-
Dags att förnya brädhögen?
Äntligen nytt jobb och jag har lovat mig att det ska betyda nya brädor.
I princip har jag tänkt mig nåt sånt här, ungefärligt segelregister inom parentes:
En vågis/hårdvindsbräda (stormen Gudrun-4.5), en b&j/freeestylewave (5.0-6.0), en jävligt snabb bräda (7.0-9.0, fullrace) och en bräda som planar toktidigt och kryssar som tåget (stora segel). Det måste inte nödvändigtvis innebära fyra brädor.Nummer ett är fsw. Jag hade från början tänkt mig en bräda runt hundra liter men sen provade jag en Lorch Oxygen 85 och insåg att en modern 85-litare flyter som en kork och inte är speciellt tröttande att guppa hem på om vinden dör. Just nu har jag ett “hål” runt 5.0-6.0, brukar köra på min 20 år gamla CLS men en bräda som är sinker för en 60-kiloskille (jag för 15 år sen) funkar inget vidare för mina 70 kilo med 5.7, det går att segla rakt fram men den är trög i gipparna. Jag har i stort sett bestämt mig för en Fanatic freewave 86.
Vågis, det brukar ju sägas att freewaves funkar bra ändå ner till 4.0 så det kan hända att vågisen inte kommer ut på vattnet speciellt ofta men det här året har ju visat att det kan blåsa 3.0-vind även i sverige så jag vill gärna ha nåt som går att segla i sjukt mycket vind. Jag antar att en modern klassisk vågis på runt 65-70 liter planar tidigare, har mer flytkraft (eftersom den väger betydligt mindre) och på alla sätt är lättare att segla än min gamla cls, eller? Förslag på bräda? Är rätt inne på Fanatic och funderar på NW69.
Snabb bräda: Slalombräda eller SuperX? Hur stor? Min gamla RRD 286-proto från -95 känns snabb och jag tycker den är lättseglad och gippar snällt och fint men den är ömtålig. Kanske är det värt att skaffa en ny bräda innan den går sönder? Jag har funderat på att skaffa nåt cambrat freeridesegel runt 6.0-6.5 som funkar både på freewaven och “snabba brädan” men jag vet inte om det är så meningsfullt eller om jag lika gärna kan hoppa direkt från 5.7 och freewave och typ fullrace 7.5 och snabba brädan.
Lättvindsraket: Formula, jättestor slalombräda eller stor freeride? Min nuvarande bräda är en Bic T2, 75 cm bred. Jag brukar köra med ett North Warp 9.7 och en 62-fena, men det känns som att jag skulle plana ungefär lika tidigt med en 9.0:a och det är egentligen bara när jag har sjukt mycket drag i 9.7:an som jag upplever att jag verkligen tar bra höjd, annars seglar jag mest fram och tillbaka. Egentligen skulle jag vilja ha nåt man kan ge sig ut på skärgårdsutflykt med, men då måste man ju kunna ta bra höjd även om vinden är svag. Stora freerides tenderar att vara gjorda i tunga, hållbara material och har ofta powerbox och inte deep tuttle så antagligen är det inte ett alternativ, men hur står sig en jättestor slalombräda mot en formula?
Logga in för att svara.