Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
-
Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
Publicerad av kinetic på 29 november, 2006 vid 10:29Vad tror ni om en custombräda som byggs helt enligt era önskemål (man får uppge längd,bredd,önskad volym samt vilken typ av bräda freestyle,wave osv)
Priset är utan fena men med stroppar, materialet är kol-sandwich och brädorna handbyggs i europa (custombyggare som hållt på sedan mitten av 80-talet)? I princip kan alla önskemål tillgodoses då brädorna byggs på beställning…kinetic svarade 17 år, 6 månader sedan 27 Medlemmar · 56 Svar -
56 Svar
-
man får uppge längd,bredd,önskad volym samt vilken typ av bräda freestyle,wave osv
Jobbigt för dem om någon vill ha en custombräda lång som en segelbåt. Blir billig båtbrygga det :tongue:
-
Lars_K: Det ÄR sant, frågan är om det finns intresse, jag är tveksam…För övrigt bygger de/han även kiteboards,is-windsurfingbrädor och även snowboards:-).
-
Nu räcker ju argumentet 8000 rätt långt i dessa sammanhang MEN det är ju shapen som är viktigast när man vill ha en bra bräda och hur bra shaper är denna snubbe?
/Magnus
-
Någon som vet vad t.ex CLS Ulf tar för att bygga en bräda?
-
Mag:Håller med…det är nackdelen med custom, mycket hänger på “shapern”. Att döma av hans alster så är han duktig, finns tydligen “sponsrade” killar som föredrar hans custom brädor före de stora drakarnas “high end fabriksbyggen” (F2,JP mfl).
Min tanke är att erbjuda dessa brädor i Sverige ev, vi får se hur det blir i slutändan, är ju mer än bara priset som skall vara rätt, kvaliteten måste vara på topp osv, detta måste givetvis kollas upp! Min fråga var egentligen om det skulle finnas intresse vilket det verkar som…. -
Beror väl helt o hållet på vem som shapar, kom igen nu vem är det??
Är det “hemligt” eller…? -
Som sagt. Priset är det inget fel på givet att det är en bra produkt. Custombrädor är ett hantverk och jag skulle inte köpa en oavsett pris om jag inte visste vem som shapar och vem som bygger. Det går att smälla ihop vad som helst rätt enkelt både med kol, sandwisch mm, men att få en riktigt lätt, hållbar bräda, kanske även med bra svikt, är hyfsat knepigt. Att shapen är avgörande är väl rätt självklart och då räcker inte längd,bredd, volym mm. Det finns närmast oändligt mycket som kan varieras och kombineras och det fixar inte vem som helst.
EX: Jinli (som idag gör Dropsbrädorna) höll på i två år och försökte bygga brädor. Trots tunga insatser från AB+ gänget som åket över titt som tätt och försökte lära upp Jinli att tillverka brädor som på Maui, tog det MYCKET längre tid och MÅNGA fler misstag än beräknat innan man fick till det. Nu tillverkar man dock både lätt och hållbart.
Berätta vem, vilka som shapar och bygger!
Är det någon av de lite större etablerade customfabrikerna/vekrstäderna är det dessutom högintressant att få veta hur mycket “custom” det kan bli frågan om, dvs hur mycket kan man påverka shapen, och hur? Egna mallar? Egna samtal med shapern? Eller mer off the shelf?
För att inte tala om det viktigaste av allt – grafiken! 🙂
/Jesper B
PS: En bättre begagnad Maui-custom får man lätt för samma pris. Det brukar då ingå provsegling, liksom brukar finnas rätt mycket att välja på. En till anledning att dra dit?
-
Jesper_B:Jag har fått svar på min fråga, jag svarar på era vid ett senare tillfälle när jag har exakta svar!
De tillåter “endast” att kunden ger grundmåtten dvs längd,bredd, volym. Shapen gör de sedan utifrån din “kunskapsnivå”, längd, vikt mm, och dessa “beslut” bygger de på deras erfarenhet! Brädorna är vad jag förstått helt handbyggda, dock osäker. -
Verkar ju lite konstigt att bara bestämma längd/bredd. Jag hade förmodligen inte köpt ens om den hade kostat 1500:–. Baserat på den informationen som finns hitills.
Men som sagt var, hela grejen med custom är ju att shapern bör vara duktig. Det är mycket viktigare än några tusingar hit eller dit.
