Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Custom slalom/speed?
-
Custom slalom/speed?
Publicerad av kinetic på 11 mars, 2007 vid 23:28Har så smått börjat att fundera på att låta tillverka en custom slalom med följande mått: 230-235cm, ca 55cm bredd, volym runt 90l, tanken är att basera shapen (dvs outline mm) på min Copello 275 -94 men att anpassa “scoopet” samt dessutom flytta mastkassetten ca 10cm bakåt. Den skall byggas “lätt men någorlunda hållbar” i 100% kolfiber-sandwich är tanken. Skulle en sådan bräda bli någorlunda “modern” till utseendet iaf?
Har inte bestämt mig än men om original-Copellon går ännu bättre med flyttade stroppar så kan det kan vara värt ett försök…Min fråga till er “speedfreaks” är vad är det som är det “senaste” i shape-väg, själv är jag inte speciellt uppdaterad…?
Vill inte ge shapern helt fria händer utan jag vill påverka shapen i stor utsträckning där av min fråga, så tips på vad som är “sista skriket” inom speed/slalom shapes mottages tacksamt:grin:the_novice svarade 17 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
“Sista skriket” är 2007 års produktionsbrädor. Det är dessa brädor som används i PWA. Kopiera en sådan.
-
Störner;369616 wrote:“Sista skriket” är 2007 års produktionsbrädor. Det är dessa brädor som används i PWA. Kopiera en sådan.
Hej du vem är du jag ser att du bor i åsa har vi seglar i hop någon gång???
-
Störner: Jag tänkte mer på “shape trender” i stil med: storlek på ev cutouts, bevels, step-bottom, kanske har de senaste PWA brädorna fått mer scoop osv…Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inget vidare om de nya “wide tail” brädorna än så länge…
Om man tar en gammal Copello 275 som exempel o kortar den ca 40cm så försvinner ju endast max 10l volym om ens det då dessa var/är tunna i fören, sen får man justera scoop/rocker (där skulle det vara intressant att veta hur trenden är, mer scoop eller mer rocker, eller kanske mindre av båda? Kortare eller längre plan yta osv) samt flytta mastkassetten bakåt. Vill inte kopiera något befintligt utan snarare isf utgå från en god grundshape o anpassa den efter mina preferenser o “krydda” med lite egna “tokiga” ideer…
För övrigt borde 2007 års brädor vara 2006 års PWA-brädor… -
Kolla me Proof på GC, dom snickrar ju ihop Dunkens speedplankor o kränger dessutom ut hans proton “billigt”.
http://www.proofboard.com/boards/speedboard.html -
För övrigt borde 2007 års brädor vara 2006 års PWA-brädor…
Nix… Dom kör ju på standardbrädor nu för tiden. Iaf i Slalom42… Känns lite extra kul att veta att man kör på samma stuff som gubarna (och tjejerna, såklart) i toppen kör.
Till o med i speed-diciplinen hävdar ju sig standardbrädorna grymt bra. Diethelm körde ju ganska bra med sin F2, tex.
-
surfslusken;369730 wrote:Kolla me Proof på GC, dom snickrar ju ihop Dunkens speedplankor o kränger dessutom ut hans proton “billigt”.
http://www.proofboard.com/boards/speedboard.htmlSka du ha en proto får du hosta upp ca 17000:- :cool2:
-
17000 e minst 7000 för mycket…
Får väl fnula lite på det hela… Lägger upp bilder på “min” skapelse när/om den blir verklighet:-) -
kinetic;369724 wrote:Störner: Jag tänkte mer på “shape trender” i stil med: storlek på ev cutouts, bevels, step-bottom, kanske har de senaste PWA brädorna fått mer scoop osv…Ska jag vara helt ärlig så tycker jag inget vidare om de nya “wide tail” brädorna än så länge…
Om man tar en gammal Copello 275 som exempel o kortar den ca 40cm så försvinner ju endast max 10l volym om ens det då dessa var/är tunna i fören, sen får man justera scoop/rocker (där skulle det vara intressant att veta hur trenden är, mer scoop eller mer rocker, eller kanske mindre av båda? Kortare eller längre plan yta osv) samt flytta mastkassetten bakåt. Vill inte kopiera något befintligt utan snarare isf utgå från en god grundshape o anpassa den efter mina preferenser o “krydda” med lite egna “tokiga” ideer…
För övrigt borde 2007 års brädor vara 2006 års PWA-brädor…Men en Copello 275 anno 1994 är för lång, för smal, för tjock, för mycket kantvolym, säkert för vassa kanter, alla inserts sitter fel, bottenformen fel (totalt platt), rockerkurvan är för rak, outlinen är fel… Är denna bräda en bra utgångspunkt?
