag. Ähh allt är verkligen toppen här i övrigt.
Hörde att det hände här pga att Mario inte ville betala för beskydd av polisen, kan därför denna pousadan är 40% billigare än där Eddie bor.
Men det är rykten som sprids av andra pousador.Eddie ni har inte ens väggar, bara at tralla in och ta vad man vill.
Detta är fort knox except trädet som lutar in över, lol.Ajja drar in till fortaleya imon och grejar nytt pass.
Fan vad bitter det har blivit. Var där under 3 v för 3-4 år sedan. Bodde hos Mario (Hälsa från Martin Ericsson). Reste runt en massa o vågsurfade/kitade. Aldrig några problem med ngt! Körde hem sent var på massa softa platser. Har det blivit värre nu?
Då var paracuru crowded när det var 10 pers ute 😉
Cumbuco var skit med den byiga vinden….
Men det har väl hänt mycket sedan dess!
Tråkigt att höra om alla rån. Hörde från en annan källa att dem rånat fiskhaket nere i cumbuco och deras turister med automatkarbiner… men det var typ för 2 år sedan….
Man får la ta med trangian nästa gång och klä sig i säckväv 😉
Finns det ett kitecenter numera i Paracuru? -
Marios place som jag bor pa är väll den enda som har internet, billigt är det ocksa. Men boka snabbt för jag tror det är fullt.
Ritkgit bra stämning i denna pousadan och Mario har skaffat sirener och stuff nu tills nästa ran.
Paracuru har kite center, nan polack som heter Pjotr
-
Nic, jag vet inte vem du är eller vad du har för erfarenheter sedan innan.
Men jag tycker verkligen att Cumbuco är ”something special”… din beskrivning stämmer väldigt dåligt tycker jag. Förra året var jag i en synnerligen genuin by söder om Natal, Tibau de Sol.
Enligt mig så ser Cumbuco precis likadan ut, dock med en bargata på ca 50m, där det egentligen bara finns en ”gringo-bar”.
Det är inte mycket kiteare här. Vad jag har hört är att det är mycket trängre på vattnet i Paracuru, men kanske är det så att du och jag har varit här vid olika tider?
Antar att du blev rånad här och det är därför du mår så illa över Cumbuco?
Well, well. Vi är rika turister i ett fattigt land. Brottsligheten är hög, så uppenbarligen så gäller det att ha tur om man skall klara sig.Min Pousada ligger mitt i stan, det gör det mindre attraktivt för rånarna. Men ”ta i trä”, det kanske är vår tur snart.
@nic 409610 wrote:
Tråkigt att höra att de gått över till pistoler å knivar 🙁
Det finns bättre ställen ur alla synpunkter. Hoppas ingen åker till just Cumbuco efter detta.Till andra som ska till brasilien:
-Lämna ringar å annat hemma, klä ner dig.
-Kolla försäkringar innan så man inte tvekar att lämna bort grejor om nån insisterar.
-Skippa Cumbuco. Detta är varken första lr sista ggn.
-Hör er för om ställets rykte innan ni åker dit. Är det mycket turister kan ni utgå från att det även finns risk att bli av med grejor.Cumbuco är en misshandlad liten fiskeby, invaderad av alltför mycket (kite)turister som går i grupp och inte pratar med lokalbefolkningen.
Brasilien är fantastiskt å det är tråkigt att allt för många matar denna turistfälla.nic
-
@Eddie 410250 wrote:
Nic, jag vet inte vem du är eller vad du har för erfarenheter sedan innan.
Men jag tycker verkligen att Cumbuco är ”something special”… din beskrivning stämmer väldigt dåligt tycker jag. Förra året var jag i en synnerligen genuin by söder om Natal, Tibau de Sol.
Enligt mig så ser Cumbuco precis likadan ut, dock med en bargata på ca 50m, där det egentligen bara finns en ”gringo-bar”.
Det är inte mycket kiteare här. Vad jag har hört är att det är mycket trängre på vattnet i Paracuru, men kanske är det så att du och jag har varit här vid olika tider?
Antar att du blev rånad här och det är därför du mår så illa över Cumbuco?
Well, well. Vi är rika turister i ett fattigt land. Brottsligheten är hög, så uppenbarligen så gäller det att ha tur om man skall klara sig.Min Pousada ligger mitt i stan, det gör det mindre attraktivt för rånarna. Men ”ta i trä”, det kanske är vår tur snart.
Hej där. Jag ”mår inte illa” över Cumbuco. Tycker att det är synd att man ska dömma ett land efter Cumbuco vars största fördel är att man träffar många sköna typer från hela europa å att de e enkelt att ta sig dit. Att det är ett sjyst ställe att kita på är ok fast det finns många ställen som är bättre/lika bra längs kusten.
Jag är ett stort brasilienfan sedan 96 när jag roadtrippade första gången. Jag vågar nog påstå att jag har haft mina absolut största uplevelser i Brasilien. Såväl genom en ny mening i enkla ord som generositet och tacksamhet som nära döden upplevelse.
Brasilien är kontrasternas land. I en landsända stjäl polisen ipods, i en annan skjuter polisen av de värsta busarna i stan innan en stor tävling med många gringos.
Tillbaka till Cumbuco. Jag tror inte att varken vakter eller att bo i centrum kommer att vara slutet på utvecklingen. Enda sättet är att minska tillgången på värdefulla saker att sno. Synd om kitare ska vara synonymt med vandrande plånbok.
Sett ur Cumbucos synpunkt så vore det bästa om man inte åkte dit tror jag. Fast om någon (som vet om förutsättningarna) frågar mig om det är värt att åka dit så skulle jag inte avrekommendera, chansen är stor att resan blir de bästa de varit med om oavsett rån eller inte. Den ambivalensen gick nog inte fram rätt i mitt förra inlägg.
Hälsa Saco Lau som bor i ett skjul i centrum. Han e en jävel på att köra sandbuggy å pumpa kites.
nic
-
@Vicky 410248 wrote:
Marios place som jag bor pa är väll den enda som har internet, billigt är det ocksa. Men boka snabbt för jag tror det är fullt.
Ritkgit bra stämning i denna pousadan och Mario har skaffat sirener och stuff nu tills nästa ran.
Paracuru har kite center, nan polack som heter Pjotr
oki då är jag med!
Logga in för att svara.