-
Oregistrerad
Gäst29 november, 2006 vid 13:02Uhm, ajaj. Kanske är lite läge att rekomendera uppmärksamhet på erbjudandet Kinetic.
Sådär för en 10-15 år sedan var Custom byggen rätt hett. Så fanns det ju även hyffsat få producenter med begränsade linjer på marknaden. Idag är läget förändrat. Standardutbudet är rätt stort vill jag mena, och dessutom diversifierat för olika målgrupper. Ta bara RRDs utbud som ett exempel – innehåller nästan lika många olika modeller som 1990 års totala standardutbud :-).
Så vad är då finnesen med Custom?
Ja, det ska ju vara att man till stor del styr över design. Men i detta faller får man bara ange längd, bredd och volym och resten anpassas efter “kunskapsnivå”?! Detta likställer jag med att köpa en bil eller hus med samma kriterier. Kalla det custom eller inte – i detta fall kan jag inte vara säker på att jag får brädan jag önskar mig.Priset låter trots allt bra – förutsatt att kvalitén är minst jämförbar med produktionsbrädor. Men va fan, andrahands priset på en najs produktionsbräda kanske ligger på runt 8000 när den är 1 år gammal.
Så jag lägger in en hyffsad stor tveksamhet till idén.
-
kinetic wrote:De tillåter “endast” att kunden ger grundmåtten dvs längd,bredd, volym. Shapen gör de sedan utifrån din “kunskapsnivå”, längd, vikt mm, och dessa “beslut” bygger de på deras erfarenhet!
Då ser jag det inte som Custom. Längd bredd mm är i det stora sammanhanget tämligen ointressant. Speciellt när det handlar om vågbrädor är dessa dimensioners betydels extremt överskattade. På snabbåkningsbrädor är mitt intryck att tycke, smak, stil etc är av mindre vikt (fast inte av vikt 0) och där är det mer naturligt att shapern har rätt så färdiga shaper som anpassas bara när det gäller smådetaljer som dimensioner, stropplacering mm. För racingprylar är mitt intryck helt enkelt att det är svårt att vara konkurenskraftig och samtidigt följa flera paralella utvecklingslinjer.
På vågsidan däremot är det en förutsättning för att kunna hävda att man bygger custom att man just har ett gäng paralella utvecklingslinjer, t ex baserade runt ett några olika grundkoncept och för dessa några olika grundrockerkurvor.
Det kanske viktigaste i hela processen är sedan hur väl shapern lyckas förstå kundens önskemål och hur väl han lyckas kommunicera de olika brädlinjerns egenskaper till kunden. Från ett den “gemensamma förståelse” som skapas ur sådan kommunikation skall sedan en lämplig shape kompromissas fram. Det är i alla fall en slags idealsituation.
Man kan iofs tänka sig en customtilverkare som bara kör på en linje, men då måste man som kund vara berädd att välja bort det märket om man inte tror det passar en stil. Det gäller nog till viss del alltid eftersom även shapers som erbjuder flera olika koncept tenderar att erbjuda en viss “stil” på sina brädor
Priset är dock helt OK, och även om det inte skulle råka vara full custom enligt definitionen ovan så kan det ändå vara bra brädor.
-
Om byggsättet är enligt “customstandard” och shaperna är mer av serieproduktionstyp, dvs man får välja en modell som man tror ligger närmast de egna önskemålen så måste det ju ändå vara en bra affär. Man får ju i så fall en standardshape (jämförbar med vilken produktionsbräda som helst?) men med handgjort laminat (som alla verkar vara ense om är överlägset produktionslaminat både vikt- och hållfasthetsmässigt) mellan 3 och 4 tusen billigare än motsvarande produktionsbräda!
/Håkan
-
Jag tror att det finns en marknad för custom i Sverige. Dock är det en fråga om tillgänglighet och förtroende för shapern och konstruktionen. CLS sålde väl rätt bra för några år sen? Och de som köper en custom är ju ofta väldigt nöjda med brädan och behåller den i många år, dels för att designen inte manar till att hela tiden jaga senaste årsmodellen, dels för att brädan är välbyggd, dvs lätt och håller bra. Witchcraft håller tydligen på att bygga upp nån form av distrubution. Det hade varit kul om nån shop i Sverige nappar!
Logga in för att svara.