Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dags att träna
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Dags att träna
Publicerad av dr-masse på 18 maj, 2005 vid 06:57styret svarade 19 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Svar till:
… de minst tillkrånglade manövrarna som utförs med bibehållen planing ser snyggast ut…
[/ QUOTE ]
Håller med cleena manövrar med flyt i är bäst. Vill man sedan öka svårighetsgraden är det väl bara att göra flera i rad? Det är ju trist när alla trick slutar med att farten är borta och seglaren måste “börja om igen” hela tiden.
Det blir bara svårare och svårare att skilja de olika tricken i från varandra eftersom att det ibland bara är små skillnader som gör att det är helt olika trick. Freestyle riskerar bli fjantig “bedömningssport” som ballett, konbståkning, simhopp, snowbord (hopp osv) och andra där det bara är de mest invigda som fattar på vilka kriterier som segraren van. Lekmannen skakar bara på huvudet och tycker att alla såg lika proffsiga ut.
Enklare trick och mer ös, för mig spelar det ingen roll om tricket är “lätt” för superproffsen bara det ser radikalt och häftigt ut och samtidigt sitter perfekt.
/feg (som inte kan några trick… bara tycker en massa)
-
Det finns en hel del likheter med de tidiga snowboard-tricken. Ett tag kom der en massa sk “mat-trick” som gick ut på att man skulle greppa så krångligt som möjligt. Roastbeef, chicken salad etc.
Jag håller med om att flytet är viktigt. Kan man sedan väva in det flytet i en vågritt á lá Kauli Seadi så blir i alla fall jag imponerad. -
sen känns det rtt naturligt att proffsen vill fortsätta utvecklas. kanske hade vart rätt tråkigt att lära sej grubby, flaka, spock och lite segelsnurrar och sen bara köra det i flera år…
jag tror även publiken somn gillar cleana flytande manövrar skulle tröttna på att bara se några få manövrar hela tiden.
sen är det ju en utveckling. i början var det ju inte många som planade ut grubbys eller spockar heller.
-
Håller med Styret för… för en gångs skull
Att det är en utveckling och till slut kommer nån nog sätta den här “vad-det-nu-är” planande.
Precis som vi inte räknat med att se en planande Pushloop, tack Campello, eller en planande spock900, vem det var som gjorde den minns jag inte nu. -
håller me fyllot. va som driver mig frammåt i freestyle är att de e kul å sätta ett trick man tyckte va omöjligt för ett tag sen. hur tricket ser ut är egentligen skit samma. kännslan på min första e-slider å mitt första helikopterslag var exakt samma. själv gör ja nästan aldrig riktit cleana trick (fullplanande trick). det beror nog mest på att de tar så jäkla lång tid å lära sig göra tricken med riktit bra fart, och detta kräver också grymm motivation. då tränar ja hällre på massa andra konstiga manövrar som kanske ser likadana ut, men inte uppfattas så av mig själv. tänk på å surfa för dig själv, inte för åskådarna. om inte balettdansöser skulle tycka de va kul me dubbelpiroetter som ingen fattar så skulle ingen häller hålla på me de. fattar inte riktit varför denhär diskutionen ska komma upp varje gång ett nytt trick levereras av domhär gubbarna. freestyle är en ny gren i utväckling och kanske inget för konservatister?
Logga in för att svara.