Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
-
Custombräda enligt dina önkemål för knappt 8000?
kinetic svarade 17 år, 6 månader sedan 27 Medlemmar · 56 Svar
-
Om det låter för bra för att vara sant, så är det förmodligen det.
För bra för att vara sant.
Min, kanske lite bistra, kanske lite luttrade, erfarenhet efter att genom åren plöjt igenom rätt fina högar med surfpryttlar är att man får vad man betalar för. Det finns egentligen bara två delar av prisspannet att hålla ett extra bevakande öga på:
1. De verkligt dyra och exklusiva grejorna. Det finns en gräns där pris/prestanda börjar bli lite väl galen, och den är inte så svår att identifiera…
2. Det uppseendeväckade klippet. Det är sällan så bra som man gärna vill tro.Detta gäller såklart nypryttlar, inom beggat råder andra villkor (och där kan man göra klipp!).
Koa är ju inne på det klart intressantaste spåret här… när kronan förstärkts såpass mycket mot dollarn kan de bästa custombrädorna handlas till klart intressentare priser. Fasen, en Quatro för 11500:-, mmmmm.
-
Det vore mycket intressant om någon customtillverkare kunde fokusera ännu mer på relationen mellan att förstå kundens segling och att få kunden att förstå vad olika brädor kommer kunna göra för seglingen. Som det är nu skulle jag gissa att långt över 90% av de brädor som t ex Quatro bygger i praktiken är standarshaper. De flesta bara köpta färdiga från hyllan och några beställda “custom” men med en shape som är “standard”. Visserligen erbjuds hos Quatro ett gäng färdiga rockerkurvor, så även om man köper någon av standardmodellerna så har man ett utbud att välja på som motsvarar det hos sisådär 3-4 produktionsbrädestillverkare sammantaget. Om man verkligen tar sig tid att diskutera igenom Quatros utbud så är det givetvis en stor fördel att Quatros olika modeller liksom inte konkurerar med sig själva på samma sätt som olika produktionstillverkare gör. Fast om man bara går upp och vill ha en färdig bräda finns nog en överhängande risk att killarna i shoppen övertygar dig om att något av det som faktist finns i lager är “just right for you” istället för att verkligen fundera ut vad det är du behöver.
Om mna verkligen vill jobba med att utveckla en bräda som passar ens egen segling är troligen det bästa att först köpa någon begagnad standardshape av t ex Quatro och köra på den ett tag. Gärna samtidigt testa lite andra brädor. Efter det är man i position att börja förstå om det är något på brädan man vill förändra (eller snarare om det är något i brädans beteende man vill förändra – vad som skall ändras bör nog shapern ta ställning till). Det är först då som jag tror det är verkligt intressant att gå upp till Keith Teboul och snacka custom.
Fast i praktiken spelar det kanske inte så stor roll för de flesta av oss vad vi kör på. Det är mest psykologiska effekter. Fast dessa är inte att föraktam och om men själv “vet” att man har den bästa möjliga bröädan under fötterna kommer man säkert segla lite bättre endast tack vara själva vetskapen.
-
Nej, inte kan man förakta känslan jag får varje gång jag står med min Quatro under fötterna. 🙂 Det känns helt enkelt mer rätt än när jag står på andra brädor, samma känsla som i en riktig custom är svår att förklara utan måste upplevas. Sen att den är helt grym i vågorna är självklart extrabra men känslan som sagt, känslan… Synd att det inte blir Maui i år för då skulle jag kitta upp mig på ett par nya K T shapes!
/Magnus
-
Ola H. wrote:…. Fast om man bara går upp och vill ha en färdig bräda finns nog en överhängande risk att killarna i shoppen övertygar dig om att något av det som faktist finns i lager är “just right for you” istället för att verkligen fundera ut vad det är du behöver.
Risken för de fenomenet e väl minst lika överhängande när du står i vilken surfshop som helst, eller i bilhallen, på restaurangen , för att inte nämna “din personliga bankman” som ju bara vill hitta dom tjänster som är allra bäst för just dej, så länge de är nåt ur deras produktportfölj. Skulle vilja se den bank killen/tjejen som skickar dej till en konkurent för att han/hon anser att dom har en bättre pensionsförsäkring för dej. Eller att säljaren hos Volvo skickar iväg dej till Toyota när han gjort sin “behovsanalys” o helt ärligt tycker att Toyota har nåt som passar dej mkt bättre än dom Volvon han har ståendes o tickar pengar i sin hall.