Om syftet med din custom är att du tycker det är kul att experimentera så tycker jag ändå att du borde malla av en 06/07 shape som du testat och tycker är nästan helt perfekt. Sedan gör du mini justeringar för att omprioritera brädans egenskaper en aning.
-
Störner: Jag gillar den brädan! Det “roliga” är att med min nya segel så har brädan fått nytt liv, den går som på räls och är mycket lättare att kontrollera än min Spitfire 102, kan iofs bero på att jag är ovan vid den brädan. I höstas gick Copellon som tåget när jag i samma vindar hade ordentliga kontrollproblem med Spitfire. Gillade känslan av att bara kunna “stå o gasa på” medans man kände hur brädan bara drog iväg. Sen om man “kapar” 40cm (dvs 235*55 med 90L låter ju tämligen “modernt”) i nosen o justerar scoop/rocker efter den nya längden så borde seglings egenskaperna bli rätt OK. Självklart kommer mastkasseten flyttas, stropparna likaså…
Hoppas för övrigt på vind på fredag o inte för kallt för då blir det premiär i Habo:-) -
@kinetic 369833 wrote:
Störner: Jag gillar den brädan! Det “roliga” är att med min nya segel så har brädan fått nytt liv, den går som på räls och är mycket lättare att kontrollera än min Spitfire 102, kan iofs bero på att jag är ovan vid den brädan. I höstas gick Copellon som tåget när jag i samma vindar hade ordentliga kontrollproblem med Spitfire. Gillade känslan av att bara kunna “stå o gasa på” medans man kände hur brädan bara drog iväg. Sen om man “kapar” 40cm (dvs 235*55 med 90L låter ju tämligen “modernt”) i nosen o justerar scoop/rocker efter den nya längden så borde seglings egenskaperna bli rätt OK. Självklart kommer mastkasseten flyttas, stropparna likaså…
Hoppas för övrigt på vind på fredag o inte för kallt för då blir det premiär i Habo:-)Men vad är det du gillar då?
Om du ändrar rockern, stropparna, kasettplaceringen och justerar outlinenen efter kapningen är det ju inte mkt kvar? flyttar du stropparna måste ju fenan följa med.
-
Adde: Ja sa inte ändra rockern men anpassa den till den nya brädlängden, dvs behålla rocker/scoop men “ta bort” 40 cm i mitten så att säg, förmodligen tas dessa 40 cm från den plana delen av rockern…Jag vet att Pirate tidigare haft kunder som velat korta sina äldre brädor (va nån F2 bla har ja för mig) o detta har man då gjort samt dessutom justerat stropp-placeringen, kund blev i vart fall nöjd. Visst har du rätt i att det kanske inte blir så mycket kvar av Copellon…
Det jag gillar med brädan är att den är lätt att kontrollera som den är nu, men det kan hända att den blir ännu lättare att hantera om man “moderniserar” den som jag tänkt…Kommer skaffa GPS till i sommar så det skall bli kul o se vad den gamla plankan mäktar med -
@surfan 369751 wrote:
Ska du ha en proto får du hosta upp ca 17000:- :cool2:
Tjacka en lätt beggad så räcker de me att du snyter fram ca 13111:- om de e dyrt eller inte beror ju på om de är bygga brädor eller åka fort ni är ute efter. För ska ni slå speed rekord är de nog bara att acceptera att man inte lär göra det med nåt “hemma bygge”, inte me nån av dom första 500 hundra byggena iaf!
-
kinetic: Jag fattar verkligen entusiasmen över att ta fram en “egen” bräda och jag vill egentligen inte dämpa den.
Undrar dock om det inte är så att det i huvudsak är bredden som gör att du har så mycket bättre kontroll på din Copello. Kan inte dina brädor i detalj, men gissar att Copellon är runt 10 cm smalare än din RRD. Korrekt? I så fall, har du testat många nya brädor av samma bredd som Copellon och hur upplevde du då kontrollen? (Har själv nyss haft en gammal F2 Ride 90 L B 58. Sedan köpte jag en begagnad Manta 68, 105L B 68. Mantan planar väldigt mycket tidigare och är snabbare men helt klart svårare att kontrollera. Köpte sedan också en begagnad Manta 59, 85L B 59. Den är löjligt mycket bättre än F2n på allt.) Får nog instämma i kören att testa åtminstone ett ordentligt gäng nya brädor av olika storlek innan du beställer en custom.
Logga in för att svara.