Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing D40 eller D60?

• D40 eller D60?

Publicerad av norrman på 23 mars, 2009 vid 20:26

Tjena!
    ska handla mig en systemare. Inte till någon proffs fotning utan bara att ta lite schyssta kite, semesterbilder å annat kul.
    Ska man lägga dom 900 kr extra för en Nikon D60 eller köpa den billiga D40?

Vad säger ni som kan lite? 🙂

aronh svarade 15 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • davids

Medlem
    23 mars, 2009 vid 20:41

D40… Lägg dem 900 kronorna på ett extra objektiv istället

• sourra

Medlem
    23 mars, 2009 vid 21:51

Är det inte så att D40 saknar inbyggd fokusmotor så att utbudet av användbara gluggar blir lite smalare på den?

• norrman

Medlem
    23 mars, 2009 vid 21:52
  • nundy

Medlem
    23 mars, 2009 vid 22:00

Om du bara ska ha en d40, köp en begagnad och lägg resten på ett fett objektiv du kan ha till nästa hus!!
    http://www.blocket.se/vi/20821191.htm?ca=21_s

• sourra

Medlem
    23 mars, 2009 vid 22:29

Hör med Neven om han vill sälja sin. Han är sugen på att joina Canon-klanen.

• norrman

Medlem
    23 mars, 2009 vid 22:41
    nundy;536715 wrote:
    Om du bara ska ha en d40, köp en begagnad och lägg resten på ett fett objektiv du kan ha till nästa hus!!
    http://www.blocket.se/vi/20821191.htm?ca=21_s

När du pratar om fett objektiv, hus stort snackar vi? Är 55-200 litet då?

• nundy

Medlem
    23 mars, 2009 vid 23:16

Storleken betyder ju inte allt vet du.. jag har 70-300mm f/4.5-5.6G, den är prisvärd!!! Rekomenderas 🙂

• norrman

Medlem
    23 mars, 2009 vid 23:26
    nundy;536728 wrote:
    Storleken betyder ju inte allt vet du.. jag har 70-300mm f/4.5-5.6G, den är prisvärd!!! Rekomenderas 🙂

Okej, nej jag har förstått de. Ok, ja det är ju absolut överkomligt.

• davids

Medlem
    23 mars, 2009 vid 23:36

D40 räcker mer än väl.. Du kan hitta grymt bra objektiv som funkar prima med den. Dem allra flesta nyare objektiv funkar faktiskt med den också.. I början kommer du inte behöver det snabbaste och vassaste ändå..

• neven

Medlem
    24 mars, 2009 vid 08:08

Välj medelvärdet 🙂 Jag har en finfin D50 med objektiv som ni kan få köpa billigt! Inte använd mycket alls.

• spexz

Medlem
    24 mars, 2009 vid 08:23

Satsa på en begagnad som första kamera. Förslags viss så kan du buda hem en billig på tradera.com …

Sen skaffa nått sjyst objektiv för pengarna så är du kittad..

• skejtar_henke

Medlem
    24 mars, 2009 vid 09:26

Köp en d80 och få ett riktigt hus istället. Gillar inte som små husen. Men smaken är ju som baken…

• skotten

Medlem
    24 mars, 2009 vid 10:10

agreed, its definately the lens that will give you the biggest benifit when taking shots, look for a used house and then buy the nicest lens you can

• hellgren

Medlem
    24 mars, 2009 vid 10:15

Objektivet är ju helt klart viktigast, men att spara 900 spänn? Hur många bärs e det egentligen?

Jag rekomenderar dock, precis som nån annan sa, att du köper en beggad istället.

Sen vill jag bara påpeka att det finns ett helt forum som handlar om kameror här på steffo, kanske får fler och bättre svar där?

• norrman

Medlem
    24 mars, 2009 vid 13:32

Vad jag har förstått så har D40 ingen inbyggd motor som sourra säger. Därför blir objektivet dyrare eftersom det sitter på det. Jag blev rekomenderad att köpa till detta kittet när jag köpt huset.
    http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000vKH-swpN?ProductID=jNzD4QFHl6EAAAEeQixM2hiq&CatalogCategoryID=

Enligt elgiganten var det ett kanonpris, och bara objektivet är egentligen dyrare.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing D40 eller D60?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.