Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Då kör vi igen… 2010
-
Björn körde ävern en Severne-proto som såg ut som en NP-kopia med den extrema bom-cut-outen. Spanan in bilderna från Karpathos på Slalom/speed-konfen.
-
Nu går liksom allt i repris…
Det där med antalet fenor och åttiotal är ju redan avklarat.
Men nu, lagom till 2010, introduserar North sails SHOX.XTR. (Är det bara jag som tänker på Shimano?)
Men såg man inte det typ 1987? Får väl gräva fram några gamla Surfsport…
-
Luft;565949 wrote:Nu går liksom allt i repris…
Det där med antalet fenor och åttiotal är ju redan avklarat.
Men nu, lagom till 2010, introduserar North sails SHOX.XTR. (Är det bara jag som tänker på Shimano?)
Men såg man inte det typ 1987? Får väl gräva fram några gamla Surfsport…
Ja, slutet av 80-talet var det allt. Och nog var det North även då? Ihop med Boge, vill jag minnas. Och då var det riktigt oljedämpning i den, tror jag.
-
Ola H.;565966 wrote:Ja, slutet av 80-talet var det allt. Och nog var det North även då? Ihop med Boge, vill jag minnas. Och då var det riktigt oljedämpning i den, tror jag.
Nik Baker skulle lätt kunna få jobb på TV-shop iallafall.:grin:
http://www.north-windsurf.com/en/rig-components/Shox.XTR-2 -
Den verkar suverän den här Shox ju. En sån kommer man kanske skaffa snart. Hoppas fler fabrikanter får igång grejer också så utvecklingen från de första årens prototyper går snabbt framåt. Fast det verkar inte vara så många andra vindsurfingfabrikanter som har hängt på Norths andra idéer.
Har North patent på sina innovationer? Hade vissa cykeltillverkare patent på dämpade framgafflar i början?
-
Byt ut din bångstyva tendonmastfot till en fet och mkt mjukare BOGE så har du kommit en bit på vägen. Intressant dock med fjädring, frågan är hur länge det funkar med salt och sand i maskineriet.
-
Men allvarligt talat, löser en dämpning i mastfoten överhuvudtaget nåt problem?
-
Tack för tipset Lars_K, jag kör redan timglasjoint i stället för tendon men vet inte om det gör så stor skillnad. Jag gillar dock innovationer och det skulle vara kul att testa denna också.
-
adde;535333 wrote:Hjulen snurrar fortare och fortare känns det som.
Här kommer The Fly 2010 proto, vågar vi hoppas på ett lite stabilare segel??
Nu är NP 2010 uppe
Kan det vara Aeron som tillverkar även NP bommarna nu (som alla andra) ?
-
doffe;566390 wrote:Nu är NP 2010 uppe
NP är ett att få (det enda?) riggåsegelmärke som har i stort sett egen tillverkning av master och bommar. Har de inte det så är det egna specar och material.
Jag tycker inte att det ser ut som en Aeron bom, vare sig i böjkurva, beslag (frontbeslaget är ju uppenbart ett NP unikt) eller annat. Alu bommarna verkar inte vara monocoque?
-
Det ser ut att vara någon sorts reducerad bomlängd på alla modeller. Riktigt rejält på en del av dem. Undrar hur länge den trenden kommer att hålla.
-
En intressant “trend” är att man nuförtiden på fullt allvar i “reklamsammanhang” kan säg att ett segel har bakhandsdrag. Det har ju länge varit ett slags skällsord. Visserligen har det hela tiden funnits en del segel som haft mer bakhandsdrag, men man har fått hantera det hela genom att rent språkligt säga “inte lika mycket framhandsdrag”, “ett balanserat drag” eller på annat sätt göra en lingvistisk krumbukt runt själva bakhanden.
-
Simmer har efterapat redan till 2009 års segel. Dunken hade en Severne-proto med samma lösning. Så det kanske inte bara är en trend?
-
Och jag tror för övrigt att det här med bakhandsdrag är en bra trend eftersom jag är säker på att den också kommer göra att (våg-)segel med mer bakhandsdrag faktiskt blir mer populära igen. I många fall, speciellt i de vågor vi ha, blir det ju enklare att hålla fart i vågridningen med sådana segel och för många också enklare att hålla fart på utvägen. Seglet kanske inte känns lika lätt och skönt, men om man låtsas att man är Kauli för en stund kanske man kan komma över det.
-
doffe;566390 wrote:Nu är NP 2010 uppe
Mums 🙂
Logga in för att svara.