Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
-
Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
kinetic svarade 17 år, 6 månader sedan 27 Medlemmar · 56 Svar
-
Hmmmm…. på minner om en satsning Buke på Witchcraft försökte sej på för nåt år sen. Han hade en kille, i tjeckien har ja för mej de va, som byggde Witchcraft brädor på “licens”. De hela gick till så att kunden beställde sin bräda hos Witchcraft som tog fram en personlig shape efter kundens önskemål. Denna info skickades till tjecken som byggde brädan och skickade till kunden nånstans i europa. På de sättet unkom man den extra tullen o frakten av att skicka en “fysisk bräda” från Fuerte och så jobbade ju givetvis tjecken o hans crew billigare än Bukes slappa surfare på Fuerte. De gjorde att amn kunde erbjuda custom brädor för typ 8-10 tusen.
Men tydligen var de nåt som inte inte funkade som tänkt eftersom denna på pappret geniala affäride rann ut i sanden. Jag misstänker att tjeckens budget byggen helt enkelt inte höll måttet, trots att dom kosta ca hälften av vad en “äkta” Witchcraft går loss på. Kanske inte bara berode på taskigt hantverk. Tjecken kanske gjorde som polackerna med sina plastbåtar på 80-talet, dryga ut den dyra plasten me 50% kalk!
-
😀 Det låter ju verkligen jätte jätte kul att få sin dröm bräda precis som man vill ha…:grin:
Nu blir jag avensjuk:( 😉 😀
-
Ola H: De har 2 “Wave koncept” (en för ren vågsegling o en mer allround), 2 ” koncept” för Freestyle, 3 “Freeride koncept” samt 2 “koncept” för slalom/race.
Standard är “Full airex-sandwich (glass)”, sedan finnes som tillval “dubbelsandwich”, kolfiber samt kolfiber-kevlar, finns tydligen även möjlighet till stringers på wave….De har inga brädor i lager utan bygger endast på order efter dina önskemål -
Jag vill fortfarande veta vad det är för shaper…
Varför detta hemlighetsmakeri?
-
Ola_P wrote:Jag vill fortfarande veta vad det är för shaper…
Varför detta hemlighetsmakeri?
Kanske en blivande affärsidé från kinetic.. eller nåt..
-
Surfjohan: Precis..tanken med denna tråd var att kolla om det fanns intresse.
-
kinetic wrote:Surfjohan: Precis..tanken med denna tråd var att kolla om det fanns intresse.
Men kom igen nu! Me en så djupt penetrerande o veteskapligt utförd marknadsundersökening kan de ju inte bli annat än succe!
Jag ska nog oxå börja kränga nåt.
Skulle nån va intresserad av att köpa nåt helt enligt sina önskemål för halva priset mot vad de brukar kosta?
-
surfslusken wrote:kinetic wrote:Surfjohan: Precis..tanken med denna tråd var att kolla om det fanns intresse.
Men kom igen nu! Me en så djupt penetrerande o veteskapligt utförd marknadsundersökening kan de ju inte bli annat än succe!
Jag ska nog oxå börja kränga nåt.
Skulle nån va intresserad av att köpa nåt helt enligt sina önskemål för halva priset mot vad de brukar kosta?
Som Henry Ford en gång sa, du får välja vilken färg som helst på bilen – bara den är svart.
-
Custom verkligheten på Maui;
Dollar-ras är trevligt; om man beställer eller köper en Custom på Maui nu
ger dagens $ Dollares värde en rätt skön deal.2002 stod dollarn runt 11kr
2006 står dollarn under 7 krSå ett pris på en ny Custom Quatro och Goya tex $1600;
2002: $1600×11 = 17600
2006: $1700×6,9= 11730 ( ca $100 ökning på grundpriset )Detta är om man betalar fullpris, sen brukar det finnas
nya som har någon månad i affären på nacken…som är billigare… -
Det låter tyvärr inte så bra. Får man inte bestämma mer en de relativt ointressant måtten längd, bredd, volym är det inte intressant! Då är det väl enklare att köpa en produktionsbreda med de mått man vill ha!? Till garanterat hög kvalitet dessutom. Sådana här custom makers brukar ju tyvärr ge mkt varierande kvalitet!
-
Dixon: Vilka andra “mått” får man bestämma hos tex Witchcraft? Håller med om att längd/bredd/volym endast ger en indikering åt vad för “typ” av bräda det KAN bli, det är ju de övriga parametrarna som gör helheten (rocker,volymfördelning,placering av fenbox/mastkasset,OFO,hur railsen skall se ut osv). Men ärligt, hur många av oss har erfarenhet av dessa parametrar?Just de mer “viktiga” parametrarna är ju ett beslut av shapern efter samråd med brädans blivande ägare o dennes önskemål, med andra ord om man är värsta “hot-shoten” i vågor o gör feta cutbacks mm så får man förmodligen en bräda anpassad efter det, men det gäller ju att vara realist oxå o inse att man kanske inte behöver den där allra radikalaste vågbrädan…Just den biten tror jag är en liten risk med custom-byggen…
-
Kinetic,
Du undrar om det finns intresse för “dina” custom brädor.
Ingen kommer att kunna svara på det innan du talar om vem shapern är och/eller vilka seglare som använder/testar dessa brädor.
Meriterad shaper/etablerade seglare=intressant
Okänd rumänsk shaper, utan team, som testseglar på konstgjord insjö=inte lika intressant -
Störner: Allt kommer att avlöjas inom den närmsta tiden, oavsett om jag/vi beslutar oss för att testa med detta eller inte. Kontakt är tagen med företaget i fråga så nu väntar jag på svar, de kanske inte ens är intresserade eller har “tid” att bygga fler brädor…
Logga in för att svara.