Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab – Liten reserapport.

• Dahab – Liten reserapport.

Publicerad av poopzilla på 14 december, 2004 vid 11:50

Just hemkommen från en vecka i Dahab, Egypten så jag tänkte dela med mig av erfarenheterna därifrån.

Att ta sig dit:
    Charter till Sharm el Sheik (Vi betalade 1800:- för flygstol med Fritidsresor). Taxi till Dahab för 150 Egyptiska Pund eller mer beroende på hur mycket du prutar. Kolla om du hittar fler som skall dit på planet så kan du spara några kronor genom att dela taxin. Taxibilarna står utanför ankomsthallen bredvid alla transferbussar och är blå/vita. Resan tar en ungefär en timme, avståndet är 10 mil. Egyptiska pund är värda UNGEFÄR lika mycket som svenska kronor.

Boende:
    Enkla rum utan dusch/WC kostar 20 pund och uppåt, med dusch/wc 40 och uppåt. Detta gäller sk. (Bedouin) Camps, hotell är dyrare och förmodligen bekvämare. Priserna är naturligtvis en prutningsfråga. Du kan bo i hotell nära surfet för mer pengar (Swiss In, Hilton etc.) eller uppe i Masbat, jag rekommenderar det senare då det är lite mer liv och atmosfär där på kvällarna. Det tar ungefär 5 minuter och kostar 5 pund/pers att åka mellan Masbat och surfet. Annrs kan du gå 20 min eller hyra cyckel. Vi bodde på Auski Camp, personalen där var juste och hjälpsam, vi betalade 40 pund/natt för rum med dusch/WC. Dom hade dock en vattenpump på innergården som gick igång stup ikvarten, vilket var lite störande när man skulle sova. Dom stände dock av den om man bad om det. Ligger ett stenkast från strandpromenaden och en dykskola i anslutning.

Surfet:
    Seglingen sker i 3 olika områden med utgångspunkt från den strand där uthyrningarna ligger. Alla områden har side-off från vänster. Seglingen lämpar sig för det mesta utom vågsegling. En karta och annan info finns här.. Vi hade 4 dagar med 5.0 – 5.4 på 77 och 85 liters bräda. Jag väger 75 kg.

I det första området skyddar en liten landtunga nybörjare och haverister från att blåsa till havs. Här är vinden en aning byig då den kommer över bebyggelse, men inte så farligt. Längst in i denna “lagun” är det väldigt grunt och här håller kitearna till. Vid gränsen till det grunda gippar de flesta runt de överviktiga tyskarna som står och pustar ut efter ytterligare en faceplant. Bra för nybörjare och freestyle.

Det andra området bjuder, som det första, på plattvatten men utan den skyddande landtungan och jämn och aningen hårdare vind. Här finns en nödholme med en flagga som kan hissas i nödsituationer, surfstationerna verkar hålla bra koll på den. Bra område för den som inte behöver säkerheten innanför landtungan. Speed, freestyle och freeride är bäst här.

Åker man utanför revet i det andra området kommer man ut i swellet. Fortfarande vind från vänster, jämn, hård och OFFSHORE. Får du problem här ute så får du simma väääldigt långt. Segla inte ut hit utan sällskap. En 5,4-dag var swellet ungefär 2 meter som mest, inga brytande vågor, ungefär som en 4,7 dag på Mats Väg, lite bökigt, men med hyffsad hoppotential (segling paralellt med vågorna).

Dom stora surfcentren är alla representerade och har alla senaste modellerna. Här är några länkar:

Fun System
    Harry Nass
    Club Mistral
    Club Dahab

Priserna är ungefär samma överallt, runt 190 € för en vecka var det nu + försäkring. Vi betalade 145 € + försäkring för 4 dagars segling under 1 vecka på Fun System.

Övrigt:
    Dykningen skall man inte missa om man gillar det. Fina korallrev och massor med exotisk fisk. Du kan även åka på dyksafari till WW2 skeppet Thistlegorm (Advanced-dyk) och mycket annat. Ett dyk ligger på ca 20 €. Vi betalade 95 € för en repetitionskurs (15 år sen jag dök senast) + 4 dyk/pers. Dyknningen sker från stranden och ligger inom 20 min bilfärd från Masbat.

