Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen dags för van!

  • dags för van!

    Publicerad av styret på 2 augusti, 2004 vid 20:01

    sitter här med funderingar på vad man ska göra när man nu inom ett år lämnar läroverkets trygga famn och blir lämnad helt åt sitt öde.
    rätt snart smyger sej tankar som surbussturné upp i huvet.
    Dom flesta bussarna på marknaden känns aningen små för en turné på 3-4 månader och husbil är lite meckigt och för dyrt i inköp. så det enda som känns riktigt rätt är en riktig jänkare. Cheva eller dodge eller nått sånt.

    Det jag undrar över är måtten på en sån.
    som det känns nu så är det jag är ute efter en rejäl diesel-van med bredd nog att sova på bredden i den (jag ahr sett folk som gör det), minst tre meters lastlängd som har klarat svensk besiktning.
    Vad tror ni det är för någon typ av van som gäller då?
    Ha det gott.

    basse svarade 20 år sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2004 vid 21:06

    Köp en lastbilsreggad folkabuss med dieselmotor om du hittar nån och inred efter eget huvud/behov.
    Biilig i drift och billig att laga!?

    Hade
    G-son

  • patrikol

    Medlem
    2 augusti, 2004 vid 21:41

    Säger bara Multivan! wink.gif

  • ola_p

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 12:30

    LT 31 eller LT 35 är ju hyffsat biffiga grejer…
    http://www2.blocket.se/view/2863890.htm?l=0&c=1&city=0
    Ok, den är väl tokdyr, men det finns ju äldre årsmoddeller…
    http://www2.blocket.se/view/2848276.htm?l=0&c=1&city=0

    den här var ju riktigt fin… http://www2.blocket.se/view/2834470.htm?l=0&c=1&city=13

  • ippa

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 13:35

    Helt klart du skall ha en Van.
    Jag har haft en nu i ca 4 år och är helnöjd. Kör man lugnt så ligger min på ca 1,2 l/mil. Funderar nu på att inreda den lite mera.

  • styret

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 16:41

    folkorna känns som sagt för små om man ska åka långt och gutt.
    en riktig van ska det såklart vara, ippa vad har du för innermått på din?

  • ippa

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 17:57

    Innermåttet är jag osäker på , men jag har 5 kaptenstolar i ett lastgaller bak och dit är det ca 2meter. jag gjorde lite hål där jag får in bräda,segel,mast + en dubbelsäng.
    En del menar att – slit ut gallret fär f…n. Men om man åker fast så vet jag ej vad böterna blir för den är ju lastbilsreggad? Sliter man ur gallret så är det bra med plats för både bräda och annat

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 augusti, 2004 vid 22:37

    Satsar du på en LT35 så är väl den minst lika stor som en vanlig amerikansk van? Satsa på lb/husbil reggad diesel.

    Jag tror man blir tvungen att ombesikta bilen till personbil om man torskar utan galler?

  • styret

    Medlem
    4 augusti, 2004 vid 06:31

    jag ahr för mej att lt35 inte är lika bred som en jänkare bak i skåpet. dessutom sitter motorn på rätt ställe i en jänkare.
    sen är det helt enkelt för jag inte vill ha nån folka.
    åkkomforten är såå mycket högre i en typ cheva eller dodge.

  • fiskmas

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 13:44

    Tjena
    Chevan är ca 184 bred. Dodgen är 176 bred. Vet inte om du tog en smygtitt i Dodge när jag var på Haga. Den är husbilsinredd och snurrfotöljer fram. Klart mysig. Den är trestegad och bensinare, drog 1,64 från Nyköping till Haga, hastighet 90-95 km/h.
    Jag tycker du ska försöka hitta en Diesel Cheva. Kolla bara upp vad som kan paja på dem. Det är superbilliga reservdelar till USA bilar, dock inte bromsarna. Sen är det nått med dieslarna som kan strula och som kostar dollar att fixa, kommer inte ihåg vad det var.
    Inred den som husbil och regga den så, billigare skatt än vad lastbil har och försäkringen tror jag är billigare också. Du slipper lastgaller och får genomgång från framstolar till parningsbädden.
    Men inred den till besiktning och typning med elplattor och 12v kylskåp. Sen kan du efter det ladda in gasol. Det är ett helvete att få gasolbyggen typgodkända sen vi gick med i EU. Tänk bara på att ha luft och dränneringshål ändå. Det är din säkerhet det gäller.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 augusti, 2004 vid 16:06

    (Diesel)Vägskatten för lätta lastbilar kommer att höjas med 40 jävla % har jag hört/läst.

