Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Dags för formula ! ?
Taggad: racing
-
Dags för formula ! ?
Publicerad av Formula wannabee på 1 april, 2008 vid 22:13Tjena,
Börjar bli sugen på formulaprylar. Surfat smått i snart 20 år men familj och barn gör det svårt att alltid vara flexibel. Kommer att fortsätta köra småbrädor men även sugen på att komma ut oftare och själv kunna bestämma lite mer när man ska surfa.Kör idag som störst en Proof på 140 liter och 8,2 segel. Har en NP100 490 som jag e mkt nöjd med. Planar rätt tidigt men vill ha mer.
Vill nämna att jag inte alls har ambitionen att raca, så någon knop hit och dit gör inte så mycket. Det är känslan och träningen jag vill åt.
Frågorna:
* Är formula way to go eller tror ni jag blir nöjd med proofen + att köpa ett typ challenger 9,5 som jag drar på 490 masten?* Kan jag köpa en beggad formula och köra med ett 9,5 typ ovan?
* Om formula, vad ska man ha? Kommer att köpa beggat – vad ska jag leta efter för att bli nöjd? Årsmodeller? Brädor att satsa på / undvika osv?
* Finns det prylar som är enkla att rigga. Typ freerace eller är det OK att köra fullt ut med racesegel? Vill lägga tiden på vattnet och har inte tid att rigga/trimma etc för mycket ?
* Mkt sjögräs i Skåne. Kör alltid sjögräsfena. Antar att det behövs även om man kör formula? Var hittar jag lämpliga sjögräsfenor för formula?
Det blev många frågor. Tacksam för svar.
Oregistrerad svarade 16 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
@Formula wannabee 455647 wrote:
Tjena,
Börjar bli sugen på formulaprylar. Surfat smått i snart 20 år men familj och barn gör det svårt att alltid vara flexibel. Kommer att fortsätta köra småbrädor men även sugen på att komma ut oftare och själv kunna bestämma lite mer när man ska surfa.Kör idag som störst en Proof på 140 liter och 8,2 segel. Har en NP100 490 som jag e mkt nöjd med. Planar rätt tidigt men vill ha mer.
Vill nämna att jag inte alls har ambitionen att raca, så någon knop hit och dit gör inte så mycket. Det är känslan och träningen jag vill åt.
Frågorna:
* Är formula way to go eller tror ni jag blir nöjd med proofen + att köpa ett typ challenger 9,5 som jag drar på 490 masten?* Kan jag köpa en beggad formula och köra med ett 9,5 typ ovan?
* Om formula, vad ska man ha? Kommer att köpa beggat – vad ska jag leta efter för att bli nöjd? Årsmodeller? Brädor att satsa på / undvika osv?
* Finns det prylar som är enkla att rigga. Typ freerace eller är det OK att köra fullt ut med racesegel? Vill lägga tiden på vattnet och har inte tid att rigga/trimma etc för mycket ?
* Mkt sjögräs i Skåne. Kör alltid sjögräsfena. Antar att det behövs även om man kör formula? Var hittar jag lämpliga sjögräsfenor för formula?
Det blev många frågor. Tacksam för svar.
Hej,
Svarar på några av frågorna:
Tycker att du ska satsa på en beggad formula. För nöjessegling så är nog det mesta från ca 03 och framåt bra. fanatic 05 och 06 fick lite ljummen kritik, men ska man inte tävla på hög nivå så tror jag dom funkar hur bra som helst. Jag har själv haft fanatic 03 och Starboard 160-06. Jag hade bara Starboarden ca 1 månad så jag har inte så jättemycket erfarenhet med den, men skillnaden tycker jag var att S-board är livligare/friare i vattnet och är enklare i hårdare vindar. tror att fanaticen planar upp minst lika snabbt och är grym i lättvind.
Jag ser att det finns en billig Fanatic 03 på köp och sälj (obs..inte min, den är redan såld…)
9,5 funkar absolut (hur mycket väger du?), men om du ska segla optimalt i lättare vindar så tycker jag att du ska satsa på en beggad 11,0 också.
Jag har själv slutat med formula i år och har en stor slalom (128 liter, 76 bred) och en 9,0. Offrar lite tidig planing och framförallt möjligheten att kryssa högt i lättvind. -
Jag tycker det är enklare att rigga ett modernt rejs-segel jämfört med vissa free-race segel. Tack vare den breda mastfickan, så är det tokenkelt att föra upp masten i mastfickan, och därefter är det bara att snäppa på cambrarna enligt seglets manual. Har man sedan en vev, så är dom flesta segel tokenkla att veva ner..
En stor lättvindsslalom funkar ju oxå bra, om du nu inte skall tävla. (japp, min är till salu… 😀 OCH det ingår en sjögräsfena…)
-
Oregistrerad
Gäst2 april, 2008 vid 12:01@Formula wannabee 455647 wrote:
*
* Om formula, vad ska man ha?Ska du inte tävla på hög nivå lär du få ut mest av en Formula Experience från Starboard. Mer tåligare än wood modellen
-
* Är formula way to go eller tror ni jag blir nöjd med proofen + att köpa ett typ challenger 9,5 som jag drar på 490 masten?
