Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Da Kines Contour
-
Oregistrerade wrote:Verkar finnas på Surfbutiken igen:
http://surfbutiken.nu/products.php?cid=22&pid=196
Tack du den Oregistrerade !!!
😀
-
Lars_K wrote:Jag köpte sånnadär svarta som på bilden när jag var i Sydafrika. Fanns gott om dem i lager hos Atlantic Surfshop i Tableview. Konstigt att de inte går att få tag på här… Jäkla lyft för min bräda. Grymma stroppar!
I April går det iaf……
-
Johan!!
Gäst22 januari, 2006 vid 19:02Nu när vi ändå är inne på stroppar… och det är vinter…
Varför kan man inte konstruera något liknande som cyklisterna har. Typ skruva fast spd pedaler i brädan.
Alla som har cyklat med vanliga clips och sen gått över till spd märker ju en jäkla skillnad. Jag skulle tycka det var jäkligt skönt att kunna va helt fastspänd. -
Skämt eller?
Att bli spolad med fötterna fast i brädan gör man nog bara en gång… 😮 -
Nackdelen med den konstruktionen är ju8 att man vrider foten för att komma loss… Blir nog rätt klurigt att tweaka en tabletop eller göra en spock med en sån kostruktion….
-
Johan!!
Gäst22 januari, 2006 vid 22:07Ola_P wrote:Nackdelen med den konstruktionen är ju8 att man vrider foten för att komma loss… Blir nog rätt klurigt att tweaka en tabletop eller göra en spock med en sån kostruktion….Jo, det e sant… fast nu gör ju iof inte jag sådär jättetweakade tabletops.
Men en viss vridningstolerans borde man ju kunna ställa in. Oftast kommer väl draget i fotens riktning när man vindsurfar?Är det bara jag som e så sjukt trött på behöva tåknipa hela tiden? Tänk dig att få en spinout och bara kunna dra åt dig brädan utan tåknip! Eller i choppiga förhållanden.
Självklart måste man ju ha någon form av utlösning också.
-
Min lösning är att pressa in föttrna stenhårt i stropparna. Typ jag ställer in dem så jag knappt får in foten och sen pressar jag så hela foten kommer in. Problemet är väl att det kräver en del kraft från fenan så man verkligen kan pressa in fötterna rejält, levererar inte fenan den kraften blir det till att ha stropparna lite lösare.
-
För den delen, att sätta dit nån slags “snabbkoppling” borde väl vara möjligt. Det gäller väl att komma på nån rörelse som man aldrig gör under normal segling, inte ens om man är Ricardo Campello, och att se till att just den rörelsen löser ut stropparna.
Fast hur som haver så finns det andra problem. Man skulle ju vara tvungen att alltid segla med skor, och om snabbkopplingen kräver nån hård greja i sulan, som spurtklossarna i cykeldojorna, så kan man ju tänka sig vad den gör med brädans ytfinish varje gång man kliver runt masten i ett slag eller så.
-
Johan!! wrote:Självklart måste man ju ha någon form av utlösning också.
Ja, självklart 😉 -
Eller så sätter man helt enkelt contour stropparna i största läget å trycker in foten ordentligt. Funkar kanon, inga större behov att spreta med tårna bara för att häva en spinout.
-
LARS_K när du köpte da kine stroppar fick du med skruvar då ??
-
Nej det ingår inte skruvar med Contour stropparna. Det är lite lurigt eftersom de inte bygger så mkt tjocklek. Risk att man bottnar skruvarna i brädans insatser och därmed spräcker dessa så brädan tar in vatten. Tex fick jag byta till kortare skruvar när jag bytte ut originalstropparna på min Tabou.
Logga in för att svara.