-
Dagens insändare i HN (pappersupplaga)
Eftersom min insändare bara kom med i pappersupplagan i dagens HN, så lägger jag här ut originaltexten istället (orkar inte skanna). Texten är identisk förutom den rubrik som dom valde i tidningen:
Replik till den senaste tidens diskussion om kitesurfing i Varberg
Den 29 september 2009 publicerade Nyhetskanalen.se ett nyhetsinslag med rubriken ”Fåglar istället för kitesurfare” angående att Länsstyrelsen i Halland planerar att stänga av stora strandområden för allmänheten. I vissa områden planeras tillträdesförbud året om och särskilt kitesurfare är utpekade som en oönskad grupp. I inslaget medverkar Lars-Åke Flodin från Länsstyrelsen som hävdar att just kitesurfare är en fara för fåglars överlevnad och fortplantning i strandnära områden. Citat: ”Ja, det är ju skärmen då på kitesurfing som stör.” Han lämnar inga konkreta referenser som bevis på att hans påståenden stämmer.
Studier visar dock att Lars-Åke Flodin har fel
Det har publicerats studier som motbevisar Lars-Åke Flodins påståenden. En av dessa, ledd av Nobelpristagaren Nikolaas Tinbergen*, bevisade den s k “hawk/goose effect”. Kontentan, från denna mest kända av hans etologiska studier, var att fågelungar i oskyddat bo INTE blir rädda när man drar en siluett som föreställer en gås över himlen. Om man däremot gör samma sak med en siluett som liknar en hök så blev fåglarna livrädda. Tinbergens studier bevisade också att fåglars försvarsreaktioner är inlärda. En kite tolkas alltså inte som en rovfågel! Dessa studieresultat stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Fåglarna vänjer sig väldigt snabbt vid kiterna och de reagerar snarare med nyfikenhet än rädsla. Jag har största respekt för den kunskap ornitologerna besitter, men vill upplysa om att det råder en tydlig skillnad mellan deras starka vilja att bevara fågelarter och vad som är vetenskapligt förankrat. Är det rimligt att tro att huvudproblemet skulle vara kitesurfare? Är det inte istället så att det minskade fågelbeståndet framför allt beror på; föroreningar/klimatförändringar, ökad bebyggelse och ökat minkbestånd etc, vilket förändrar fåglars val av flyttvägar och rastplatser?
*Tinbergen, N. 1951: The Study of Instinct. Claredon Press, Oxford
Logga in för att svara.