Mat: En bra middag med huvudrätt, öl, te, vattenpipa och kanske en glass kostar 40 – 50 pund på turistställena längs stranpromenaden i Masbat. Det finns även enklare ställen längs bilgatorna där samma sak kostar ungefär hälften, då utan öppen eld, chillout-musik, utsikt och soft stämning. Drick bara flaskvatten, ät bara nylagad mat och tvätta händerna innan du äter så skall det mycket till om du skall åka på magproblem. Ta dock med piller för detta ända(hahaha)mål ifallatt.

Säkerhet: Håll koll på slantarna och bär bara med dig så mycket du verkligen behöver, lås in resten. Vi blev av med 100 dollar för att vi inte höll koll på grejerna så noga. Förmodligen taxichaffisen som tog hand om gerjerna medan vi dök. Dom tar en del av dina pengar men lämnar tillräckligt för att du inte skall märka det direkt. Har varit med om det förut.

Sammanfattning:
    Billigt resmål, bra med vind, bra mat, bra dykning, trevliga människor, soft stämning. Åker gärna dit igen.

Thomas

tsss svarade 19 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • dr-masse

Medlem
    14 december, 2004 vid 15:44

Najs rapport måste jag säga. Lägg till lite bilder å skicka till den nya surftidningen, vet ja!

Surfa På!

• basse

Medlem
    15 december, 2004 vid 07:14

Trevlig information. Tackar. Funderar på en trip i mars kanske.

Hade ni bokat boendet innan eller chansade ni bara? Känner du till något om det finns lägenheter att hyra om man skulle vara flera?? Med Fritidsresor kan man väl plocka med sina grejjor om man skall stanna en längre tid borde inte vara något större problem att hyra in grejjorna hos någon uthyrare.

• larry

Medlem
    15 december, 2004 vid 09:50

Svar till:

Trevlig information. Tackar.

[/ QUOTE ]

Instämmer. Sjyst reserapport.

/Larry

• poopzilla

Medlem
    15 december, 2004 vid 20:03

Hej Basse

Vi kollade lite på nätet och skrev ner några potentiella hotellnamn så att vi hade ngt att sikta på, sen drog vi. Utbudet på boendet är stort, så det är bara att knalla runt och leta tills ni hittar ngt som passar er plånbok och rymmer alla som kommer med. Många ställen såg öde ut, så det går nog att pruta en hel del om man har ork. Charterbolagen brukar ta 800:- t o r för surfutrustning, brukar funka bra. Ta med spännremmar till taxin där nere. Uthyrarna har storage för privata brädor.

Thomas

• basse

Medlem
    16 december, 2004 vid 13:10

Tackar för infon. Kanske kan bli en lite tripp i början av mars kanske. Skall kolla upp statistiken också.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 december, 2004 vid 17:17

Så jävla schysst rapport. tackar ödmjukast. keep up the good work.
    /jeppe

• anonym-anvandare

Medlem
    20 december, 2004 vid 11:48

Tack för en fin rapport.
    En fråga: Hur är det i övrigt där. Frugan och barnen surfar inte så vad finns det för dem? Är det fina stränder etc.? Allmän trivselkänsla på stället?
    Tack.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 december, 2004 vid 09:10

Dahab ligger mitt i en öken, byggt på en gamal beduinby och är som stad ganska ung. De flesta Egyptier du ser här kommer förmodligen från Kairo eller ngn annan Egyptisk stad.

Ökenutflykter arrangeras överallt. Man kan åka till beduinläger, Mount Sinai, rida kamel, rida häst etc. Dom flesta som åker hit gör det dock för dykningens skull. Shoppar gör man i Masbat. Pruta och var glad, även när du sagt nej tack för femtielfte gången till alla restaurangägare och affärsinnehavare. Ger du ett leende får du oftast ett leende tillbaka.

Det sägs att Dahab är ganska soft jämfört med övriga Egypten, vilket verkar stämma. Annars kan ett land som Egypten vara ganska överväldigande om det är första gången man åker till Nordafrika (fattigdom, jobbiga försäljare, dålig hygien, värme etc.).

