-
Da Kine Cold Water Mitten v2?
Hej!
2005 kom Da Kine Cold Water Mitten och gjorde revolution genom att göra det möjligt att vintersegla under 8°C. Nu har det gått sju år och jag undrar när version två kommer.
Ända sedan 2005, när Da Kine Cold Water Mitten kom, har jag då seglat på vintern. Jag har upptäckt att det då också är störst och mest frekvent med vågor. Men nu har det gått några år, våtdräkter har utvecklats och SUP har gjort sitt intåg. SUP erbjuder faktiskt en klar fördel gentemot vindsurfing på vintern i form av att hålla mig varm och det finns inte heller några problem med “kramp” som vindsurfing har. Paddeln både trycker och drar man i, det är ingen statiskt påfrestning på underarmarna. Därför kan man också med fördel köra med vantarna instoppade innanför dräkten vilket gör stor skillnad för att hålla värmen, i och med att stängningen är åt rätt håll och vatten inte åker in i vanten när man simmar. Kort och gott kan jag säga att vågsegling har fått en stor konkurrent när det är kallt och den svaga länken är Da Kine Cold Water Mitten v1. Frågan är alltså: När kommer version två???
Det finns mycket som kan förbättras.
-
Den kan tätas i sömmarna – det har vissa av oss redan gjort och det gör dem lite varmare.
-
De borde också göras varmare över knogar, speciellt tummens, och runt fingertoppar – jag vet inte om det innebär tjockare neoprene, stoppning med fårull eller något annat.
-
Kanske framför allt kan den ges bättre passform – det är det här som våtdräkter blivit bättre på de senaste åren, kanske främst med drivkraft från surfingvärlden. Den skulle kanske kunna sitta smidigare kring handen utan att begränsa rörligheten och på så sätt både bli varmare och mindre begränsande. Till exempel skulle man kanske vilja kunna sära på fingrarna när man håller bommen för bättre känsla.
Tills det kommer en efterföljare till Da Kine Cold Water Mitten version 1 får vågseglingen ta steget ner på vintern. Det är helt enkelt inte roligt att ha så begränsad känsla som de här handskarna innebär när det finns bättre alternativ!
Vad tycker ni? Det vore kul att höra med er och kanske ta ett steg framåt inför säsongen oktober – maj! :santa:
Logga in för att svara.