Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Då kör vi igen… 2010
-
Ola H.;566438 wrote:Och jag tror för övrigt att det här med bakhandsdrag är en bra trend eftersom jag är säker på att den också kommer göra att (våg-)segel med mer bakhandsdrag faktiskt blir mer populära igen. I många fall, speciellt i de vågor vi ha, blir det ju enklare att hålla fart i vågridningen med sådana segel och för många också enklare att hålla fart på utvägen. Seglet kanske inte känns lika lätt och skönt, men om man låtsas att man är Kauli för en stund kanske man kan komma över det.
Håller med. Jag seglar med både Icon (mindre storlekar) och Crossover (större diton) och CO har ett distinkt bakhandsdrag i vågridningen som är riktigt skönt i x-on. Ger lite extra driv i bottensvängen och det känns tryggt med drag i seglet genom hela svängen. Icon är ett “skönare” segel men kräver mer av seglaren när det gäller att ta sig ut genom vågorna samt att bibehålla farten i bottensvängen, framförallt i lättare vind/mindre vågor samt då det är pung-onshore.
-
dr Masse;566393 wrote:NP är ett att få (det enda?) riggåsegelmärke som har i stort sett egen tillverkning av master och bommar. Har de inte det så är det egna specar och material.
Jag tycker inte att det ser ut som en Aeron bom, vare sig i böjkurva, beslag (frontbeslaget är ju uppenbart ett NP unikt) eller annat. Alu bommarna verkar inte vara monocoque?
Ok!
Kollade inte så noga på det. De ser ju lite bättre ut nu iallafall.
MEN skandal att NP inte lyckats prestera en kortare mast än 370 till 2010.Variotop känns ju extremt B när man pungat ut med dryga 7 papp för en 3,2:a!
Följande storlekar i 2010 kollektionen skulle må bäst av en kortare mast:
Fly 2010
3.2 333 140 Vario Top*
3.6 347 145 Vario Top*
3.9 361 151 Vario Top*
4.2 371 155 Vario Top*Zone 2010
3.6 354 144 Vario Top*
4.0 370 151 Vario Top*Combat 2010
3.5 348 144 Vario Top*
4.0 366 150 Vario Top*Alpha 2010
4.0 362 154 Vario Top*Tot: 9 segel !!
-
Har inte Neil Pryde kortare master än 370??! Det är ju absurt, vem “vill” köra med variotop idag? Dessutom, om man är en lättare seglare, vill man ju ha en mjukare mast till de riktigt små seglen, antar jag. Jag antar, utan att gå in och läsa på NPs hemsida att de kör med RDM för sina vågsegel.
Men hur är det egentligen i vågseglingsvärlden nu, gör alla tillverkare maststrumpor tillräckligt stora för även standardiametermaster? Jag läste precis, när jag gick igenom och slängde gamla tidningar, att just Neil Prydes folk sa att om inte seglen specifikt sys med mindre mastficka för RDM-master så “kommer den större mastfickan att varautsatt för ‘bakvindning’ och alltid vara sämre för en RDM än för hur en standarddiametermast fungerar i seglet”.
-
Lite AB+ blandat med Mistral design över brädorna. Rätt snygga tycker i alla fall jag.
Mistral kör twinser på ena våglinjen, inte så oväntat./Magnus
-
Rätt skumt med AB+ mixat med Mistral ur ett brandingperspektiv. För övrigt ser det väl helt OK ut.
-
JPS;569441 wrote:Rätt skumt med AB+ mixat med Mistral ur ett brandingperspektiv. För övrigt ser det väl helt OK ut.
Håller med. AB+-loggan skulle inte varit så framträdande utan möjligen fått en mer neutral placering/storlek.
-
Tja, blir ju lite konstig “double branding”, men AB kanske oxå vill väl bygga varumärket han äger (AB+) mha det han licenserar (Mistral).
Logga in för att svara.