-
surfslusken wrote:Risken för de fenomenet e väl minst lika överhängande när du står i vilken surfshop som helst, eller i bilhallen, på restaurangen , för att inte nämna “din personliga bankman” som ju bara vill hitta dom tjänster som är allra bäst för just dej, så länge de är nåt ur deras produktportfölj. …
Exakt min poäng. En närmast allmängiltig sanning. Om du dock _beställer_ en ritkigt custom så är problemet mindre eftersom brädan ändå skall tillverkas. Det finns liksom färre incitament från “säljaren” att styra mot någon viss produkt.
Ett problme kvarstår dock, har jag känslan av, och det är att många seglare låter en brädas “grundläggande känsla” avgöra mcyket om vad de tycker om den. Brädor som känns snabba och “krispiga” känns till en början alltid bättre än sådana som går lite djupare, är mer dämpade etc. Så, även om shapern i fråga kanske misstänker att du skulle rida bätttre på en svängigare eller mer “dämpad” bräda så finns det risk att han säljer en lite extra snabb “för säkerhets skull”. Det är också därför som man är i en mycket bättre diksussionposition om man redan kär en av shapern i frågas brädor.
-
Ola H. wrote:Det vore mycket intressant om någon customtillverkare kunde fokusera ännu mer på relationen mellan att förstå kundens segling och att få kunden att förstå vad olika brädor kommer kunna göra för seglingen. QUOTE]
Håller me dig till fullo!
-
Känner jag måste hoppa in lite här som den rebell jag är, vi kanske ska stanna upp och tänka lite här, det är trots allt bara vindsurfingbrädor vi snackar om här och om man kan få en chyst bräda efter de mått man vill ha och den grafik man önskar till ett riktigt rånarpris så räcker väl det gott. Jag menar va fan ska man behöva organisera nån jävla helgkonferans med shaper, grafiker och psykologer och släktingar bara för att få fram exakt vilken typ av bräda som skulle passa en?! Om man beställer en custom så har man väl säkert redan kört en jävla massa brädor genom åren och kommit underfund med vad som passar redan..
-
Helt sant, Johan. Dels är det kanske inte alltsid så noga och sedan har en del redan rätt bra erfarenhet och vet vad som passar dem. Problemet är då att om du efter att t ex ha kört Fanatic NewWave ett par år skaffar en bräda med samma mått från “Brand X” så kan det bli en HELT annan känsla i brädan även fast du inte med blotta ögat inte kan se skillnad på de två. Med lite tur kommer du gilar bran X bättre, men i så fall beror det just på tur (samt möjligen på psykologiska effekter).
-
Men Ola, det kan ju bli exakt likadant om man köper en Starboard Acid eller en JP Radical Wave när New Waven ska bytas ut!
Som Surfjohan säger så måste det ju vara ett klipp att kunna köpa en ny bräda handbyggd på överlägset “customvis” med standardshape (precis som en produktionsbräda) för ungefär 2/3 av priset för en produktionsbräda!
Man får:
Bättre hållbarhet
Lägre vikt
Likvärdig shapeEnda nackdelen jag kan se är att handbyggen av okända tillverkare har dåligt andrahandsvärde i Sverige.
Kanske de skulle marknadesföras som handbyggda produktionsbrädor istället och framhålla fördelen med detta byggsätt?
/Håkan
-
Du kan sälja dem för 3000:- och ingen kommer köpa dem endå förutom kanske max 1-2 personer, när det verkligen kommer till avslut väljer folk de märken de alltid köpt….
Sverige är en sådan otroligt liten marknad, och människor följer sina gamla vanor.
-
Jo, givetvis är det likadant med seriebrädor men å ena sidan utger inte de sig för att vara “custom” och å andra sidan så finns det massor seglare som redan bytt från den ena till den andra seriebrädan och kan uttala sig om det, det finns tester (som man kan lite mer eller mindre på iofs), det finns massa seglare som kan beskriva de olika seriebrädorna (fast kanske inte kan ge en jämförelse) etc etc. Därför menar jag att om man byter mellan två seriebrädor går det – om man vill – att få ett rätt bra grepp om vad det kommer innebära. En okänd customshape har i den jämförelsen inte mycket som talar för (eller emot) sig.
Sedan är jag verkligen inte säker på att det längre är så lätt att spöa Cobra när det gäller kompromissen hållbarhet-vikt. Exemplet JinLi som Jeppe drog upp tidigare är ett exempel. Det är helt enkelt väldigt mycket so _kan_ gå fel på en custom. Jag skulle säga att man reletivt enkelt kan plocka upp mot ett halvt kilo med bibehållen styrka om man inte går på riktigt dyra laminat (och då tror jag inte 8 papp kommer räcka om man skall ha någon som helst avans). Man kan säkert dessutom öka kvaliteten i den meningen att färre brädor kommer ut med rena tillverkningdefekter (typ ett glömt lager väv, en förstärkning som halkat snett etc). Men med hyfsat standardmässiga laminat är det också väldigt lätt att vikten halkar iväg över Cobras om man skall bygga lika starkt. Glöm inte att även om det finns viss automatisering ihos Cobra så är det fortfarade många (billiga) arbetstimmar som läggs även på de brädorna. Obs att jag inte säger att det inte GÅR att bygga avsevärt bättre än Cobra, bara att det både kan vara dyrt och framför allt att det är svårt både hantverksmässigt och “teoretiskt”.
