Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dags att köpa grejer, att tänka på?

• Dags att köpa grejer, att tänka på?

Publicerad av emilll på 13 september, 2010 vid 15:44

Gick igår en kitekurs hos ölandkitesurfers och fick rejäl mersmak för sporten och har tänkt att dra igång med det direkt och köpa egna saker..

Info om mig:
    68kilo
    178lång

Har tänkt att köpa mig en 8a till att börja med för jag vill kunna åka i vinter med skidor, och då sa mina kursledare att det är ett bra alternativ.. ska även köpa en 12a till nästa sommar för att kunna ha i lite mindre vindar..

Men då kommer vi till problemet, har kollat på en 8a Naish helix begagnad från 2009 och undrar om det är lämpligt för en nybörjare? Har förstått att jag egentligen ska satsa på en bowkite som första, och som jag förstår det är detta nått mellanting mellan c-kite och bow-kite? Har lärt mig att stå på brädan och kontrollera kiten men inte mycket mer och funkar detta då för mig?

Nästa problem är selen, har tittat på två modeller, dels en med låg rygg och en med hög rygg, vad är lämpligt här?
    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=663
    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=640
    en är från 2007 och en från 2008, är det nån mening med att satsa på nyare modeller eller vad är skillnaden? Eller har ni tips på andra produkter i samma prisklass, eller något högre?

Är sjukt tacksam för alla tips jag får och allt som hjälper mig i mina inköp!

Surfa lugnt!:santa:

djevulen svarade 14 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sourra

Medlem
    13 september, 2010 vid 17:24

Hello!
    Förtydligande: En bowkite och en Helix från 2009 är båda SLE-kites, dvs kites med bridles som ser till att kitens framkant håller sin båge. Helixen är en kanonkite att börja med men även en kite att växa med.

Vad det gäller sele är det rätt personligt vad man uppskattar men vad jag kan säga generellt om de två som du har länkat till så är Pro Waist bättre i det avseendet att ändarna på stången som kroken sitter på döljs i selen och det är mindre risk att dessa ändar skadar dina revben. Hög rygg ger mer stöd men lite mindre rörlighet än en sele med låg rygg. Årtal på Naishselarna är egalt (bortsett från att 2010-selarna är mer anpassade för urkrokad körning). Jag har själv kört Pro Waist ett par år och har varit mycket nöjd med den. Nu har jag bytt till Moto som jag tycker har ännu bättre ryggstöd. Helst ska man prova sele med ett rep som är fast förankrat så man kan lura sig i selen men alla har inte den möjligheten.

• pjoter

Medlem
    14 september, 2010 vid 09:23

Är planen att snowkita mkt hade jag helt klart satsat på en foil med stängda celler istället. Funkar fint både till land och vatten.. Kolla in http://www.flysurfer.com för mer info. Säljs på flera platser i landet, bla av mig i skåne och Kajtech i Uppsala.

Det funkar med en uppblåsbar på snö också men är så sjukt mkt bökigare och sliter klart mer på en uppblåsbar än en foil.

• emilll

Medlem
    22 september, 2010 vid 13:43

Det blev så att jag köpte denhär istället
    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=2212
    pga av att de andra inte fanns i mina storlekar, har bara lite frågor…

Hur ska den sitta på kroppen? När jag gick kursen hade jag en sitt model men den här har ju inte det? vart ska man ha kroken?

Sen undrar jag även vad bandet med en ring i som sitter på baksidan är till för ?:S

• regfellow

Medlem
    22 september, 2010 vid 17:17

Waist betyder midja, så du skall ha den runt midjan. Kroken skall vara framåt och böjd nedåt, då kiten oftast drar snett uppåt. Bandet är en inplastad stålvajer som man beroende på önskemål kan på olika sätt fästa kite leachen i (om man gör olika trix utan att ha bommen ikrokad osv). Om det inte finns handtag på ryggen kan även en person som står bakom hålla tag i den och dig när det brallar på eller om man tappar kontrollen.

/M

• sourra

Medlem
    22 september, 2010 vid 18:00

Ta på dig selen, spänn åt den ordentligt tight och se till att krokens bas sitter strax under solar plexus, sen är det bara att ge sig ut och ösa.

• emilll

Medlem
    9 oktober, 2010 vid 08:44

Fett tack!

Dags att köpa bräda nu med, vad är en rimlig storlek för mig och min vikt?

• martin

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 12:30

130-135cm lång, 38-41cm bred. Inte för mycket rocker (dvs inte någon utpräglad freestylebräda/wakestyle).

• djevulen

Medlem
    20 oktober, 2010 vid 14:08

Vi har ett par demo brädor kvar från 2010-
    gå in på http://www.surf-lab.se och kolla om det är något som passar dig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dags att köpa grejer, att tänka på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.