Längs hela surfstranden ligger det hotell av det lite dyrare slaget och dom har vakter lite här och där så det var inga nasare som rännde runt där (iaf nu under lågsäsong, vet inte hur det är annars). Bor man på exv. Swiss Inn så har dom säkert “bamseklubb”, barnpassning, yoga, utflykter etc. Servicen på restaurangerna i Masbat som vi besökte var bra.

Följer man minsta motståndets lag så åker man kanske till Kanarieöarna; vill man slippa de värsta charterträsken och göra något lite annorlunda så är Dahab ett bra alternativ med fin vindstatistik och fina solnedgångar över Saudi som en bonus.

Thomas

• anonym-anvandare

Medlem
    2 januari, 2005 vid 17:10

“fina solnedgångar över Saudi som en bonus.”
    Du måste väl mena soluppgångar över Saudiarabien. Annars har lite flyttat på sig sen jag var där.

Svenne

• poopzilla

Medlem
    3 januari, 2005 vid 14:42

Jag tar på mig dumstruten tongue.gif och kan intyga att Saudi ligger kvar där det ska, dvs öster om Sinai och att soluppgångarna är vackra däröver.

Thomas

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2005 vid 19:02

några frågor om Dahab.
    Ska man växla hemma till egyptiska pund eller göra det där nere? Finns bankomater-dvs uttag i automater med plastkort?
    Tar dom plastkort som betalning på enkla Camps, surfuthyrare, krogar osv?
    Finns det lakan osv på sånt här billigt ställe som ni bodde på eller ska man ta med? Eller kanske sovsäck, hörde att de kan vara kyligt på kvällen.
    Ska man ha nån särskild vaccination?

Kanske dit senare i vinter.

• jakob_s

Medlem
    14 januari, 2005 vid 11:28

Växla hemma till ca 1/3 egy pund..Resten (2/3) USD (eller Euro..)
    Surf centren tar betalt i USD, EURO och EGY pund..(gjorde dom iaf när jag va i Hurghada)
    Plast kort tror jag inte dom ställen du nämner tar.

Lakan finns nog på de flesta ställen…men ta med snutte sängkläderna ändå wink.gif

Ingena sarskilda vaccinations krav..

• anonym-anvandare

Medlem
    21 januari, 2005 vid 18:46

nu har jag bokat resa till Dahab. Apollo bara flyg kostade 1500 inkl reseförsäkring. Vi har bokat rum på ett dykställe som heter Penguin Divers elller något sånt. Dubbelrum för 25 dollar per natt, 7e natten gratis. Dahab är nog vindosäkert så här års men solen skiner varje dag och det är varmt i vattnet. Sen är det plattvatten vilket passar en åldring utan talang och ork.
    Den här siten har mycket kringinfo om Dahab:
    http://www.windsurfing-dahab.com/
    TSSS

• djungelboogie

Medlem
    22 januari, 2005 vid 15:14

Bra rapport!
    Funderar på att ta mig dit i feb. eller mars. På windlords står det att läsa att el Tur som verkar vara granne till Dahab skall ha flest blås-dagar under denna period. Stämmer detta? Någon som vet?

• jhj

Medlem
    23 januari, 2005 vid 15:28

I februari- mars tror jag mer på fastlandet och då den södra delen. El Naaba verkar vara vindsäkert men det är lite trickigare att ta sig dit från Sverige. Marsa Alam har den närmaste flygplatsen och jag vet att det finns resor dit från Tyskland. Ryanair till Frankfurt och sedan vidare kan ju vara ett tips. Annars går det säkert att ta sig från Hurghada och sedan Marsa Alam och vidare till El Naaba. El Naaba ligger ca 30 mil söder om Hurghada så det lär ju ta sin lilla tid ocm man åker buss annars bör det finnas inrikesflyg. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte själv varit där, bara på Sinai och Dahab i september och det var perfekt. Mer om El Naaba finns under:
    http://www.sportscheck-reisen.de/voyage_details.php?id=970&portal_id=26

/Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Dahab – Liten reserapport.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.