Så, lättare OCH hållbarare är ingen självklarhet. Däremot kan man ju även customdesigna laminatet och bygga relativt lätt och sedan förstärka förstärka med avseende på vissa aspekter men bygga svagare med avseende på sådana aspekter som man inte för sin egen segling bedömer som viktiga.
-
Skriver det här främst för Kinetic…var det någon som intervjun med killen som startade Koenigsegg (bilen) eller hur det nu stavas. Har man visioner och tycker att man har förmågan att starta custom brädor “go for it” Hur många trodde att han skulle lyckas ?! Killen är dessutom “bara” 34 tror jag. Man lever bara en gång och det är förmodligen bara du som kan avgöra om det är realistisk/möjligt. Vem vet kanske ditt märke som dom flesta åker på om 5 år…
-
Eftersom jag kör en Custom Quatro Freestyle sedan nästan ett år känns det som om jag ska lägga in några ord i den här intressanta tråden.
Bilder på min custom hittar ni på: http://www.pappasrock.com, klicka när man kommer in på sidan på “GEAR” länken, och 2 bilder hittar ni längst ner. Shapat av Keith Teboul.
Som ni se är detta inte en bräda, shape, som man hittar hos någon produktions bräd märke. Läng, bred o volume mässigt säkert (7.10×25.5x110L) men inte detailjerna. Stropparna o masttracken har bestämds pga min längd, vikt och inställningar på min förre detta freestyle bräda (en 2005 RRD TT 105L). Eftersom jag e 193cm lång och väger 93kg krävs det mycket volume i aktern för att få mig att slida med fullfart genom alla olika spockar etc. Detta gör även att stropparna placeras mera fram.
Sedan vill Keith veta hur högt nivån är: kan man redan en switch chachoo eller hållar man på att lära sig vulcanon? Det gör två helt olika typer av bräda.
Efter det vill han veta vilka förhållande brädan kommer att seglas mest i (vind styrka, eller segel storlek, samt vatten förhållande som tex. mycket chop, byigt vind, extrem platt, swell, rollers etc).
Sedan anger man hur strycktåligt brädan ska vara. En 110L brädan på 4.5kg är ingen problem att bygga, men håller bara ett fåtalls gånger. Min ligger på omkring 6 kg och är extrem stryck tålig (jag har seglat på den 50-70x i år och bara fått 2 små “dents” i decket pga alla willyskippers).
Tillsut är det paintbrush design man kan bestämma. Bottom, deck eller båda. Kostar omkring $200 extra… Jag valde produktions klistermärke, efersom de va gratis (team seglare)
Quatro använder bara kol i botten av sina brädor, resten är ENDAST glas. Theorien är att glas är mera flexible, adsorbera chockar bättre och håller längre. Liksom Eifeltornet. Hade den byggts av kol istället för stål hade den rasat för länge sedan.
Så, JA, breden o längden har inte mycket betydelse. Detaljer som fotstrops placering, rockar, rails etc är MYCKET viktigare. Allt detta bestämms pga din kropp, segelstyle, kunskap och förhållande. Man ska vara mycket ärligt här, annars åker man lätt på en smäll.
Jag kommer alldrig att gå tillbaks till produktions bräda igen, särskild inte inom freestyle. Custom är en anna värld. Period. Quatro begär omkring $2000 inkl frakt för sina customs, vilket med dagens dollar kurs är en mycket rimligt pris.
Som sagt, av många andra med, att bara anger brädans dimensioner ger ingenting. Det är detaljerna som gäller. Vikt spelar bara en strycktålighets roll, knappast en prestande roll (om man inte gå ner i 4-5kg klass…). Frågar shapern inte om detaljer är han antingen övernaturlig duktig eller super kass. Jag satsar mina pengar på det sista…
Hoppas detta hjälper!
ps: inom vågbrädor kör jag produktions, eftersom custom brädor skulle bli lika “tunga” pga min vikt och att betala mera för samma tycker jag o Quatro inte om!
-
Soulsurferusa: Mycket bra skrivet speciellt biten om “Man ska vara mycket ärligt här, annars åker man lätt på en smäll”
-
asså, de där e ju bara en helt sjukt akter! jag saknar ord!
Logga in för att svara.