Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Custom.
-
Hej.Bygde 15 bädor under 90talet,fast att jag hadde tillgång till bra botten kurvor var det ändå svårt att bli rigtigt nöjd.Vi hadde vakum pumpar och divenisel,men det tar väldigt lång tid att komma fram till var stråppar fena mast ska sitta för att det ska bli bra.Sen la man
ner 40-50 timar 4-5 tusen kronor och sen var man inte rigtigt nöjd.Jag kan fårstå att dom tar bra betalt för custum.Men jag tycker att det fins mycket att välja imellan plus mycket kunnit folk i butikerna.Mina senaste brädor köpte jag via telefon sen kan man läsa olika tester och kolla om det stemmer att det är en son bråda man vill ha.Sen när det gäller vikten är 6kg ganska lagom när det brallar.Ser man då på vad man kan köpa på nättet för 6000 är det inte häller lönt,men kan förstå suget av att börja bygga ända tils man kommer till sliplagret och få bort alla poror och inte snakka om att dra igång kompressoren när man ska måla den och ha bra mask för att slippa bli dement i tre dagar.Har ni frågor kan jag en del om laminering.Hörde om en kille som bygde och sålde 4kg brädor tror dom höll tre dagar i S-afrika. -
Hmmm… vi har en Laserscanner här på jobbet…. Inte riktigt med den noggrannheten man skulle eftersträva för en bräda men iaf!!
Vi lagade brädor hos en kille i BrandonBay som hade eget märket. Vad hette det nu igen Adde?? Seven var det va!!??
-
seven var det ja. Han körde ju med ugn och hela paketet.
Jag är nog inne på Olap’s linje, enkellaminat på högdensitetsskum, inget fancypants utan bara för att kunna testa olika shaper.
-
Visst blir det härligt smetigt och dammigt i laminerings och finisharbetet, visst kan det vara knepigt att mäta exakt mm. MEN, nu ska vi inte sura och se problemen. Dessutom kan man shapa och laminera någorlunda proffsigt blir det minimalt med porer och slip. Det handlar om att hålla allt jämt och fint från början, sträcka väven lagom hårt och framför allt jämt över hela brädan, lägga sliplager i rätt densitet och riktigt jämnt. Vaccumpumpen gör dessutom under.
Dvs, tillräkligt mycket harmoni i själen så blir det världens bästa brädor!
Det är ju många som gillar det här med tävling, både på vattnet, i antal konfinlägg mm. Vi kan väl göra en brädbyggartävling? Vi ses om ett år alla tar med sig sina grymma hemmamek. Har vi tur brallar det så vi kan prova om de håller för rotationer med pankaksplatta landningar. Jag kan ställa upp med ett 1a pris i form av ett customsegel från hotsailsmaui, eller något annat passande?
/Jesper
Med sisådär 30+ hembyggen i bagaget -
Är det shapen som ska bedömas då eller förmågan att tåla plattlandningar?
-
Vi kan väl ha flera klasser? Shape, konstruktion, airbrusch, folkets val, galnaste byggprocess, högst soulfaktor, best over all, worst over all… I slutändan måste nog alla som ställer upp få något slags förstapris – tycker jag. Den viktigaste segern är om det överhuvudtaget byggs några brädor här hemma – tycker jag…. hm, alla kan kanske inte få hotsegel dock.. /Jesper B
-
Det är en dröm jag har att beställa en riktig custom. Det var faktiskt väldigt nära senast, hade mailkontakt och fick priser av Seb Wenzel…. nästa gång så blir det fan en bräda direkt från mannen. Och den tänker jag hämta i hans verkstad, mmmmm….
Jag har ett hemmabygge i mina föräldrars pannrum (den är för risig för mitt förråd… 😉 som lär ta sistaplatsen i shapetävlingen med rätt bred marginal. Känn er hotade. Bland annat har Glen Alpin stått för lite custommålning på den.
Custom På!
-
Jesper_B wrote:Vaccumpumpen gör dessutom under.
/Jesper
Ja visst gör den! Man kommer nog kunna va aktiv i många år till me regelbunden användning! Har du Jeff Strykers eller Peter Norths modell?
-
Är det inte någon som har några roliga minen vad man kan laga brädor med.Har en kompis som använde glasfiberväv som har till väggen och spakkel.?Inget bra.
-
När var senaste gången Linsurf körde sin gamla fina slalom(?)tävling ”hemmabygget”, där kravet för att få ställa upp var att man byggt brädan själv?
-
Ola_P wrote:Fan, nu blev jag sugen på att slänga ihop en bräda i källaren. Helvete.
Var kan man få tag på stora skumblock med lite högre densitet?
Jag har köpt i Laholm.De har mycket att välja på. -
Hur bevarar man shapen från den inre skumkärnan på en sandwichkonstruktion? Får man shape:a den två ggr? Låter jäkligt knepigt.
Det var en bra artikel om Quatro i Windsurf, om ni nu missat det.
Ola, jag kan gå in med ett par tusenlappar som delägare 😉
/Örjan
-
Det viktiga är att man har det shapade blocket i en jigg när man suger fast sandwischen. I synnerhet däcksandwischen har en tendens att böja upp brädan en hel del och således ändra rockern. Detta är ett hantverk. jiggen måste vara några mm rakare än den rocker man vill ha i slutändan.
Dessutom eftershapar man lite efter pålimmat sandwich. Vee, konkaviteter, speedkanaler eller vad det nu må vara kollas/fixas till efter det att bottensandvischen är på plats.
/Jesper
-
rookie wrote:Ola, jag kan gå in med ett par tusenlappar som delägare 😉
/Örjan
Bra. Jag hör av mig när planerna sjösätts…För mig är inte främst utmaningen att bygga en egen bräda att köra på själv utan att lära mig hur man kan lyssna på andra seglare och sedan bygga något de blir nöjda med. Lite som att rekomendera lämpliga seriebrädor, fast med mer möjligheter till finlir och med mer kreativitet. Det kreativa i själva slabbandet och slipandet är inte lika mycket min grej.
Sedan måste jag iofs erkänna att jag har vissa visioner om en drömshape till mig själv också…
-
Ola H. wrote:rookie wrote:Ola, jag kan gå in med ett par tusenlappar som delägare 😉
/Örjan
Bra. Jag hör av mig när planerna sjösätts…För mig är inte främst utmaningen att bygga en egen bräda att köra på själv utan att lära mig hur man kan lyssna på andra seglare och sedan bygga något de blir nöjda med. Lite som att rekomendera lämpliga seriebrädor, fast med mer möjligheter till finlir och med mer kreativitet. Det kreativa i själva slabbandet och slipandet är inte lika mycket min grej.
Sedan måste jag iofs erkänna att jag har vissa visioner om en drömshape till mig själv också…
Men se där, nu börjar ju ”Kvattro Sverige” ta form! Som jag erbjöd tidigare så ger jag mej gärna(?) på slabbandet o t o m slipandet (om ja får airbruschsa lite oxå) Så nu behöver vi bara ytterligare finansiärer, te x Jesper B;) och då fattas bara den fjärde snubben som ju helst bör va nån riktigt hal surfare, gärna med fördelaktigt yttresom vi kan frånta me. Men var hittar vi honom?
Logga in för att svara.