• the_novice

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 13:32

    Tror inte att man krokar ur lättare med rulle, däremot så kan bulten kröka sig och det kan ju vara bra. Gäller då att montera en lämligt mjuk bult och att ha ett par i reserv….

  • surfan

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 13:46

    jag har 2 st rull krokar som jag använde för i tiden men jag fick lika fina turer med dom!!!

  • marden

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 15:19

    jag försökte också räkna på krafterna igår när jag låg i sängen och skulle sommna
    men kom mest fram till matematiken fallit i glömska.
    jag tänkte mig en jämnförelse med en klättrare som föll en bit innan selen satte stopp, mest för att få en känsla för våldet
    hur långt frittfall måste till om man ska komma upp i 15m/s?
    om vi avrundar accet till 10m/s2 kom jag fram till att det tar ca1,5s men höjden gick jag bet på någon som vill bidra med det?

    köpte ny sele efter krashen förra våren fegade mest men åkte på en tur iallafall men då krokade kroken loss så viss skillnad på krokform kan nog hjälpa

    ska nog ta och knyta till ett par linor med tunnare lina som har en brottgräns på säg 200kg o se om det funkar bra.

  • the_novice

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 15:24

    h=v^2/2g

    dvs ca 11 meter, ganska högt alltså…

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 15:39

    Nu kraschar man ju som väl är oftast inte vertikalt rakt ner i vattnet, men sitter man fast och bankar rakt ner från 30 knop så blir det ju så här. Inte konstigt att man slår sig! Hoppa från 10:an och göra liten miss kan ju göra fasansfullt ont.

  • marden

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 16:00

    nu tänkte jag väl iofs inte att det gör ont att slå i vattnet utan att sitta fast i en midjesele när det tar stopp i 15m/s
    känns som det inte är så konstigt att man tappar bomen o får ont i ryggen om man ser det som ett fall på 11m innan klätter repet sträcks om man telaterar till klättrare som också har midjesele

  • rasmus_w

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 16:18

    @Markforce f.d. Markram 371821 wrote:

    tio G låter kanske inte så mycket men för mig är det 700 kilo som
    fördelas oerginomiskt mellan sele, hand som fläks upp och skalle som
    smäcks i masten (länge leve JOFA!) Masten var en våg mast i 60%kol och gick ej av men när jag skulle ut och segla nästa gång gick den av efter riggningen.

    10 g är rätt mycket, men jag misstänker att det är en ganska realistisk siffra, och som sagt, inte nödvändigtvis när man kraschar i full fart. En kompis som vägde 60 kilo pajade en sele som påstods tåla 600 kilos belastning och det är rätt enkelt att inse att det är ungefär 10 g även om det såklart kan finnas materialfel med i bilden.

    Sen, som sagt, så kan lågfartskrascher vara värre. När du kraschar i full fart är friktionen rätt liten och det är hyfsad chans att du mest bara planar fram på vattnet i din gamla fart när du tar i vattnet, medan en stationär bräda kan funka som fäste när vinden använder riggen som hävstång för att kasta iväg dig riktigt brutalt.

  • faster

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:50

    Tycker ni funderar och räknar för mkt om ditt å datt och hur ont det gör å en massa mattematiska formlar. Den som funderar på hur ont det gör och snackar självutlösare m.m kommer aldrig åka fort. För det är väl det handlar på speedkonfen.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 23:14

    Erik Beale och en del andra hyfsat snabba typer använder självutlösare. Tänk på att säkerhetsdetaljer kan användas på olika sätt. Man kan känna sig säkrare när man gör det man alltid brukar göra eller man kan använda säkerhetsdetaljen för att våga mer. När jag t.ex. började sätta dubbdäck på cykeln på vintrarna så började jag cykla 40 km/h oavsett före, inklusive våt is.

    Det går att använda utlösaren som förevändning för att ligga ännu närmare gränsen och sånt där och då kan det ge bättre tider.

  • marden

    Medlem
    23 mars, 2007 vid 23:45

    @faster 371971 wrote:

    Tycker ni funderar och räknar för mkt om ditt å datt och hur ont det gör å en massa mattematiska formlar. Den som funderar på hur ont det gör och snackar självutlösare m.m kommer aldrig åka fort. För det är väl det handlar på speedkonfen.

    eller så har man inte knäkt till ryggen än

  • jester

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 08:25

    Faster har knäckt till rygg o axlar förut, ja… Men det han säger är egentligen inte fel. Åker man o tänker på hur ont ett kastfall skulle vara så påverkar det hastigheten negativt. Jag själv är lite feg, och det förklarar varför jag inte är så hysteriskt snabb.

  • getwet

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 08:55

    @Rasmus_W 371981 wrote:

    Erik Beale och en del andra hyfsat snabba typer använder självutlösare. Tänk på att säkerhetsdetaljer kan användas på olika sätt. Man kan känna sig säkrare när man gör det man alltid brukar göra eller man kan använda säkerhetsdetaljen för att våga mer. När jag t.ex. började sätta dubbdäck på cykeln på vintrarna så började jag cykla 40 km/h oavsett före, inklusive våt is.

    Det går att använda utlösaren som förevändning för att ligga ännu närmare gränsen och sånt där och då kan det ge bättre tider.

    Haha….då seglar jag snabbare än Rasmus cyklar 😉

  • getwet

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 08:58

    @Mården 371984 wrote:

    eller så har man inte knäkt till ryggen än

    Faster gick nästan en hel säsong med knäckt axel efter ett hängselefall.
    Han har sviter ännu efter fallet (tror det var 2005) och har fått träna upp axel/arm under lång tid.

  • marden

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 09:53

    okej
    verkar som de flesta av oss har gjort sig illa i kastfall
    man kanske sipper åka o fundera på hur ont nästa kastfall ska göra med andra linor.
    kanske är det bara nya linor o inte nya segel o fenor som krävs för att vi ska våga stå på det allra sista och öka några knop så vi får en svensk över 40kn
    för det är väl det speedkonfen handlar om

  • fredrik-ygge

    Medlem
    24 mars, 2007 vid 10:02

    Håller med dig helt Mården; att Anja Pärson skulle åka snabbare om hon inte hade utlösningsbindningar är långsökt.

    (Att man sedan måste vara orädd för att bli topp-speedare är en annan diskussion. Jag blir nervös, då blir mina prylar nervösa och så går det långsamt.)

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.