• oaxen

Medlem
    24 mars, 2007 vid 12:22

@faster 371971 wrote:

Tycker ni funderar och räknar för mkt om ditt å datt och hur ont det gör å en massa mattematiska formlar. Den som funderar på hur ont det gör och snackar självutlösare m.m kommer aldrig åka fort. För det är väl det handlar på speedkonfen.

Om man inte behöver fundera på om ett kastfall i en massa knop kommer resultera i skador eller ännu värre så kan man väl anta att man törs pressa sina gränser ännu mer än annars. Eller?

Tänk dig Anja P i ett störtlopp på skidor som inte kan lösa ut – då skulle det knappast gå lika fort. Så frågeställningen är, och kommer att bli ännu mer, relevant. Särskilt om man ska segla riktigt fort.

• rasmus_w

Medlem
    24 mars, 2007 vid 13:47

@getwet 372007 wrote:

Haha….då seglar jag snabbare än Rasmus cyklar 😉

Det borde du göra. Jag har visserligen snittat 60 km/h i tio minuter en gång men i princip borde alla någorlunda kompetenta vindsurfare segla fortare än de flesta cykelproffs cyklar. Sen bryr sig iofs inte cyklister om sin fart på korta sträckor, vill nån sätta ett rekord så är det väl timrekordet och där tror jag Indurain lyckades avverka lite över 59 km på den tiden. Minst lika ofattbart som Finians rekord, och sen kan man ju alltid titta på Tour de France. Helt omänskligt på alla vis, cyklisterna får “mat” i form av dropp under sömnen för att de inte hinner äta tillräckligt under sin vakna tid…

Patrik: Anjas skidor kan väl i princip inte lösa ut, om man inte heter Anja och har Anjas grymma benmuskler…

• nlc

Medlem
    25 mars, 2007 vid 09:50

Ahem, 60 km/h snitt över tio minuter ? Nedförsbacke, grym medvind eller under ett spinningpass 😉 ?

I linjelopp, 25 mil cykling i klunga och 500-1000 m spurt, kommer visserligen i spurtarna upp i en 60-70 blås under upploppet men då ska man komma ihåg att det är under extremt kort tid 15-20 sek och att de oftast dras fram av ett tåg av andra cyklister under större delen av accelerationen.

I tempo, var och en mot klockan i ca 5-6 mil, klarar de bästa en snittfart på ca 55 km/h i bästa fall (t.ex. bara Honchar över 50 km/h i sista tempot på Touren 2006). Då kör de på specialkonstruerade cyklar med tusen olika påhitt för att vara så aero som möjligt eftersom den fartvinden är det största motståndet.

Vad gäller timrekordet så finns det 2 olika varianter. Dels “UCI Hour Record” där Miguel Indurain aldirg något allvarligt försök vad jag vet, däremot satte Eddy “Kannibalen” Merckx ett otroligt rekord 1972 (49.431 km/h) som stod sig fram till 2000. Dels “UCI best human effort” (där cykeln får vara lik en modern tempocykel) där Miguel Indurain 1994 gjorde 53.040 km på timmen.

Lite trevlig läsning om timrekordet:
    http://www.velo.se/view.php?id=1448
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hour_record

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 01:02

Jag kollar min cykelfart på två olika sätt. Dels tid över en känd sträcka. Jag cyklade en mil per dag under hela gymnasiet och det tog normalt 15-20 minuter men ibland gick det fortare och tio minuter var mitt rekord.

Det andra sättet är genom att cykla förbi såna där radargrunkor som finna här och var, och som visar vilken fart man håller. Det normala brukar vara nånstans mellan 35 och 45 km/h. Mer än 45 tror jag aldrig att jag har sett.

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 17:13

Kan lägga till att vad jag tycker är riktigt imponerande är att de kan spurta i 70 knyck när de har kört 25 mil. Det är verkligen otroligt. Hur fan kan man ha så mycket kraft kvar efter en sån körning?

Samtidigt har jag alltid undrat hur fort det skulle gå om man tävlade seriöst på kortare distanser, t.ex. stående milen eller kilometern eller så. Det borde utan tvekan passa bättre för Justin Gatlin och de där killarna med 80% snabba fibrer i benen. Skulle de komma upp i 100 knyck och mer än så eller skulle farterna vara ungefär desamma som i tempoloppen?

