Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dacronsegel2004 -Det ultimata hånet?

• Dacronsegel2004 -Det ultimata hånet?

Publicerad av anonym-anvandare på 12 maj, 2003 vid 23:43

Såg ett skönt nytt ganska extremt freestyletrick i en surftidning häromdagen. Seglet var uppenbarligen något gammalt skräp från 80-talet, dacronduk i olika färger, ganska coolt?, att kunna göra de grymmaste nya tricken med gamla unkna prylar… Det sjuka är att det visade sig vara Hotsailsmaui 2004, en hlet ny segellinje helt i dacron med fönster i PVC! Så sälj era monfilmsegel snabbt. I framtiden är det bara dacron som gäller… Mistrals senaste bräddesign, nya Screamer är dessutom klart längre och smalare än de flesta “moderna” freeridebrädor och får grymma testresultat. Så sälj alla widestylebrädor också, breda brädor är ute. Nu är det bara att vänta på NeilPryde X10 2004 – master i aluminium. Fiberspar Posiwood träbommar. Select klumpfenor. Sola våtdräkter helt i färglad dubbelnylon. Fanatic 2004, alla brädor har självklart ställbar mastskena.

2004 Super Freak Development
    Using his knowledge of modern design Jeffrey Henderson is developing a high performance sail constructed exclusively from Dacron and PVC that is structurally reinforced with a liberal use of Kevlar®. Henderson explains, “I wanted to revive the colors and brilliance of windsurfing with a sail construction using the most modern technologies”. The resulting Super Freak is exactly that; one of our lightest weight sails, extremely durable, with a PVC window that will not haze and that can always be kept crystal clear using any glass cleaner.
    Jeff designed the Dacron panel layout to minimize the potential of stretching. Stands of Kevlar® rope have been sewn in and around the sail to control the stretch of high load rigging. The primary function of the Kevlar rope is as a support skeleton to each Dacron panel. The luff of the Super Freak is soft with the 3rd, and 4th batten stopping before the mast sleeve. This design allows the sailor to power and de-power on demand. Inherent with Dacron the Super Freak is silent while sailing, each shock, bump, and flip of the sail is dampened through the Dacron membrane. You’ve never sailed a sail as user friendly and as forgiving as this freak of nature! Below Federico La Croix “flies” along a Maui lip. Photo: Anselm Pauls

anonym-anvandare svarade 21 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • gegga

Medlem
    13 maj, 2003 vid 05:15

Snyggt va?!
    Här kommer en liten bild av hur framtiden kommer att se ut!

• gegga

Medlem
    13 maj, 2003 vid 05:32

Går tyvärr inte att bifoga bild just nu något är fel?

• adde

Medlem
    13 maj, 2003 vid 06:13

Här finns en bild bifogad…

/adde

• levieux

Medlem
    13 maj, 2003 vid 07:10

dracon2.gif

dracon1.jpg

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2003 vid 07:24

Jaaa va skönt. Äntligen kan jag, utan att skämmas dessutom, plocka fram farsans gamla segel från tidigt åttiotal. Jar hela tiden haft på känn att nån gång, kommer de till användning. Den som spar han har…. laugh.gif

odog

• silversurfarn

Medlem
    13 maj, 2003 vid 08:40

Tja, 80-talet är ju på väg tillbaks inom klädmodet, varför inte inom vindsurfingmodet?
    Snart kommer nog Sola med sin nya “Long John”-våtdräkt, en sån där med “hängslen” om ni minns…

• racso

Medlem
    13 maj, 2003 vid 09:51

Jag e kanske knäpp då men tycker faktiskt att seglen va lite coola. Ifall de funkar lika bra som dagens segel man är van vid så…Men det måste va lite dålig sikt?

Men ganska snygga iallafall.

Aloha/Oscar

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2003 vid 10:47

Jag hittade några gamla segel i helgen när jag rensade förrådet, maila om ni vill köpa…..:-)

• Knatte

Gäst
    13 maj, 2003 vid 12:51

Jag köpte en ny “Long John” förra helgen. Innebär det, att jag är lite före min tid då?? smile.gif smile.gif
    (Inte för vindsurfingbruk, men än då..)

• sinclair

Medlem
    13 maj, 2003 vid 15:03

Jag hörde att Neilpryde har en idé om att börja serieproducera cutaway segel till 2005. Vet inte om ryktet stämmer men jag läste det på Neil Prydes disskussions forum för någon månad sedan.

• dude

Medlem
    13 maj, 2003 vid 15:42

Gud, vad glad jag blir! laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2003 vid 15:59

Jag satte mina 1:a framåt, ducktack, d-jibe mm med “skitsegel” från 87-88. Nuförtiden sätter jag ingenting……….( hmmmm…kan bero på åldern..hmmmm)
    ippa

• oskie

Medlem
    13 maj, 2003 vid 16:40

cutaway? vad betyder det?

• s

Medlem
    15 maj, 2003 vid 10:42

Intressant!

Kolla också vad Jeff skriver “one of our lightest weight sails”.
    Jag undrar om det gäller i vått eller torrt tillstånd… Jag minns ju den “gamla goda tiden” då man försökte hålla sig upp så mycket som möjligt för att inte blöta ner seglen, de blev ju svintunga då!!

/Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    15 maj, 2003 vid 16:32

Dacron ska ju vara grymt hållbart “lasts forever” enligt tillverkarna,lätt som monofilm
    och suger inget vatten, så den som vill ha ett mjukt våg/freestyle segel är det nog helrätt.
    Men till stora Formula segel är det nog fortfarande “overhead pappers” matrial som gäller.

Färgglatt

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dacronsegel2004 -Det ultimata hånet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.