    Och skatten på dieselbränslet kommer att höjas också med 50 öre litern.
    FYFAN jävla pissregering…

    Är det nån som vet om skatten planeras höjas även för husbilsklassade fordon??

    G-son

  • styret

    Medlem
    8 augusti, 2004 vid 22:27

    nå kollade inte på din kärra.
    men cheva känns som det som gäller då om dodgen inte är bredare. kommer nog inte orka mecka husbilsinredning eftersom jag redan ahr husvagn om jag vill bo lite extra lyxigt. jag ahr tänkt såhär efter att ha tjuvkollat i ett par chevor nu när jag var på festival i helgen, alltså inga direkt nyktra stunder men vafan, det är det ju sällan på haga heller…

    dubbla golv med plats för myckte brädor och segel, klassikern i surbussar, på cirka 40 centimeters höjd. typ en halvmeter-60 centimeter bred del av golvet kommer gå ända fram till mellanväggen (vill nog fan ha en sån tror jag, är lite skraj för att folk lätt kan komma in genom förarhytten om man sover utomlands, inskränkt ölänning som man är). resten av golvet ska fram typ 250cm så man får full takhöjd på en liten yta där framme vid skjutdörren.
    längst bak längs bakdörrarna bygger man sängen. typ 30 centimeter hög och runt 120 bred med en utdragbar låda under. en sån kommer svälja hur mycket kläder och skräp som helst.
    i bakdörren sätter man två stora konsoller på höjd så dom kommer glida in under sängen där på kommer ett gasolkök sitta monterat. har ett svinfint två lågigt sånt som man kopplar till en P-11, den lär bli rätt lättplacerad innanför dörren liksom, men den tål att tänkas på, man skulle ju kunna ställa den i en behållare bakpå dörren med= ingen gasol i bilen. iallafall så öppnar man altså bakdörrarna när man ska laga mat så man får ut stekoset ur bilen. skulle det regna så får man väl helt enkelt fixa till nån typ av tak att hänga ut från dörrarna, kan ju var skönt för solen med.

    ovanpå den utskjutande biten av golvet, där lastutrymmet undertill sträcker sej ända fram till mellanväggen, ska det byggas ett skåp ända upp till tak där man kan få plats med vattendunkar, någon kylväska och grytor, stekpannor och matvaror, typ köksgrejer.

    då kan man fortfarande klämma in nån lite soffa eller nått längs ena sidan. jag tror det är bättre med ett fåtal funktionella element i bilen än en massa grejer som gör att bilen kommer kännas trång. det får ju bli lite spartanskt men det gör inte mej nått.
    som lyx funderar jag på att sätta in en sån liten dvd och skärm i ett som man ser på lite bilstereofirmor och sånt för en helt rimlig peng, och såklart soltak på långsidan.

    vd tror ni? det här är ju bara som jag tänker nu. men ni vet hur det är. ny morgon nya idéer.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:44

    Tjena
    Fiskmås här!
    Istället för en utdragbar mojäng att ha kläder i så gjorde jag så här i min förra buss.
    Jag gjorde en sängstomme av en 2 tum fyra. Satte dit en botten. Uppepå stommen satte jag ett lock med gångjärn, sen en madrass uppepå locket att sova på. I sängen la jag alla kläder, får rum en heldel kläder i en sådan sänglåda. Min säng hade måtten 105 * 200 cm. (Ta det gånger fyra tum, jag får det till 200 liter kläder.)
    Efterssom det alltid står en massa skit på golvet i bussen så är det ett helvete att ha lådor som ska dras fram.

  • styret

    Medlem
    10 augusti, 2004 vid 17:00

    det är sant. om man bygger ett lock som är lika stort som madrassen så är det ju bara att lyfta på hela paketet. var fast i tanken på hur man i husvagnen måste ta bort lakan och grejer för att öppna halva madrassen, fan vad smart…

  • 11sekmeter

    Medlem
    11 augusti, 2004 vid 10:45

    Ja, jag är en smart jävel.

  • tdk

    Medlem
    11 augusti, 2004 vid 20:37

    Satt och funderade lite på det där med lastbilsreggning.. Min WV buss är ju lastbilsreggad, men har inget galler och jag besiktigade den förra månaden.. UTAN lastgaller.. Undrar om det inte finns undantag när man har husbilsinredning..?!?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen dags för van!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.