Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › dagens bild
-
Tror inte att man krokar ur lättare med rulle, däremot så kan bulten kröka sig och det kan ju vara bra. Gäller då att montera en lämligt mjuk bult och att ha ett par i reserv….
-
jag har 2 st rull krokar som jag använde för i tiden men jag fick lika fina turer med dom!!!
-
jag försökte också räkna på krafterna igår när jag låg i sängen och skulle sommna
men kom mest fram till matematiken fallit i glömska.
jag tänkte mig en jämnförelse med en klättrare som föll en bit innan selen satte stopp, mest för att få en känsla för våldet
hur långt frittfall måste till om man ska komma upp i 15m/s?
om vi avrundar accet till 10m/s2 kom jag fram till att det tar ca1,5s men höjden gick jag bet på någon som vill bidra med det?köpte ny sele efter krashen förra våren fegade mest men åkte på en tur iallafall men då krokade kroken loss så viss skillnad på krokform kan nog hjälpa
ska nog ta och knyta till ett par linor med tunnare lina som har en brottgräns på säg 200kg o se om det funkar bra.
-
Nu kraschar man ju som väl är oftast inte vertikalt rakt ner i vattnet, men sitter man fast och bankar rakt ner från 30 knop så blir det ju så här. Inte konstigt att man slår sig! Hoppa från 10:an och göra liten miss kan ju göra fasansfullt ont.
-
nu tänkte jag väl iofs inte att det gör ont att slå i vattnet utan att sitta fast i en midjesele när det tar stopp i 15m/s
känns som det inte är så konstigt att man tappar bomen o får ont i ryggen om man ser det som ett fall på 11m innan klätter repet sträcks om man telaterar till klättrare som också har midjesele -
@Markforce f.d. Markram 371821 wrote:
tio G låter kanske inte så mycket men för mig är det 700 kilo som
fördelas oerginomiskt mellan sele, hand som fläks upp och skalle som
smäcks i masten (länge leve JOFA!) Masten var en våg mast i 60%kol och gick ej av men när jag skulle ut och segla nästa gång gick den av efter riggningen.10 g är rätt mycket, men jag misstänker att det är en ganska realistisk siffra, och som sagt, inte nödvändigtvis när man kraschar i full fart. En kompis som vägde 60 kilo pajade en sele som påstods tåla 600 kilos belastning och det är rätt enkelt att inse att det är ungefär 10 g även om det såklart kan finnas materialfel med i bilden.
Sen, som sagt, så kan lågfartskrascher vara värre. När du kraschar i full fart är friktionen rätt liten och det är hyfsad chans att du mest bara planar fram på vattnet i din gamla fart när du tar i vattnet, medan en stationär bräda kan funka som fäste när vinden använder riggen som hävstång för att kasta iväg dig riktigt brutalt.
-
Tycker ni funderar och räknar för mkt om ditt å datt och hur ont det gör å en massa mattematiska formlar. Den som funderar på hur ont det gör och snackar självutlösare m.m kommer aldrig åka fort. För det är väl det handlar på speedkonfen.
-
Erik Beale och en del andra hyfsat snabba typer använder självutlösare. Tänk på att säkerhetsdetaljer kan användas på olika sätt. Man kan känna sig säkrare när man gör det man alltid brukar göra eller man kan använda säkerhetsdetaljen för att våga mer. När jag t.ex. började sätta dubbdäck på cykeln på vintrarna så började jag cykla 40 km/h oavsett före, inklusive våt is.
Det går att använda utlösaren som förevändning för att ligga ännu närmare gränsen och sånt där och då kan det ge bättre tider.
-
@faster 371971 wrote:
Tycker ni funderar och räknar för mkt om ditt å datt och hur ont det gör å en massa mattematiska formlar. Den som funderar på hur ont det gör och snackar självutlösare m.m kommer aldrig åka fort. För det är väl det handlar på speedkonfen.
eller så har man inte knäkt till ryggen än
-
Faster har knäckt till rygg o axlar förut, ja… Men det han säger är egentligen inte fel. Åker man o tänker på hur ont ett kastfall skulle vara så påverkar det hastigheten negativt. Jag själv är lite feg, och det förklarar varför jag inte är så hysteriskt snabb.
-
@Rasmus_W 371981 wrote:
Erik Beale och en del andra hyfsat snabba typer använder självutlösare. Tänk på att säkerhetsdetaljer kan användas på olika sätt. Man kan känna sig säkrare när man gör det man alltid brukar göra eller man kan använda säkerhetsdetaljen för att våga mer. När jag t.ex. började sätta dubbdäck på cykeln på vintrarna så började jag cykla 40 km/h oavsett före, inklusive våt is.
Det går att använda utlösaren som förevändning för att ligga ännu närmare gränsen och sånt där och då kan det ge bättre tider.
Haha….då seglar jag snabbare än Rasmus cyklar 😉
-
okej
verkar som de flesta av oss har gjort sig illa i kastfall
man kanske sipper åka o fundera på hur ont nästa kastfall ska göra med andra linor.
kanske är det bara nya linor o inte nya segel o fenor som krävs för att vi ska våga stå på det allra sista och öka några knop så vi får en svensk över 40kn
för det är väl det speedkonfen handlar om -
Håller med dig helt Mården; att Anja Pärson skulle åka snabbare om hon inte hade utlösningsbindningar är långsökt.
(Att man sedan måste vara orädd för att bli topp-speedare är en annan diskussion. Jag blir nervös, då blir mina prylar nervösa och så går det långsamt.)
Logga in för att svara.