FORMULA ÄR WAY TO GO!
* Kan jag köpa en beggad formula och köra med ett 9,5 typ ovan?
YES! (men ett större segel typ 11kvm ger rätt mycket mer)
FABRIKAT AV MINDRE BETYDELSE, KÖP HYFSAT SKICK SÅ DU SLIPPER LAPPA HELA TIDEN.
ÄVEN SVÅRRIGGADE SEGEL ÄR ENKAL ATT FÅ UPP NÄR MAN VÄL LÄRT SIG KNEPEN. BE DEN DU KÖPER AV VISA, SKAFFA NEDHALSVEV.
ANTAR OCKSÅ ATT DET FINNS, VET DOCK EJ VAR.
Jesper B
-
EXPERT!
Jag resonerade som du och kröp till korset i fjol. “Va, har DU köpt en formula?”, var en vanlig kommentar bland surfpolarna.
Har väl inte fått så där hemskt många dagar på grejerna (nybörjarexpert m a o).
Jag köpte en gammal Starboard SX 186 med en komplett NP RS 3 11.0 m2 billigt.
* Inte särskilt svårriggat!
* Mycket roligare än en Kona!
* Går direkt från formula-kittet till 6.3 och fsw-bräda!I sommar när jag flyttat till vattnet så hamnar brädan hemma i huset så att det bara är att promenera de 300 metrarna ner till Roxen när andan faller på.
Håll ögonen öppna det brukar dyka upp fynd då och då. Årets formula fynd gjordes nog i vintras då en ny och fräsch formulabräda gick hutlöst billigt – Grattis herr Malmkvist!
-
Jepp!! Har förmodligen slagit rekord i billiga surfinköp denna vinter.. Aja är man student så är man.. Vill verkligen rekommendera att köpa beg riktiga race-prylar som Planar lätt, går ruskigt fort istället för freeride prylar som alltid är en kompromiss med allmänt sämre egenskaper..
-
Oregistrerad
Gäst4 april, 2008 vid 08:09Tjena,
Tackar för svar, är sugen som fasen så jag får se vad jag hittar i begagnatväg.Stor skillnad på racesegel de senaste åren eller OK att leta typ 2001 och nyare?
-
De flesta race-prylar från 2001 och framåt är väldigt bra.. Från 2004 och framåt är formulabrädorna generellt lite kortare och har mindre volym. Det ger bättre hårdvind-egenskaper men knappast så mycket bättre lättvind-egenskaper.. Redan 2001-2002 var formula-riggarna bra, särskilt gaastra nitro var framgångsrikt..
Se till att få: rätt mast till seglet, en riktigt bra fena typ deboichet R13 soft, samt en bra kolbom Neil-pryde eller gulftech så kan man tävla eller free-segla med enormt vindregister..
Välj formula-bräda från de kändare märkena starboard, f2, fanatic etc så kan det inte gå fel.. Köper du beg så kontrollera bara att inget vatten har kommit in i brädan genom att väga den..
-
Oregistrerad
Gäst7 april, 2008 vid 08:20Ok – gott!
Jag har bestämt mig.
Det får bli en begagnad bräda från 04 och rigg från 01 el senare.Någon som har något bra till salu så hör gärna av er här eller länka till köp/sälj. Vettiga priser, det ska vara helt men jag behöver ingen racingprestanda.
Jag bor i Skåne och ser helst att prylarna finns någorlunda i närheten. Undviker helst att skicka saker, särskilt bräda och mast.
-
Hej
Jag har ett helt nytt Maui Sails TR2 11.5 som du kan få köpa billigt.
Är du intresserad så kontakta mig på:
073-501 47 54
/Daniel
-
@Oregistrerad 456709 wrote:
Ok – gott!
Jag har bestämt mig.
Det får bli en begagnad bräda från 04 och rigg från 01 el senare.Någon som har något bra till salu så hör gärna av er här eller länka till köp/sälj. Vettiga priser, det ska vara helt men jag behöver ingen racingprestanda.
Jag bor i Skåne och ser helst att prylarna finns någorlunda i närheten. Undviker helst att skicka saker, särskilt bräda och mast.
Jag har en Lorch Thunder2 inkl fena och boardbag. Brädan är från 2006.
Ring mig på 0702 14 55 68. Brädan finns i Stockholm. Pris kan vi komma överens om på telefon. -
Jag har formulaprylar till salu i Skåne, närmare bestämt i Helsingborg.
Ring mig på 070-728 56 60, så kan vi se om det finns något som kan passa./ Ulf S
-
Hej!
Har ett Gaastra Nitro 2 11,0 på Köp&Sälj
Billigt
0733-803205 -
Hör gärna av dig om du är intr. av en en Fanatic TT 04 (legendaren)
eller en F2 Formula 07’a.0708 196539
Har även en del segel North Warp 07 bla 11,0 m2.
-
Förutom grejer så måste du träna också. En bra början är Träningslägret som presenteras här!
http://www.windsurf.se/forum/viewtopic.php?t=1504/Jona
Logga in för att svara.