• marden

Medlem
    27 mars, 2007 vid 17:46

för att du ska tycka de är ännu mer imponerande tycker jag du kan sätta en cykeldator på din cykel så du kan komma fram till att din maxhastighet högst är 45km/h o snittar du över 30km/h över 10 min är jag imponerad

• nlc

Medlem
    28 mars, 2007 vid 08:53

[Med risk för att bli en smula OffTopic]
    Ja visst är det imponerande och dessutom själva utmaningen med spurten. Hade den varit efter 5 mil hade det inte alls varit lika kul eftersom alla hade haft så mycket energi kvar. Samtidigt som man ska komma ihåg att det krävs mycket mindre arbete att ligga skyddad i klungan på en platt (spurt)etapp utan för mycket sidvind eller dragjobb än att köra en lång utbrytning på 4-6 gubbar på en kuperad etapp. Ibland orkar spurtarna inte ens över den första kullen när bergsetapperna börjar.

Vad gäller maxhastigthet så kan du kolla resultaten på UCI. Max blås över 200 meter flygande start, ca 69 km/h. Vad Justin o andra sprintlöpare skulle göra för tider kan man väl bara spekulera, men jag tror att de skulle ha mycket svårt att skulle lära sig cykla på det sätt som krävs för att nå de farterna. Men de muskulära och medicinska förutsättnigarna har de säkert.

• Knatte

Gäst
    28 mars, 2007 vid 09:55

@Mården 372855 wrote:

för att du ska tycka de är ännu mer imponerande tycker jag du kan sätta en cykeldator på din cykel så du kan komma fram till att din maxhastighet högst är 45km/h o snittar du över 30km/h över 10 min är jag imponerad

Måste ge mig in i cykeldebatten också 🙂
    En snitt fart över 30 Km/h är inte såååå svårt. Jag har haft snittfart över 30 km/h över flera mil. (dock ej i motvind) Men det kräver sim man/kvinna för att fixa detta:laugh:
    Sedan är det lätt att komma upp över 45 km/h om du bara har en vettig cykel och att du är vältränad.
    Med nuvarande fysik/tränad så är jag glad om jag kommer upp i 20 km/h i snitt fart :blush: :ooo: :blush:

• marden

Medlem
    28 mars, 2007 vid 10:16

hoppas rasmus inte tar allt för illa upp när vi driver lite med din cykling

men håller med dig där knatte att snitta 30 är ju möjligt men om karln inte har en dator på cykeln, är ju nästan lika ute som att inte ha hängsele när man surfar.
    o då antog jag att han har en gammal 3 växl monark typ o då krävs det sin man

angånende maxhastigheten var jag tvungen att gå ut o dra ut min mtb på högsta växl i en liten backe o kom upp i 48km/h så jag skrev 45:)

förlåt

• marden

Medlem
    28 mars, 2007 vid 10:35

eftersom tråden redan är så offtopic
    så läste jag en annan sak som passar lite med den
    att till årets formel 1 har dom höjt kraven på krocksäckerhet till 15m/s från 14m/s o därmed fått göra bilarna tyngre.
    vilket råkar vara samma hastigheter vi pratar om här viserligen kör vi inte in i varan men det är inte obetydliga krafter

• Knatte

Gäst
    28 mars, 2007 vid 11:54

@Mården 372995 wrote:

men håller med dig där knatte att snitta 30 är ju möjligt men om karln inte har en dator på cykeln, är ju nästan lika ute som att inte ha hängsele när man surfar.

angånende maxhastigheten var jag tvungen att gå ut o dra ut min mtb på högsta växl i en liten backe o kom upp i 48km/h så jag skrev 45:)

förlåt

Rasmus förlåter oss säkert :smirk: :tongue:

• tobhed

Medlem
    28 mars, 2007 vid 14:01
    MacTS;371866 wrote:
    Sele med “rulle” finns i Dakines sortiment i Sverige. Kolla med nån som säljer dakine.

SP har dakines krok med rulle för 349:-, se sidan 35 (längst ner på sidan) i deras nya katalog

• rasmus_w

Medlem
    29 mars, 2007 vid 15:22

@Mården 372995 wrote:

förlåt

Jaja. Är man besserwisser får man tåla lite pisk. Det ingår i leken.

Och vist, en dator har sina fördelar men det går att skatta sina hastigheter ändå. Sist jag provade en cykel med dator var det en trög budget-MTB och visserligen fick jag upp den i 30 men det var ett jäkla jobb och gav mig mest insikt i varför jag i stort sett aldrig blivit omcyklad av någon på MTB. Min cykel är gammal, en 12-växlad crescent med bockstyre som numer är 1 cm kortare än från början efter att ramrören trycktes ihop när jag krockade med en snubbe när jag blåste på för fullt i en nedförsbacke.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.